Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra fakturaköp med kontantmetoden

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103791
    kallet
    Deltagare

    Jag har en tid funderat på hur bokföring av fakturaköp (factoring) ska ske med kontantmetoden, närmare bestämt där Billmate köper fakturorna. Har varit i kontakt med Billmate som inte verkar kunna hjälpa med detta så jag testar här då någon annan kanske har erfarenhet av detta.

    Jag har sett Billmates bokföringsexempel där de bokför hela utbetalningen som en klumpsumma. Så skulle jag ju kunna göra utan problem, men det jag vill är att varje order ska redovisas separat för att kunna ha koll på kundstatistiken i bokföringsprogrammet (Fortnox).

    Det jag undrar är således om jag kan göra så att jag när jag får en order skapar en faktura i Fortnox. När jag sedan får en utbetalning bokför jag denna faktura som betald. Samtidigt skapar jag en egen verifikation endast för avgiften.

    Hur bokför ni som använder fakturaköp i en enskild firma med kontantmetoden?

    Går det ens att bokföra avgiften separat? Skulle uppskattas väldigt mycket om någon kan hjälpa med detta! Tack!

    #182511
    Domello
    Deltagare

    Du skulle kunna skapa ett projekt (Jag har för mig att det går i Fortnox) för varje kund och sedan välja rätt projekt/kund på respektive faktura.

    Då kan du hålla koll via projektredovisning.

    #182512
    Stefan72
    Deltagare

    olämpligt men jag körde i flera år med både kontant och faktureringsmetoden. I slutändan blir det ju samma sak iallafall och håller man bara koll på det så spelar det ju ingen roll. Ju mer bokföring man får ju mer kommer man ju att inse att faktureringsmetoden är mycket enklare iallafall så man halkar ju dit ändå.

    #182513
    kallet
    Deltagare

    @Stefan72 88305 wrote:

    olämpligt men jag körde i flera år med både kontant och faktureringsmetoden. I slutändan blir det ju samma sak iallafall och håller man bara koll på det så spelar det ju ingen roll. Ju mer bokföring man får ju mer kommer man ju att inse att faktureringsmetoden är mycket enklare iallafall så man halkar ju dit ändå.

    Ja så är det nog, försöker dock köra på kontantmetoden nu fullt ut. Har du erfarenhet hur detta skulle kunna bokföras med kontantmetoden?

    #182514
    blazern
    Deltagare

    När vi bokför våra kunders fakturor från Klarna så blir uppställningen så här per faktura

    1930 D (företagskonto)
    3010 K (försäljning 25% butik)
    2610 K (utgående moms 25%)
    6064 D (factoringavgift)
    2640 D (moms factoringavgift)

    Detta sker automatiskt genom Klarnakopplingen i Fortnox.

    #182516
    kallet
    Deltagare

    @blazern 88308 wrote:

    När vi bokför våra kunders fakturor från Klarna så blir uppställningen så här per faktura

    1930 D (företagskonto)
    3010 K (försäljning 25% butik)
    2610 K (utgående moms 25%)
    6064 D (factoringavgift)
    2640 D (moms factoringavgift)

    Detta sker automatiskt genom Klarnakopplingen i Fortnox.

    Tack för svaret!

    Så om jag förstår dig rätt får varje faktura en egen verifikation? Det vore ju smidigt om det gick att lösa så!

    Ska se om det går att fixa manuellt, har för mig nämligen att det inte gick att manuellt redigera en fakturaverifikation efter att den blivit bokförd.

    #182518
    blazern
    Deltagare

    @kallet 88310 wrote:

    Tack för svaret!

    Så om jag förstår dig rätt får varje faktura en egen verifikation? Det vore ju smidigt om det gick att lösa så!

    Ska se om det går att fixa manuellt, har för mig nämligen att det inte gick att manuellt redigera en fakturaverifikation efter att den blivit bokförd.

    Ja, varje faktura får en egen verifikation.

    Precis, tror inte att det funkar att redigera manuellt, det funkar inte heller att göra en faktura betald på något annat sätt än att välja Inbetalningar under Faktureringsmenyn.

    De PayPal-inbetalningar vi har gör vi som så att vi väljer de fakturor som matchar inbetalningen och bokför dessa som separata verifikationer och sedan PayPal-avgiften på en separat verifikation och sätter ihop allting med bankinbetalningen.

    #182552
    kallet
    Deltagare

    @blazern 88313 wrote:

    Ja, varje faktura får en egen verifikation.

    Precis, tror inte att det funkar att redigera manuellt, det funkar inte heller att göra en faktura betald på något annat sätt än att välja Inbetalningar under Faktureringsmenyn.

    De PayPal-inbetalningar vi har gör vi som så att vi väljer de fakturor som matchar inbetalningen och bokför dessa som separata verifikationer och sedan PayPal-avgiften på en separat verifikation och sätter ihop allting med bankinbetalningen.

    Tycker att det borde vara möjligt att redigera en verifikation manuellt, den funktionen fanns i bokföringsprogrammet vi hade innan och vi hade inte haft detta problem om vi inte bytt till Fortnox. Verkar inte finnas någon koppling mellan Billmate och Fortnox heller.

    Känns dock som att det måste finnas någon som bokför fakturaköp manuellt, med kontantmetoden, och har en lösning på detta.

    #182568
    Stefan72
    Deltagare

    nä du kan inte ändra redan bokförda saker utan vill du göra om en sak så får du göra en “kredit” på aktuella konton och sen göra om det på valfritt sätt. Du behöver ju inte kreditera varje enskild transaktion utan klumpa ihop och ändra bara och gör om på rätt sätt. Ser ju lite märkligt ut kanske om man inte vet vad som är gjort men så är det ju ibland. Det viktiga i slutändan är ju att kontona stämmer. Sen att man ändrar kors och tvärs får man nog leva med innan man är varm i kläderna.

    #182569
    blazern
    Deltagare

    Det går även att stryka raderna i verifikationen så den blir noll och skriva en kommentar om varför det är gjort så.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.