Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Woocommerce + webbhotell

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103254
    GurraG
    Deltagare

    Hejsan
    Jag håller på att starta en webbutik utan någon kunskap alls och därmed behöver jag lite hjälp på vägen. Jag har bestämt mig för Woocommerce och har läst att det är förmånligare att ha det på webbhotell istället för WordPress. Är Loopia ett bra alternativ och hur går jag tillväga?
    Please help :)

    Tack

    MVH
    Gustav

    #180442
    Dan
    Deltagare

    Ja Loopia fungerar bra överlag tycker jag. Kör själv inte WooCommerce där, och de verkar inte ha den i sin “plug and play”-lösning. Så då måste man installera den själv.

    Du köper ett webhotell och sen installerar du WooCommerce helt enkelt. Att använda en gratisplattform/open source kräver ju betydligt mer jobb än en hyrplattform och du ansvarar själv för att allt funkar. Jag skulle inte rekommendera open source om man inte är beredd att läsa på massor och lägga tid på att jobba med butiken. Då ska man gå på en hyrlösning med support.

    Webbhotellet kommer inte ge dig support i den enskilda plattformen eller lösa problem i den. De kan göra det, men det är inget som ingår normalt sett.

    Vissa webbhotell har woocommerce som en standardlösning. Googla webbhotell+woocommerce. Om de inte har det så installerar man WooCommerce såhär:

    https://docs.woothemes.com/document/installing-uninstalling-woocommerce/

    #180443
    GurraG
    Deltagare

    Hejsan
    Supertack för svaret. Det är så mycket att ha koll på.
    Nu har jag varit i kontakt med Loopia och de säger att de har en plattform för webshops som heter OpenCart. Vad tycker ni om den? Är den lämplig för en rätt liten webshop som jag kommer att ha?

    #180444
    Dan
    Deltagare

    Det beror helt på dina krav. Spontant låter det som att du borde testa Tictail som steg 1 och se om den räcker för dig. Enklare än så blir det inte och det är gratis dessutom.

    #180445
    GurraG
    Deltagare

    Den har jag testat och jag tyckte den var ok. Problemet är att den är så lätt så man blir låst av dess layout mm. Kunde inte utforma min webbutik som jag vill ha den. Har du eller någon här som har erfarenhet av OpenCart? + / – ?

    #180446
    Dan
    Deltagare

    Jag har inte tyvärr, men det är väl bara skaffa ett konto hos Loopia och testa. Du har ju prövotid 30 dagar. Sen kan du skaffa ett konto hos annat hotell med “testperiod” för att prova WooCommerce. Du kan väl testa Woocommerce hos WordPress.com också gratis.

    #180447
    Emilll
    Deltagare

    Kör ett privatkonto på oderland, suverän service och snabba servrar. Risken om du väljer loopia är att du måste byta i ett senare skede och då blir det bara massa strul. Det lärde vi oss när vi var tvugna att byta.

    #180466
    Femtioprocent.nu
    Deltagare

    Prova Misshosting, väldigt smidigt att installera WordPress via cPanel med “plug n play”. Helt okej svarstid från server, största fördelen är att om du känner att du senare vill ha bättre prestanda så hjälper dem dig att skicka över all information till t.ex. en VPS, utan att du behöver göra någonting.

    Enkla backupmöjligheter.

    Bra svensk support och engelsk support finns vid programmeringshjälp m.m.

    #180478
    GurraG
    Deltagare

    Hejsan. Tack för svar. Ska kolla in de olika hotellen. Varför finns det en risk att man måste byta från Loopia i ett senare skede?

    #180592
    MagnusP
    Deltagare

    Ursäkta att jag bumpar in här. Men jag fattar inte riktigt… förutsätter inte WooCommerce att det körs på WordPress som grund-CMS? Eller?
    Är själv i begrepp att starta en liten E-handel och jag har också funderat på WordPress/WooCommerce, då jag har min egen sida redan gjord i WordPress, så jag vet hyfsat hur det fungerar.
    Och som jag har förstått det kan man “pimpa” sin Woo-commerce ytterligare genom att lägga ett “tema” ovanpå. Det ger stor flexibilitet att anpassa sidan på ett optimalt sett.

    Eller tänker jag fel?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.