Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Byta eller fortsätta med Textalk?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103172
    oeriksson
    Deltagare

    Hej,

    Dags att göra premiär här (med ännu en “vad ska jag välja för system”-tråd…) efter att ha varit medlem i ett halvår och i det tysta tagit del av mycket klokheter hos er. Hatten av för det.

    Kort bakgrund:

    Jag är tämligen ny i e-handelsvärlden, jag jobbar sedan ett par månader i min sambos företag PS of Sweden (http://www.psofsweden.se) som utvecklar och säljer produkter för ridsport. Försäljningen i egna webbshoppen står för runt 75 procent av omsättningen. Övriga delen kommer från mässor. I år landar omsättningen en liten bit över tvåsiffrigt antal miljoner. Förhoppningen är att mer eller mindre dubblera detta under 2016.

    Sajten ligger idag hos Textalk, det funkar okej men det finns en hel del förbättringspotential. Vi kör deras klassiska tema, det vill säga sajten är inte ens mobilanpassad idag. Vi har gjort en del specialutveckling tillsammans med extern webbyrå (Grebban).

    Det var nog mest en slump att det blev Textalk från början, intresset för tekniken och baksidan av webben har hittills inte funnits hos någon på företaget. Det finns ingen anställd för att ansvara specifikt för webben. Jag är den som har mest webbkunskap men sajten är en liten del av det jag gör då stora delar av företagets administration och ekonomi även ligger hos mig.

    Vi har senaste året lagt knappa 100 000:- på utveckling och anpassning av sajten för att få det att fungera någorlunda med flera valutor och försäljning till andra länder på ett vettigt sätt. USA är en snabbt växande marknad för oss till exempel.

    Men vi står nu inför lite av ett vägskäl, byta till Textalks responsiva tema (vilket lär innebära att en hel del egenuteckling behöver ske) och bygga vidare på det som finns eller börja om från början med en annan plattform.

    Jag tycker vi oftast får bra hjälp från Textalk på mindre grejer och systemet är ju onekligen väldigt billigt men känns samtidigt lite omodernt. Jag kan känna att vi i vissa lägen är för stora för det. Flerbutiksstödet med språk och valutor är aningen omständigt, säljstatistik och möjlighet att söka på ordrar känns begränsat, så även möjligheterna att exportera ut vettig statistik, återförsäljarinlogg, “mina sidor” etc skulle också kunna fungera bättre. Det är också lite omständigt att ha två parter (Textalk och webbyrån) att diskutera med när ändringar behöver göras. Inte alltid solklart vem som kan göra vad. Vi själva har egentligen inte intresset eller tiden att involvera oss allt för mycket i tekniken, det ska fungera och vi vill ha en part att kunna höra av sig med om det mesta som snabbt kan hjälpa oss.

    När man läser runt så finns det ju för- och nackdelar med alla system. För vår del spelar det underliggande systemet inte speciellt stor roll så länge det levererar, viktigare är att hitta en bra part att jobba tillsammans med. Långsiktigheten och möjligheten att växa är också centralt. Om vi byter system nu så vill jag kunna känna att det utvecklas och inte begränsar oss.

    Vart borde man börja titta tycker ni? Är det något nytt eller kan Textalk fortfarande vara ett gångbart alternativ?

    #180130
    Stefan72
    Deltagare

    Sånt här kan man ju dividera om i evigheter och omsättningen kan såklart öka med en bättre webshop men den kan å andra sidan bli konstant också eller rentav dala efter nåt år av helt andra orsaker. Oftast är det väl så att steget från en lite enklare webshop till nåt mer utvecklat kan ju handla om åtskilliga miljoner så huruvida man kan räkna hem det eller räkna med den ökade omsättningen vet ju bara ni. Nåt som är helt klart är dock att utgifterna kvarstår i samma grad när man väl börjat med nån dyrare lösning.

    #180133
    oeriksson
    Deltagare

    @Stefan72 85187 wrote:

    Sånt här kan man ju dividera om i evigheter och omsättningen kan såklart öka med en bättre webshop men den kan å andra sidan bli konstant också eller rentav dala efter nåt år av helt andra orsaker. Oftast är det väl så att steget från en lite enklare webshop till nåt mer utvecklat kan ju handla om åtskilliga miljoner så huruvida man kan räkna hem det eller räkna med den ökade omsättningen vet ju bara ni. Nåt som är helt klart är dock att utgifterna kvarstår i samma grad när man väl börjat med nån dyrare lösning.

