Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande upprättande av aktieägaravtal/kompanjonsavtal hjälp

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104642
    Emiil15
    Deltagare

    Hej jag äger idag 100% av ett litet aktiebolag för e-handel och ska ta in två delägare nu. En som ska “få” aktierna och en som ska köpa in sig i bolaget.

    Så jag undrar om någon här har erfarenhet om vad som är viktigt att ha med i avtalet. Speciellt gällande han som ska “få” aktierna om vad man skriver på avtalet. Han kommer in med kunskap och arbetskraft så man borde väl skriva något om vad som krävs för att det ska vara giltigt?

    Har hittat en “mall” för kompanjonsavtal som jag tänkt använda med det grundliga.

    Tacksam för svar! Trevlig helg :)

    #176243
    Mr Jonas
    Deltagare

    Skriv ner vad ni vill åstadkomma och hur det skall fungera både i medvind som motvind.
    Specificera vad vem skall gör och vad som skall hända. Samt var noga med att specificera vad som skall hända om respektive inte gör vad som är bestämt.
    Gå alla tre samtidigt till en oberoende jurist och be att han/hon sammanställer vad ni vill uppnå.
    Då får ni ett fungerande kompanjonsavtal.
    Det kostar några tusen, men det kan skydda dig och din familj.

    Ett mallavtal kan bli ganska dyrt om du behöver utnyttja det.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas

    #176244
    biz
    Deltagare

    http://startupdocs.se/ Välskrivna och täcker in det mesta du kan behöva, dock på engelska.

    #176246
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Riktigt bra tips, tack!

    @biz 92137 wrote:

    http://startupdocs.se/ Välskrivna och täcker in det mesta du kan behöva, dock på engelska.

    #176248
    gvh
    Deltagare

    “Hej jag äger idag 100% av ett litet aktiebolag för e-handel och ska ta in två delägare nu. En som ska “få” aktierna och en som ska köpa in sig i bolaget. “

    Detta är inget råd, bara min personliga reflektion:

    Det finns psykologiska problem när någon “får” något. Denne kan ta lätt på uppgiften, andra tycker det är orättvist och vill också “få något”, uppdelning i de som “ger” och de som “tar”. Det finns en inbyggd otydlighet som kan skava. Allt detta kanske syns tydligare efter något år då det inte gått som det var tänkt, vilket är det vanligaste utfallet enligt min erfarenhet…

    Kan vara bra, för alla parter, att i stället ge personen option att köpa aktier, för ett lämpligt pris, efter t ex 3 till 5 år. Om det inte gått så bra kan personen bara kliva av och det finns inte en ägare som de andra måste ta hänsyn till eller köpa ut etc. Har det gått bra är det ju bara för personen att köpa in sig för det förbestämda priset, som i så fall naturligtvis är förmånligt, och alla är glada :)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.