Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring för butikstjänst

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104867
    ThomasR
    Medlem

    Jag har en sida där jag håller på att sätta upp en webbshop där andra företag ska sälja sina egna produkter. Jag kommer dock att ta emot betalningen och sen skicka ordern vidare till det säljande företaget.

    Först och främst, hur bokförs det? Säg att en kund handlar för 100 kr och jag ska ha 5% av försäljningsbeloppet, då ska det säljande företaget ha 95 kr.

    Sen en till fråga, behöver man skriva in i köpvillkoren att kunden egentligen handlar av det säljande företaget och inte av mig? Jag vill ju inte stå där med ansvar för en eventuell dålig produkt eller rent av en utebliven leverans.

    #185848
    Stefan72
    Deltagare

    Det låter som ett mycket märkligt upplägg. Du vill tjäna pengar men du vill inte vara ansvarig för något? I vilket fall som helst så lär det ju inte fungera så som du tänker dig. Säljer du nåt så är ju även du företagare och ska redovisa allt som vanligt. Du säljer till din kund och du köper från dina leverantörer. 5% avans lär dock inte räcka långt.
    Vill du göra som du tänker dig så får du nog se till att säljande företag även tar betalt för varorna och sen får de betala en avgift till dig baserat på säljsumma. Det är nog hundra ggr enklare.

    #185853
    Jonkejober
    Deltagare

    @Stefan72 92968 wrote:

    Det låter som ett mycket märkligt upplägg. Du vill tjäna pengar men du vill inte vara ansvarig för något? I vilket fall som helst så lär det ju inte fungera så som du tänker dig. Säljer du nåt så är ju även du företagare och ska redovisa allt som vanligt. Du säljer till din kund och du köper från dina leverantörer. 5% avans lär dock inte räcka långt.
    Vill du göra som du tänker dig så får du nog se till att säljande företag även tar betalt för varorna och sen får de betala en avgift till dig baserat på säljsumma. Det är nog hundra ggr enklare.

    Ehh, hört talas om Cdon, Fyndiq, Amazon!?

    #185849
    ThomasR
    Medlem

    @Stefan72 92968 wrote:

    Det låter som ett mycket märkligt upplägg. Du vill tjäna pengar men du vill inte vara ansvarig för något? I vilket fall som helst så lär det ju inte fungera så som du tänker dig. Säljer du nåt så är ju även du företagare och ska redovisa allt som vanligt. Du säljer till din kund och du köper från dina leverantörer. 5% avans lär dock inte räcka långt.
    Vill du göra som du tänker dig så får du nog se till att säljande företag även tar betalt för varorna och sen får de betala en avgift till dig baserat på säljsumma. Det är nog hundra ggr enklare.

    Det jag säljer är en tjänst i form av exponering till mina besökare, webbshop och betalningshantering för det säljande företag. 5% var naturligtvis bara ett exempel.

    Svaret ovanför nämner också några konkreta exempel på liknande företag.

    #185850
    Stefan72
    Deltagare

    Så köper jag från nämnda företag så varken betalar jag till dem eller vänder mig dit om det är nånting? Har ärligt talat aldrig nyttjat nån av dem……..

    #185851
    ThomasR
    Medlem

    @Stefan72 92977 wrote:

    Så köper jag från nämnda företag så varken betalar jag till dem eller vänder mig dit om det är nånting? Har ärligt talat aldrig nyttjat nån av dem……..

    Jo man betalar direkt till Amazon, CDON etc vid köp, precis så som jag beskrev att jag skulle göra.

    Hämtat från CDON:
    “Eftersom CDON är en marknadsplats och har många säljare, kan retur- och reklamationshanteringen variera.
    Du kontaktar rätt kundserviceavdelning genom att logga in på ditt konto och välja vilken order det gäller. Detta kommer sedan skickas direkt till säljaren i fråga och du får snabbt ett svar.”
    Reklamationen slussas alltså vidare till det säljande företaget.

    Mina frågor kvarstår, hur bokförs sånt här och vad behöver avtalas för att jag inte ska få ansvar för produkterna?

    #185857
    Ekraft
    Deltagare

    Du behöver ganska avancerade avtal med de säljande företagen där de till fullo ikläder sig ansvaret för allt som du som säljande bolag kan ställas till ansvar för. Lagen är nämligen ingenting då kan avtala bort gentemot slutkunden. Det är lite magstarkt att tro att ett forum skall kunna bistå med det, utan du bör kontakta en kunnig advokatbyrå som kan det här med avtalsrätt inom konsumenträttsområdet.

    #185858
    Stefan72
    Deltagare

    Jo men då är vi ju där iallafall. Dessa marknadsplatser har antagligen som redan nämnts avtal med vardera part där alla eventualiteter finns på pränt och vem som ansvarar för vad. Jag tror inte att det är lika enkelt som du tror att du enbart säljer och sen är det leverantören som sköter resten om det nu blir nåt. Jag tror bokföringen är det absolut minsta problemet.

    Tar du betalt för varorna så är det du som säljer och du är min part om jag köper nåt av dig. Ska man frångå det krävs ju avtal mellan dig och leverantör som reglerar detta och att upprätta dessa kostar nog lite mer än vad din avans på 5% medger.

    #185874
    VATadviser
    Deltagare

    Det finns olika lösningar på detta. De nämnda företagen har inte exakt samma upplägg.

    Men oftast så tar marknadsplatserna inget juridiskt ansvar för produkten men lägger väldigt stor vikt på att allt blir rätt. Dvs de skriver in att du som säljare skall följa deras regler till punkt och pricka.

    Köpen görs ofta på så sätt att marknadsplatsen tar in pengarna men gör det å säljarens vägnar. Dvs det är du som säljare som skall hantera ex moms o andra skatter. Samt då även hantera reklamationer, returer mm.

    Men som sagt det är olika upplägg i olika marknadsplatser. Så frågan om bokföring är omöjlig att svara på. Först måste man bestämma exakt upplägg. Sedan gå till experter som talar om för dig om det går att göra på det sättet hur det skalla avtalas och därefter hur det skall bokföras. Tänk även på att skatt inte är detsamma som bokföring. Dvs en bokförare eller revisor vet inte alltid vilka momseffekter vissa upplägg har. Speciellt om du gör affärer med andra länder.

    Ditt tänkta upplägg är alltså avtalsmässigt svårt att lägga upp och kräver mycket eftertanke. Men det finns som sagt stora aktörer med olika tillvägagångssätt att kopiera.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.