    Tack för svar. Jag är tämligen övertygad om att en investering i en bättre webbutik kommer gå att räkna hem på sikt, både utifrån försäljningsvolym men också utifrån hur det administrativa arbetet bakom sajten fungerar. Frågan är bara om det är en investering som bör ske i nuvarande plattform eller i någon annan, vilket så klart är oerhört svårt att svara på.

    Man vet ju bara vad man har och inte vad man får. Den generella uppfattningen är att väldigt få rekommenderar Textalk, iaf på det här forumet, vilket så klart ger en tankeställare.

    #180135
    Stefan72
    Deltagare

    Rent generellt tror jag man stirrar sig blind på de företag som finns och som pysslar med webshoppar men kommer man upp i de övre segmenten så tror jag det är kundutvecklade saker alltihopa. Från scratch. Och då finns det nog företag man inte ens hört talas om.

    #180162
    anton
    Deltagare

    @oeriksson 85179 wrote:

    Hej,

    Dags att göra premiär här (med ännu en “vad ska jag välja för system”-tråd…) efter att ha varit medlem i ett halvår och i det tysta tagit del av mycket klokheter hos er. Hatten av för det.

    Kort bakgrund:

    Jag är tämligen ny i e-handelsvärlden, jag jobbar sedan ett par månader i min sambos företag PS of Sweden (http://www.psofsweden.se) som utvecklar och säljer produkter för ridsport. Försäljningen i egna webbshoppen står för runt 75 procent av omsättningen. Övriga delen kommer från mässor. I år landar omsättningen en liten bit över tvåsiffrigt antal miljoner. Förhoppningen är att mer eller mindre dubblera detta under 2016.

    Sajten ligger idag hos Textalk, det funkar okej men det finns en hel del förbättringspotential. Vi kör deras klassiska tema, det vill säga sajten är inte ens mobilanpassad idag. Vi har gjort en del specialutveckling tillsammans med extern webbyrå (Grebban).

    Det var nog mest en slump att det blev Textalk från början, intresset för tekniken och baksidan av webben har hittills inte funnits hos någon på företaget. Det finns ingen anställd för att ansvara specifikt för webben. Jag är den som har mest webbkunskap men sajten är en liten del av det jag gör då stora delar av företagets administration och ekonomi även ligger hos mig.

    Vi har senaste året lagt knappa 100 000:- på utveckling och anpassning av sajten för att få det att fungera någorlunda med flera valutor och försäljning till andra länder på ett vettigt sätt. USA är en snabbt växande marknad för oss till exempel.

    Men vi står nu inför lite av ett vägskäl, byta till Textalks responsiva tema (vilket lär innebära att en hel del egenuteckling behöver ske) och bygga vidare på det som finns eller börja om från början med en annan plattform.

    Jag tycker vi oftast får bra hjälp från Textalk på mindre grejer och systemet är ju onekligen väldigt billigt men känns samtidigt lite omodernt. Jag kan känna att vi i vissa lägen är för stora för det. Flerbutiksstödet med språk och valutor är aningen omständigt, säljstatistik och möjlighet att söka på ordrar känns begränsat, så även möjligheterna att exportera ut vettig statistik, återförsäljarinlogg, “mina sidor” etc skulle också kunna fungera bättre. Det är också lite omständigt att ha två parter (Textalk och webbyrån) att diskutera med när ändringar behöver göras. Inte alltid solklart vem som kan göra vad. Vi själva har egentligen inte intresset eller tiden att involvera oss allt för mycket i tekniken, det ska fungera och vi vill ha en part att kunna höra av sig med om det mesta som snabbt kan hjälpa oss.

    När man läser runt så finns det ju för- och nackdelar med alla system. För vår del spelar det underliggande systemet inte speciellt stor roll så länge det levererar, viktigare är att hitta en bra part att jobba tillsammans med. Långsiktigheten och möjligheten att växa är också centralt. Om vi byter system nu så vill jag kunna känna att det utvecklas och inte begränsar oss.

