Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Avregistrera enskild firma – vad göra med lager?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104169
    Ricky
    Deltagare

    Hej

    Jag måste tyvärr avveckla och avregistrera min enskilda firma, och det måste ske så fort som möjligt och gärna med så få negativa ekonomiska konsekvenser som möjligt.

    Firman har enbart redovisat förlust. Jag har en lager med kläder som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Jag har tyvärr inte tiden att försöka rea ut kläderna (osäkert om jag ens hade fått sålt det då). Eftersom jag är i tidsnöd måste jag bli av med det så fort som möjligt.

    Kan jag skänka bort lagret/kläderna till välgörande ändamål? Eller blir jag beskattad även då? Kan jag kassera kläderna istället och slippa ev. beskattning?

    Måste tyvärr avveckla för att vara berättigad till a-kassa som jag av ekonomiska skäl måste börja ta ut :

    #183592
    jadsal
    Deltagare

    Maila mig bilder och infå så kanske jag köper dem av dig

    #183593
    Ricky
    Deltagare

    Men…du vet inte ens vad det är för kläder det rör sig om?

    Det är second hand och vintage damkläder samt ett 60-tal vintage / second hand väskor. Med andra ord: det finns bara ett exemplar/storlek av vart plagg.

    Fortfarande intresserad?

    #183597
    Stefan72
    Deltagare

    Tråkig sits men förbered dig på att det troligen inte är gjort i en handvändning. Skatteverket bryr sig inte särskilt mycket om situationen som sådan utan du ska ju deklarera som vanligt med risk för plusresultat i och med varulagret och då ev återbetalning av akassa. Hur det går till i verkligheten har jag dock ingen aning om. Det vet nog den som sköter dina papper.

    #183598
    jadsal
    Deltagare

    @Ricky 89998 wrote:

    Men…du vet inte ens vad det är för kläder det rör sig om?

    Det är second hand och vintage damkläder samt ett 60-tal vintage / second hand väskor. Med andra ord: det finns bara ett exemplar/storlek av vart plagg.

    Fortfarande intresserad?

    Det var ju därför jag bad om bilder :)
    Kvantitet?
    Bilder?

    #183420
    Motley Denim
    Deltagare

    Du kan googla och sätta dig in i vad uttagsbeskattning innebär, troligtvis kan det gälla i denna situation. Kortfattat så innebär det att när ett företag läggs ner så kan materiella tillgångar i ett företag inte bara försvinna utan de anses då tillfalla ägaren av företaget och ägaren beskattas för uttaget av detta värde ur företaget. Det bästa är att du säljer varulagret för marknadsvärde till en från företaget sett extern köpare. Borde vara enkelt om det är second hand-kläder, värdet är lågt och second hand-butiker finns överallt. Se till att dokumentationen är bra kring försäljningen av lagret.

    #183599
    Ricky
    Deltagare

    @Motley Denim 90007 wrote:

    Du kan googla och sätta dig in i vad uttagsbeskattning innebär, troligtvis kan det gälla i denna situation. Kortfattat så innebär det att när ett företag läggs ner så kan materiella tillgångar i ett företag inte bara försvinna utan de anses då tillfalla ägaren av företaget och ägaren beskattas för uttaget av detta värde ur företaget. Det bästa är att du säljer varulagret för marknadsvärde till en från företaget sett extern köpare. Borde vara enkelt om det är second hand-kläder, värdet är lågt och second hand-butiker finns överallt. Se till att dokumentationen är bra kring försäljningen av lagret.

    Tack, precis vad jag har läst mig till nu också. I värsta fall får jag slumpa bort allt till förlust, bara jag blir av med det. Jag kommer snart dessvärre att vara beroende av a-kassan för mat på bordet, så företaget måste bara bort helt enkelt, oavsett om jag vill det eller inte.

    Hänger jag kvar i lagret och försöker sälja ut det till “rimliga priser” kommer jag ekonomiskt, som privatperson, att förlora på det i längden…

    #183583
    nmn
    Deltagare

    Hur mycket lagervärde rör det sig om? Är det bokfört som lager?
    Det måste ju vara någon rimlighet i hur mycket tid man skall lägga ner på att få det sålt till bästa möjliga pris och värdet på lagret.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.