Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande 2 Frågor om bokförning

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103807
    majlis100
    Deltagare

    Hej!

    Tänkte kolla om någon kunnig kunde hjälpa mig med dessa frågor nedan.

    1. En familjemedlem var tvungen att betala kurier fakturan på plats då jag inte var närvarnde när dem hämtade upp varorna åt mig. Hur bokför jag detta?

    2. En annan familjemedlem (partner men ej på pappret) överförde en viss summa pengar till mitt konto. Hur bokför jag detta som?

    För övrigt är det en enskild firma som drivs och står på mig.

    Mvh.

    #182581
    Stefan72
    Deltagare

    spelar ingen roll vem som betalar så men du lär ju lösa pengarna er emellan. Har du ingen handkassa så är väl det enklaste egen insättning/eget uttag.
    Sen det andra beror ju på om det var tänkt som ett lån eller liknande? Om inte och det bara är pengar in så är det ju bara egen insättning.

    #182595
    majlis100
    Deltagare

    Så med andra ord gäller det att boföra fakuran som vanligt
    och sedan överföra summan till min anhörig?

    Tack på förhand!

    Mvh.

    #182596
    blazern
    Deltagare

    @majlis100 88409 wrote:

    Så med andra ord gäller det att boföra fakuran som vanligt

    och sedan överföra summan till min anhörig?

    Tack på förhand!

    Mvh.

    Som ovan skrev, om du har pengar i Kassa istället för Bank så kan du ju “betala” fakturan från kassan och bokföra den att betalning har skett från konto 1910 istället och sedan bara ta pengarna ur kassan.

    Alltid bra att ha lite pengar i kassan så är det lätt att betala någon som har köpt något åt dej eller liknande.

    #182598
    majlis100
    Deltagare

    @blazern 88410 wrote:

    Som ovan skrev, om du har pengar i Kassa istället för Bank så kan du ju “betala” fakturan från kassan och bokföra den att betalning har skett från konto 1910 istället och sedan bara ta pengarna ur kassan.

    Alltid bra att ha lite pengar i kassan så är det lätt att betala någon som har köpt något åt dej eller liknande.

    Har ingen kassa. Min anhörig var tvungen att betala fakturan på plats med kort.

    #182599
    Stefan72
    Deltagare

    det blir samma sak i slutändan ändå, för över pengar till den som betalat från kontot. Det blir ju som att betala fakturan bara. Kom ihåg dock att det aldrig är bra att blanda privata och firmans pengar på det här viset. Det blir alltid krångel förr eller senare. Förbered med rutiner alltså.

    #182600
    majlis100
    Deltagare

    Tack för hjälpen!

    Jo jag vet. Har koll på detta, men återigen tack för rådet :)

    Mvh.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.