    Vart borde man börja titta tycker ni? Är det något nytt eller kan Textalk fortfarande vara ett gångbart alternativ?

    Hej! Nu är jag ju partisk eftersom jag är inblandad i Grebban (tack för att du är kund!) men jag tror definitivt att du långsiktigt tjänar på att byta plattform till en open source-variant (förslgsvis woocommerce). Frågan är bara tajming.

    Vill man växa, har ambitioner och vill göra saker som inte bara är standardiserade i form av vidareutveckling tycker jag man ska ha ett mer skalbart system. Det kostar lite mer i initialt kostnad, webbhotell/hosting och hantering av det kostar lite mer än textalk också även om det inte behöver bli så mycket dyrare, och så kostar såklart allt man ändrar eller ska göra.

    Fördelarna är många men framförallt får du ett system som är lite mer skräddarsytt efter dig, istället för att du ska skräddarsy din verksamhet efter ett system. Du hämmas heller aldrig, utan så fort du behöver någon form av funktionalitet eller integration så är det bara att hitta en färdig modul alternativt utveckla det själv. Det är också enklare att anpassa betalningslösningar efter olika länder (väldigt olika beteenden i olika länder), att göra design – och kundupplevelsen som man vill och bättre SEO.

    Jag tror du gjorde helt rätt i som valde Textalk från början. Det är få system som är enklare att komma igång med och växa till “ganska” stor. Men med din tillväxttakt, dina möjligheter och ditt internationella tänk tror jag du hämmas om du fortsätter investera i Textalk för länge.

    #180167
    mailingbags.nu
    Deltagare

    Hej, vi klev nyss av textalk för att dom inte fick ordning på responsivt, månaderna gick och andra skrev om köpknappar som försvann efter byte av tema och annat knas, så i slutet av oktober tog vi WooCommerce och ångrar oss inte.

    #180182
    wpmedia
    Medlem

    Det gjorde ni rätt i. Bra val!

    #180185
    Nicklas
    Deltagare

    Om ni nu inte är intresserade av teknik så rekommenderar jag att ni kollar vidare på en hyrlösning, som tex Kodmyran eller liknande. Opensource är ett ständigt skruvande när nya versioner kommer och modulerna slutar fungera och de enda som tjänar på dessa är de som jobbar med konsulting om man inte har kunskapen själv.

    #180242
    oeriksson
    Deltagare

    Hej,

    Tack för intressanta svar. Textalk har som Anton skriver varit kanonbra inledningsvis, enkelt och otroligt prisvärt men jag blir mer och mer övertygad om att det är en annan väg som är framtiden. Jag jobbar vidare på min kravspec och ska ta och träffa ett gäng leverantörer/byråer under januari tänker jag mig. Jag vill ha en stabil, pålitlig leverantör som kan ge mig en helhetslösning, sedan om det är något egenbyggt i bakgrunden eller open source spelar mig inte så stor roll, även om jag kommer vara mer intresserad av tekniken nu när jag är med från start och själv kan påverka och välja system.

    Om någon har tips på leverantörer/byråer/konsulter som jag borde prata med så hojta gärna till. Jag vill att de ska ha fysisk närvaro i Stockholm eller Nyköping eftersom att det alltid är bra att kunna ses utan att det blir en för stor apparat.

    #181058
    autodidakt
    Deltagare

    Hej!
    Jag är intresserad av hur du gjorde, om du ännu valt Oeriksson? Vi har också Textalk nu, klassiskt tema. Vill inte byta till den responsiva av samma anledning som du beskriver. Men är tveksam om det är värt allt arbete att byta plattform. Vi omsätter mycket mindre. Alla jag pratat med (konsulter, marknadsstrateger mfl.) säger att det viktigaste är att få till en responsiv sida. Men de är inte insatta i funktioner och teknik och inte heller vilken kostnad det innebär att byta system. Har tittat lite på woocommerse, men det är svårt att läsa sig till hur det i praktiken kommer att funka. Det gick ju inte att se hur Textalk skulle brista heller. Är det några fler som har åsikter i denna fråga?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.