Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Dropshipping = huvudvärk?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104275
    roro
    Deltagare

    Tja, har länge funderat på att ge mig in på att försöka dropshippa men själva företagsbiten där jag har 0 kunskap i har stoppat mig.

    För att göra frågan så enkel som möjligt.

    Säg att jag har fixat en webbshop med produkter som ska dropshippas från kina.

    Jag spenderar 5k på marknadsföring och lyckas sälja för 6k i vinst.
    Då räknar jag inte alltså med 5k som spenderades på marknadsföringen. Alltså är vinsten egentligen 1k. Men jag antar att jag ska skatta hela “vinst” summan på 6k vilket leder till förlustaffär, eller?

    Skulle uppskatta svar från någon med erfarenhet av ds.

    #184045
    Plastskivor
    Deltagare

    Det scenario du beskriver skulle innebära att företaget beskattas på sin bruttovinst men sådan skatt har vi inte.

    Många småföretagare plockar ut så mycket lön att vinsten i företaget blir ca noll och därmed ingen bolagsskatt. I.a.f. tills man fått upp lönsamheten så att man kommer över brytpunkten för statlig skatt.

    Antag att vinsten efter alla omkostnader förutom löneuttag är 300000. Om du då väljer att plocka ut allt det som lön så ska du betala arbetsgivaravgift á 31,42%. Innebär att du kan ta ut en bruttolön på 300000/1,3142=228276:- om du vill nolla bolagets vinst.
    På den bruttolönen beskattas du på samma sätt som en vanlig löntagare och du ska betala in källskatt (preliminär löneskatt) på samma sätt som din arbetsgivare gör om du är anställd.

    #184046
    roro
    Deltagare

    Tusen tack för ditt svar. Det verkar vara både svårare än vad jag antog men samtidigt lönsammare än vad jag antog :P

    Vad skulle du rekomendera mig att göra som har 0 erfenhet (företag/bokföringsmässigt) men vill ge mig på ett lagligt sett att försöka sig på dropshipping. Bara själva ansökande av FA skatt och frågorna som ska besvaras får mig att känna mig efterbliven. Inte konstigt då det inte finns så mycket information om just hur man går tillväga just när det kommer till dropshipping och företagande. Tack på förhand!

    #184047
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det är inte jättekrångligt med enskild firma även om jag personligen föredrar att alltid gå på bolagsformen aktiebolag istället. Det som jag upplever krånglar till det med enskild firma är att din ekonomi blandas ihop med företagets och det är där jag upplever de flesta felen händer.

    För att sedan svara på din fråga, det är i min värld självklart att du drar av allt som hör verksamheten till. Om det sedan är marknadsföring eller tjänsteresor, etc, gör ingen skillnad. Gränsen går där man kan anse att det är privat, du kommer inte kunna hävda att du behöver få en manikyr för att se snygg ut när du säljer dina produkter.

    Dropshipping

    När det gäller dropshipping så är det inte mer komplicerat än någon annan typ av försäljning, rent företagsmässigt. Jag skulle vilja säga att det är andra aspekter av försäljningen som blir komplicerat där, till exempel returer. När din kund ångrat sig och vill skicka tillbaka produkten kommer du behöva fånga upp den och lagra den själv.

    Jag har hållit på en del med dropshipping men skulle vilja slå ett slag för Anders Karlsson (som är aktiv här på forumet) ta hjälp av honom om du behöver råd, jag tror att han gör konsulttjänster numer. Jag gjorde själv en lite större intervju med honom här för ett tag sedan, tror att du kan ha nytta av den artikeln.

    #184049
    roro
    Deltagare

    Fan vad grymt! Har faktiskt redan kommit över din intervju!
    Jag kommer främst satsa på att “laser-target” impulsköpare via Facebook ADs och helt ärligt vet jag inte ens om det är just Sverige jag har tänk mig marknadsföra till.

    Har redan “pluggat” in det mesta, nu måste jag bara executa för att kunna lära mig som bäst, men som sagt så är just företagsdelen som stoppar mig. har bokstavligen 0 tidigare erfarenhet av hur man driver/bokför tar ut löner osv och vill ju inte direkt göra fel. Ska man eventuellt köpa sig ett möte med en bokförare?

    #184050
    Magnus Brath
    Deltagare

    Jag tycker nästan du ska prata med ditt lokala nyföretagarcentrum, där kan du få hjälp att komma igång.

    #184160
    roro
    Deltagare

    Vet någon hur det funkar om jag exempelvis har min “dropshipper” i usa och tänker sälja från dom till bland annat usa och andra länder. Kan jag fixa detta genom att starta eget i Sverige trots att min supplier befinner sig i usa eller måste jag starta just i usa?

    #184137

    Signa upp för Shopifys nyhetsbrev, de håller alltid på att tjatar om gratis utbildning om dropshipping. Jag har inte provat den men det kan ju vara värt att kolla up

    #186027
    marcus.john
    Deltagare

    Hej!
    Undrar om du nu vet mer om hur detta systemet fungerar? jag själv funderar på att börja dropshippa från Kina till USA men har inte så mycket kunskap om skatt och vilket typ av företag man ska registrera

    #186039

    De andra inläggen täcker dina frågor ganska bra.

    Men till den huvudsakliga frågan: Är dropshipping huvudvärk? Både ja och nej, i första anblick kan dropshipping verka som en förenklad form av E-handel. Att du sköter försäljningen medan dina partners sköter allt inom logistiken. Det är ganska lätt och smidigt att sätta upp en sk. “dropshipping butik” medan hanteringen av reklamationer, returer och dyl. gör hela affärsidén ordentligt mycket mer komplicerad. Det finns givetvis både bra och dåliga sidor kring just “dropshipping” jag tänkte att jag listar några nedan.

    Fördelar med dropshipping:

    – Låga kostnader för att starta företaget
    – Låga/inga kostnader samt kapital uppbundet i varulager
    – Låga/inga kostnader att genomföra beställningen, det vill säga kostnader som innefattar organisering av lager, spårning, etiketter, orderplockning, posthantering och så vidare.

    Negativa sidor:
    – Mänskliga faktorn, din distributörs lagersaldo är ditt lagersaldo, om någon hos dem gör ett fel så blir det ditt problem då du tvingas lita på din distributörs lagersaldo.
    – Mindre vinst, “dropshipping-företag” har alltid inbakade priser för att genomföra denna tjänsten.
    – Sämre koll på spårningsnummer, produktkunskap m.fl. som krävs i många lägen.

    Lycka till!
    / Emil Sunnerberg

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.