Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inte plocka ut en krona

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103781
    RobMikWin
    Deltagare

    Hej jag undrar om jag tänker rätt nu i början.
    Jag och min pappa kommer investera cirka 20 000:- för att starta en mindre webbshop och köpa in ett litet lager.

    Produkterna köper vi in för cirka 50:- och kommer sälja för 200:-, jag räknar inte med väldigt mycket sälj första månaderna men jag kan SEO och marknadsföring ganska bra så har redan rankat upp några satelit-sajter bra i Google och detta kommer ge oss en del kunder i början. Även flygblad och övrig marknadsföring kommer jag använda mig utav så en del sälj är jag helt övertygad om att det kommer bli 2016. Så marknadsföringskostnader kommer inte spåra första året.

    Är det rätt tänkt att inte ta ut några pengar utan bara låta allt gå runt, enda gångerna vi använder pengar vi sålt för är när det ska investeras i företaget, lager, paketeringsmaterial, marknadsföringsmaterial osv.

    Låt säga att vi snittar 150 sälj i månaden 200 kronor styck under 2016.
    Minus 50 kr inköp, 20 kr frakt som vi står för, paketering kostnad 5 kronor styck. Över blir 125 kronor som ska beskattas, sociala avgifter, moms osv.

    Hur mycket ska vi räkna med i ren vinst längre fram? Brukar talas om 50% har jag läst,
    Sorry om allt verkar luddigt ska försöka komma med bättre följdfrågor.

    #182256
    Stuffs
    Deltagare

    Momsen ska ju dock dras av på försäljningspris, inte på det som blir “över”.

    #182257
    blazern
    Deltagare

    Gör en enkel beräkning, du säljer varan för 200 kr, varav 40 kr är moms, då har du 160 kr kvar.

    Sen försvinner kostnaden för inköp, frakt m.m. totalt 75 kr under förutsättning att du har räknat in frakten för inköpet och att frakten du skickar med är momsfri eller exkl. moms. Då blir det 85 kr över per försändelse. Sen tillkommer det alltid kostnader, kunder som inte får sina paket, kunder som vill ha ersättningsvaror, fraktetiketter, datorer, skrivare, pennor, papper etc.

    När allt är betalt och du sedan har fått låt oss säga 100 000 kr i vinst så vill staten ha hälften av det.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.