Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ombildning från enskild firma till AB

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104060
    folke123
    Deltagare

    Hej,

    Jag har tidigare drivit mitt företag som enskild firma och ska nu ombilda till AB (med 3 ägare)

    Jag har lite olika frågor kring ombildandet till AB:et (mest bokföringstekniska frågor tror jag)

    1) AB:et är redan skapat och har nu 50 000 kr i aktiekapital som jag tog från företagskontot, hur bokför jag det? Är det en kostnad? Eget uttag? Varför?

    2) Det finns efter dessa 50 000 kr fortfarande en del pengar på kontot för min enskilda firma, dessa vill jag ju få över till vårt nya AB, hur gör/bokför jag det? Har förstått det som att AB:et “köper” mina pengar och jag personligen (dvs inte min enskilda firma) får en fodran på AB:et så jag kan få ut de pengarna sen?

    3) Hur hanterar jag skatten på vinsten för 2016? Jag vet ju vad mitt resultat blev för 2016 men inte exakta skatten än då skatteverket inte öppnat för deklaration?

    4) Hur hanterar jag den vinst som blivit hittills 2017 för min enskilda firma? Jag vill ju inte “ge” över mina pengar till AB:et och sen behöva betala skatt på vinsten för mina redan skattade personliga pengar. Eller blir det ingen vinst för min enskilda firma för år 2017 när AB:et tar över allt?

    5) Samma fråga som för vinsten men för momsen, har ju betalt moms för 2016 redan, men för 2017 blir det ju lite moms fram tills nu, hur gör jag med den?

    Har försökt läsa lite på nätet och vet inte om jag missförstått, men om vi säger att jag i min enskilda firma endast har pengar i kassan och inget annat (inga lager, skulder, kundfodringar etc)

    Säg 40 000 kr (och detta är då vinst, skatt som ska betalas för 2016, skatt som ska betalas för 2017, moms för 2017, dvs hela enskilda firmans pengar)

    Då “köper” mitt AB dessa pengarna (och allt annat enskilda firman har t.ex hemsida etc) och jag personligen får en fodran på dessa 40 000 kr som jag alltså kan ta ut skattefritt från mitt AB

    Sen gör jag ett sista bokslut för min enskilda firma och blir då skyldig att betala in skatt för 2017 och moms för 2017 (och skatt för 2016 om det inte betalats in innan enskilda firman blev nedlagd) och här kan jag då ta ut de 40 000 kr för att betala dessa skulder?

    Hoppas ni kan hjälpa mig!

    #183394
    Stefan72
    Deltagare

    är man inte hemma på området så tror jag det lönar sig att anlita nån som kan…….

    #183396
    Dancar
    Deltagare

    Hejsan, précis som Stefan72 skriver ovan så kan det vara bra att ta hjälp vid denna typ av frågor. En sak som kan vara bra är dock att inte se det som att AB:t köper enskilda firman. Se det istället som två helt separata händelser som inte har med varandra att göra. Du startar ett nytt AB, till detta har du fört in ett eget kapital om 50 000 kronor, punkt slut. Ditt andra projekt är att stänga ner din enskilda firma, gör bokföringen klar, avregistrera firman, betala in eventuella skatter och moms och sen är du klar. Finns det exempelvis ett lager från enskilda friman så kan AB:t köpa själva lagret, går att göra mot ett avräkningskonto om pengarna inte omedelbart finns i AB:t.

    Det ska tilläggas att jag inte är något expert på detta. Det kan, som sagt, vara bra att ta hjälp om man inte känner sig bekväm med alla detaljer.

    #183400
    folke123
    Deltagare

    @Stefan72 89510 wrote:

    är man inte hemma på området så tror jag det lönar sig att anlita nån som kan…….

    Det där är ju inte ett så givande svar, givetvis kan man lära sig det här precis som allt annat, det är ju simpel bokföring och inte rakteforskning

    #183402
    Dancar
    Deltagare

    1. 1930 Debet 50 000 & 2081 Kredit 50 000

    2. Enskild firma är ju “du” och du skattar på vinsten som firman gör. Så du kan göra vad du vill med pengarna i ditt EF, bara du kommer ihåg att du ska betala in skatter. Du kan alltså inte föra över pengarna till AB:t i den bemärkelsen utan det blir en privat insättning till AB:t helt enkelt. Insättningen bör bokföras som villkorat aktieägartillskott så att du kan ta ut pengarna vid ett senare tillfälle när AB:ts ekonomi tillåter.

    3. Du gör en deklaration precis som vanligt och får sedan slutskattebeskedet samt gör inbetalning. Här ändras inget bara för att du startat ett AB (som ju inte har något med din EF eller dig att göra).

    4. Återigen, EF har inget med AB:t att göra. AB:t tar inte över något från EF. Finns det tillgångar i form av lager eller liknande så kan dessa dock säljas till AB:t. Detta redovisas som vilket köp/försäljning som helst.

    5. Momsen redovisas precis som vanligt, finns inget som ändras med detta för att du startar ett AB.

    (med reservation för att jag inte är en bokföringsguru)

    #183403
    Stefan72
    Deltagare

    @folke123 89516 wrote:

    Det där är ju inte ett så givande svar, givetvis kan man lära sig det här precis som allt annat, det är ju simpel bokföring och inte rakteforskning

    nu menade jag inget speciellt annat än att det kan ju finnas fallgropar och kanske fördelar med att låta en som kan sköta just ombildandet. Visst kan man lära sig men man kan missa saker och göra det krångligare än det behöver vara. Lära sig vanlig bokföring kan man ju göra efter vägen och missar går att korrigera men ett ombildande kanske man bara gör en gång och någon tusenlapp kan ju vara väl investerade slantar.

    #183405
    blazern
    Deltagare

    Även jag rekommenderar att anlita någon, vi betalade omkring 15-20k till en som löste allt och hade kunskapen, skickade in allt till Skatteverket m.m. Helt klart värt vartenda öre även om man har lite kunskap.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.