Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Får någon annan hjälpa mig kostnadsfritt med mitt företag under sjukskrivning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104431
    Matthias87
    Deltagare

    Hej

    Jag är sjukskriven under en längre period och har massa i min enskilda firma som behöver göras. Min far har erbjudit sig att hjälpa mig med detta utan betalning. Är detta lagligt?

    Mvh Matthias

    #184992
    Matthias87
    Deltagare

    För att klargöra så är jag sjukskriven från mitt heltidsjobb. Firman driver jag vid sidan av.

    #184994
    Stefan72
    Deltagare

    Ja det får han men blir det krångel så ska DU kunna bevisa att han inte fått nåt betalt på något vis.

    #184996
    nmn
    Deltagare

    Vad är det för fel på folk i det här landet? Måste ni ha tillstånd från myndigheterna för att gå och skita också?

    Och vad skulle betalningen ha med det hela att göra? Så om du tar in en redovisningskonsult att sköta löpande bokföring, skatteinbetalningar och deklaration när du är sjuk så skulle du inte få lov att betala den personen för sitt jobb? Du hör själv hur orimligt det låter?

    Däremot så kan ju FK ha vissa tvivel om din sjukdom om du kan driva en fullt fungerande affärsrörelse samtidigt som du är sjukskriven.

    #184997
    Matthias87
    Deltagare

    @Stefan72 91757 wrote:

    Ja det får han men blir det krångel så ska DU kunna bevisa att han inte fått nåt betalt på något vis.

    Okej, vad bra!

    #184998
    Matthias87
    Deltagare

    @nmn 91759 wrote:

    Vad är det för fel på folk i det här landet? Måste ni ha tillstånd från myndigheterna för att gå och skita också?

    Och vad skulle betalningen ha med det hela att göra? Så om du tar in en redovisningskonsult att sköta löpande bokföring, skatteinbetalningar och deklaration när du är sjuk så skulle du inte få lov att betala den personen för sitt jobb? Du hör själv hur orimligt det låter?

    Däremot så kan ju FK ha vissa tvivel om din sjukdom om du kan driva en fullt fungerande affärsrörelse samtidigt som du är sjukskriven.

    Jag hörde från någon att man inte fick göra någonting när man var sjukskriven, men tyckte också det lät skumt, därav trådstarten.

    Det är min far som driver hela företaget just nu under min sjukskrivning, men det är inget som i dagsläget tar mycket tid.

    #184999
    Nicklas
    Deltagare

    När det handlar om familjen så bör det väl inte vara några problem att han hjälper dig utan kostnad.

    #185000
    Matthias87
    Deltagare

    Jag tycker inte heller det, men vet inte hur lagarna ser ut.

    #185002
    Stefan72
    Deltagare

    Det har ingenting med familj och annat att göra. Har man folk som “arbetar” åt en så förutsätter skattemyndigheten att de får betalt. Det är liksom grundprincipen. Det är ju bara ytterligheter men kommer den svenska avundsjukan in i bilden, det blir revision, försäkringskassan böjar undra och det blir mer konkret så kommer troligen skatteverket att skönstaxera vederbörande och du som arbetsgivare får bevisa att ingen betalning skett och det är ju kanske inte det lättaste. Skatteverket kan ju säga att så länge det inte finns nå papper på det så har han fått det svart. Ingen jobbar ju liksom inte gratis enligt dem hur nobelt det än må vara och hur nära relation man än har.
    det är ju tyvärr omvänd bevisbörda på sånt här och skatteverket har rätt och du ska bevisa att de har fel.

    #185009
    Matthias87
    Deltagare

    Hmm, det låter ju väldigt konstigt. Hur ska man kunna bevisa att man inte betalt någon svart, det är ju omöjligt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.