Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vem behöver inte debitera VAT i england?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104780
    Stefan72
    Deltagare

    Nån som är duktig i ämnet? Jag håller på med bildelar och märker ibland att en del företag inte debiterar VAT och verkar ej heller behöva det. Nån som vet mer om detta och vad det beror på?
    Ett företag jag dividerar med nu är VAT registrerade men debiterar ej VAT överhuvudtaget på produkter. Och det är ingen liten skuttfirma alltså. De säljer alltså en produkt även jag säljer utan VAT och är således ganska attraktiva på tex ebay eftersom priserna blir därefter.
    Nån särskild företagsform eller annat upplägg som inte finns här?

    #185617
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    England har ganska hög omsättningströskel innan du måste registrera dig för moms och börja fakturera för det. Ca 1 miljon har jag för mig. Vilket gör att många företag inte fakturerar moms i England. Samtidigt så har de heller ingen avdragsrätt för moms.

    Vad gäller bildelar, är det nya eller begagnade? Begagnade varor är ofta inte möjliga att momsa på normalt sätt.

    Är det nya delar så är det lite mer märkligt. Men England har en del varor som är befriade från moms. Tror dock inte att det gäller Bildelar. Men det kan ju vara värt att kolla upp om du säljer på den Engelska marknaden. Internationell handel utan moms blir dock tveksam kan jag tycka.

    Sedan är det ju så att många företag helt enkelt gör fel också. De kanske skall sälja med moms men gör det inte då de tror att det är ok att fakturera utan moms om man säljer till ett annat land, även om det är inom EU.

    #185616
    Stefan72
    Deltagare

    Ja det är nya delar och vad de omsätter vet jag inte. Det lustiga är ju att de inte ens vill diskutera saken eller ens förstå min sida av det. De hävdar bara att de inte debiterar VAT för någon och varför vill de inte berätta.
    Det handlar mest om att jag ska köpa en reservdel av dem och när jag kollar priser och deras ebay försäljning så känns det liksom lite märkligt att de kan sälja utan moms och andra måste lägga på moms. De är för nuvarande billigast på nämnda del och det har ju sin förklaring om de ej behöver sälja med moms…….
    Det ska ju poängteras att källan till nämnda reservdel lägger på moms de också så det rimmar inte med att de inte skulle ha avdragsrätt för moms heller och jag vet hur rabattsystemet ser ut.
    men men, jag har ställt frågan till berörd myndighet i england. Får se om man får nå bra svar så småningom.

    #185618
    Ekraft
    Deltagare

    Kan det vara så att de bedriver sin verksamhet från Guernsey eller liknande provins (Jersey, Isle of Man, Gibraltar etc)? De har en status liknande Ålands, med viss momsfrihet enligt LVCR-direktivet inom EU.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.