Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Försäkring eller ej?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104957
    Arne_1921
    Deltagare

    Behöver man ha ansvarsförsäkring när man köper in och säljer varor?

    Jag är inte intresserad av någon annan försäkring, inbrott, brand etc etc

    Om någon däremot skulle påstå att det jag säljer orsakat någon stor skada så är det en annan sak. Men är det verkligen mitt ansvar? Jag har ett AB så är inte det värsta som kan hända i så fall att jag får sätta Ab i konkurs. Jag kan inte komma på något scenario där jag kan hållas ansvarig.

    Så länge jag inte kan bli personligt ersättningsskyldig,( vilket väll är hela vitsen med ett AB…) så ser jag ingen poäng med att betala för en dyr försäkring. Jag lyssnar däremot till motargument :)

    #186134
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det finns inget lagkrav att du måste ha försäkring.

    Men med tanke på att en försäkring årligen kostar några tusenlappar – beroende på omsättning, bransch, mm – så är det ju inga stora pengar. Tvingas du sätta bolaget i konkurs förlorar du ju det insatta aktiekapitalet, och upparbetad vinst som ännu inte delats ut. Det rör sig ju om minst 50000:-. För samma summa kan du förmodligen hålla dig försäkrad i minst 10 år.

    Sen kan det finnas andra aspekter – t.ex att ett oförsäkrat bolag innebär en betydligt större risk för kreditgivare. Vår revisor kontrollerar alltid att det finns försäkring, och att den är uppdaterad med rätt belopp. Jag vet inte om revisorerna behöver ange i revisionsberättelsen att bolaget är oförsäkrat – men det kan ju vara så.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.