Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Anställa – att tänka på

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104062
    Dancar
    Deltagare

    Tjenare, har sökt runt på forumet gällande anställning men kommit ut relativt tomhänt, så hoppas att det inte finns spaltmeter om detta redan.

    Det är dags att ta in den första anställda. Denna person är en kompis till mig som är arbetslös och har varit så länge. Han har ingen tidigare erfarenhet av pack å plock samt endast grundskoleutbildning. Tanken, från både hans och min sida, är att han jobbar lite då och då när det behövs.

    Vad jag skulle vilja veta mer om är följande.

    1. Om jag förstått saken rätt så är det tidsbegränsad anställning som gäller och att vi då i princip måste skriva ett kontrakt för varje dag/period han jobbar. Är det någon som har ett färdigt sådant avtal som vi skulle kunna få ta del av?
    2. Tanken är att ge semesterersättningen direkt i lönen varje månad. Någon som har erfarenhet kring detta och hur det ska bokföras. Alternativt om detta är en möjlighet i Fortnox Lön?
    3. Antar att man måste/bör ha en försäkring för anställda, även om det bara gäller lite “ströjobbande”?
    4. Bör man betala ut tjänstepension för denna typ av tjänst? Jag vill ju vara en sjysst arbetsgivare så om det är kutym att ha tjänstepension för pack å plock så vill jag ju ge det. Om så, hur går man tillväga för att starta detta?
    5. Någon som har tanke kring lämplig timmlön baserat på ovan information?

    Bockar och bugar ödmjukast för input på några eller någon av punkterna.

    #183413
    FredrikGust
    Deltagare

    Kolla fora för att fixa ett bra paket för pension och försäkringar.

    Kolla även handels för villkor kring arbetstider och lönenivåer, finns uppgifter för ehandelsföretag.

    De som jobbar inom handel har oftast tråkigt dåliga villkor som bygger på att arbetsgivare i överkant utnyttjar öppna anställningar. Se dock till att basera anställning på provanställningsformen för att skydda dig om det inte skulle visa sig funka.

    #183414
    nmn
    Deltagare

    Har den du skall anställa varit arbetslös en längre tid så betalar Arbetsförmedlingen ut rejäla pengar för att bli av med personen. Kolla med dem men skriv absolut inte något kontrakt innan för då brinner hela ersättningen inne. Var beredd på att det tar tid, AF:s personal jobbar för staten och gör inte många knop, reglerna är väldigt snåriga (vad annat kan de bli när nötter till politiker hittat på dem?) och det finns ungefär 10 olika stöd med varierande ersättningsgrader.

    Se alla pengar du kan mjölka ut ur systemet som skatteåterbäring och en samhällsinsats, politikerna kommer inte att sluta med vansinnet förrän det blir så dyrt att de helt enkelt blir tvungna att sluta strö pengar omkring sig.

    #183412
    Dancar
    Deltagare

    Hej igen, tack för input.

    Har kokat ner frågorna lite och jag hoppas att någon kan bistå med info.

    1. Personen som jag vill anställa har alltså inget annat jobb eller studier, blir man då huvudsaklig arbetsgivare? Även om han bara kommer jobba ett fåtal timmar/månad.

    2. Vad är/hur vet man vad som är en skälig avsättning till tjänstepensionen? Vill inte ha med Fora att göra, det räcker med att de är till 50% ägda av fackförbunden, jag vill inte ha med dem att göra över huvud taget (men ge minst lika bra villkor till mina anställda).

    3. Om vi ponerar att företaget klassas som huvudsaklig arbetsgivare, kan vi fortfarande baka in semesterlönen i löneutbetalningarna (istället för att samla semesterdagar)? Om så, måste det särredovisas i lönespecen eller kan man bara baka in +12% i lönen? Hittar ingen funktion för detta i löneprogrammet (Fortnox)

    Tacksam för all input!

    #183467
    Mr Jonas
    Deltagare

    Älskar du honom?

    Den frågan ställde en pensionerad rekryteringskonsult till mig när jag funderade på att anställa min första medarbetare.
    (Yes, jag hajade till).

    Om du anställer någon, så är det du som får betala när han har spelat korpfotboll och skadat sig.
    Det är du som får problemen när han är hemma och passar sjukt barn.
    Det är du som skall kunna ett regelverk som massivt.
    Följer du inte det, så ringer han en ”vän” som oftast hatar dig för att du är företagare.
    Den vännen vet 1000 sätt att sätta dit dig på.
    På ett företag med 10 anställda så är varje frånvarande anställd 10% av arbetskraften / produktionen.
    På ditt företag, så är det 100% förutom dig själv.
    Kan du dra in hans lön först och sedan bibehålla din? (Retorisk) – Tungt?

    Om du vill hjälpa din kompis och samtidigt skydda dig själv, så be din kompis att han startar ett eget bolag. (Han borde kunna få starta egetbidrag mm, om han inte nämner att du är hans enda kund.)
    Detta bolag köper du timmar ifrån (Säg en garanti på 20h per vecka under 20 veckor).
    Är han fortfarande intressant om 20 veckor, föreslår en förlängning.
    Då har du skyddat dig själv och det bolag som du förhoppningsvis älskar.

    Hur gick det för mig, jo min ”fd kompis” och hans företag drog efter 6 veckor.
    Ett stort företag med filialer över hela landet har fått honom på livstid.

    Mvh
    Jonas

    #183475
    nmn
    Deltagare

    @Mr Jonas 89616 wrote:

    Om du anställer någon, så är det du som får betala när han har spelat korpfotboll och skadat sig.
    Det är du som får problemen när han är hemma och passar sjukt barn.
    Det är du som skall kunna ett regelverk som massivt.
    Följer du inte det, så ringer han en ”vän” som oftast hatar dig för att du är företagare.
    Den vännen vet 1000 sätt att sätta dit dig på.
    På ett företag med 10 anställda så är varje frånvarande anställd 10% av arbetskraften / produktionen.
    På ditt företag, så är det 100% förutom dig själv.
    Kan du dra in hans lön först och sedan bibehålla din? (Retorisk) – Tungt?

    Ord och inga visor! har man en verksamhet som man kan leva bra på själv finns ingen som helst anledning att anställa i Sverige. Så länge regelverket är som det är är politikernas bubbel om att det är i de små företagen som jobben kommer bara tomt prat.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.