Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar E-handelsplattform för internationell handel & olika tillgänglighet

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103264
    gullfot
    Deltagare

    Hej,

    vi skall bygga ut vår webbshop seriöst. Den ligger idag på Tictail, för det var enkelt och smidigt att komma igång med. Vi märker dock att vi börjar växa ur den plattformen, och är nu på jakt efter ett bättre system.

    Jag tar gärna emot all sorts feedback både från egna erfarenheter, eller konsulter/företag som sätter upp den sortens lösningar.

    Det rör sig om handel mot konsument. Det vår nya webshop bl.a. ska kunna hantera är följande:

    • multilingual storefront, dvs man ska kunna välja mellan olika språk (SV/EN räcker till att börja med)
    • produktutbudet skall kunna skilja sig på olika marknader (detta pga. regulatoriska restriktioner, vissa produkter får t.ex. säljas i Australien men inte EU etc)
    • hantera olika moms på olika marknader
    • vettig back-end hantering av redovisning av sales, avgifter, moms etc.
    • enkel integrering mot 3PL och affärssystem
    • anpassningsbar vad gäller grafisk design (och då menar jag inte bara färger/typsnitt/bildplacering, utan rubbet)
    • ska kunna hantera ca. 50 000 ordrar/år men även kunna växa

    Vad låter det spontant som att vi kommer behöva för lösning?

    Och som sagt, om någon jobbar med detta kommersiellt så dra er inte för att kontakta mig via pm. Jag kanske inte svarar omedelbart men vi tittar på detta under de närmaste veckorna.

    Evigt tacksam för all sorts input!

    #180604
    Lindblad
    Deltagare

    Skapade precis ett konto för att efterfråga mer eller mindre exakt samma som trådskaparen.
    Så om någon har en lösning, eller om du gullfot har fått respons, kontakta gärna mig för mer info.

    #180605
    Dan
    Deltagare

    Spontant tänker jag Magento även om många hyrlösningar nog kan lösa detta, så är Magento rätt bra rustad när man måste göra specialanpassningar och bli ännu större.

    #180609
    anton
    Deltagare

    @Dan 85789 wrote:

    Spontant tänker jag Magento även om många hyrlösningar nog kan lösa detta, så är Magento rätt bra rustad när man måste göra specialanpassningar och bli ännu större.

    Jag skulle nog i detta fallet säga woocommerce istället. Magento är väldigt låst, och dyrt, för specialanpassningar så vill man “ha det som man vill” så är woocommerce betydligt bättre. Magento är kompetent, men det är skapat för ett väldigt tydligt use case så så fort man ska göra något utanför deras box så tar det kanske 5x så mycket tid att ändra till så man vill ha det jämfört med andra plattformar. Woocommerce är tvärtom, det är oerhört enkelt att få det som man vill.

    Men helt klart låter det som att det är dags för en open source-lösning snarare än en hyrlösning, vilken man än väljer.

    #180706
    Bjorn Kampe
    Deltagare

    @anton 85794 wrote:

    Jag skulle nog i detta fallet säga woocommerce istället. Magento är väldigt låst, och dyrt, för specialanpassningar så vill man “ha det som man vill” så är woocommerce betydligt bättre. Magento är kompetent, men det är skapat för ett väldigt tydligt use case så så fort man ska göra något utanför deras box så tar det kanske 5x så mycket tid att ändra till så man vill ha det jämfört med andra plattformar. Woocommerce är tvärtom, det är oerhört enkelt att få det som man vill.

    Men helt klart låter det som att det är dags för en open source-lösning snarare än en hyrlösning, vilken man än väljer.

    Magento är absolut ett alternativt och även WooCommerce i sig. Har du kollat på Viskans hyrlösning? Ett annat alternativ som är opensource är Nopcommece. Helt klart prisvärt, men som alla andra plattformar inte perfekt!

    Kolla gärna in http://demo.nopcommerce.com/.

    #180796
    nordicwebteam
    Deltagare

    @gullfot 85714 wrote:

    • multilingual storefront, dvs man ska kunna välja mellan olika språk (SV/EN räcker till att börja med)
    • produktutbudet skall kunna skilja sig på olika marknader (detta pga. regulatoriska restriktioner, vissa produkter får t.ex. säljas i Australien men inte EU etc)
    • ska kunna hantera ca. 50 000 ordrar/år men även kunna växa

    Pga av ovan tycker jag att Magento passar bättre än Woo (Jag jobbar med båda.). Magento har ett bättre stöd för internationell e-handel just på grund av at multishop funktionalitet är mycket bättre än woo.
    Hade det enbart varit Sverige hade valet kanske varit svårare.
    Jag tror också att det är fel att jämföra Magento 1.0 nu när den fantastiska 2.0 finns. Det är i princip som en ny plattform. :)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.