Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur länge kommer jag behöva sitta i fängelse?

Etiketter: , , ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105022
    Grindsamhalle
    Deltagare

    Hej

    Detta inträffade för ca 2 år sedan. Gör nuförtiden rätt för mig, jag vet att min handling var moraliskt förkastlig.

    Köpte varor ifrån Kina för 10.000 kr
    Säljaren deklarerade värdet på paketet som 200kr.

    Tullverket ifrågasatte värdet och bad om en faktura som bevis. Jag skickade dem en falsk faktura för att undvika moms och tullkostnader. De var nöjda och skickade vidare paketet.

    Min revisor bokförde att produkterna kostade 10.000kr.

    Hur många år i buren riskerar jag? Har tullverket och skatteverket något samarbete? De hade ju lätt kunnat slå fakturan i bokföringen mot den tullverket fick. Andra företagare och revisorer har sagt att jag inte behöver oroa mig. Tullverket, posten och skatteverket har tydligen för mycket på bordet för att bry sig om mindre händelser som detta. Tvivlar på att detta stämmer.

    #186273
    Ekraft
    Deltagare

    Det händer att man gör tullrevisioner, och i sådana här fall blir det till att betala korrekt tull + straffavgift på 40%. Men de lägger knappast ned oändliga resurser på en sån grej.

    Enstaka fel slänger man inte folk i fängelse för, men gör man det systematiskt blir det ett flertal brott som blir aktuella. Bokföringsbrott, skattebrott och varusmuggling. Det blir rätt tuffa böter för det, och har man annat i bagaget kan det bli ett par månader med fotboja.

    Kliver man över miljonen i undanhållen tull/importmoms anses brottet grovt, då är minimistraffet 2 års fängelse.

    #186275
    nmn
    Deltagare

    Varför kommer man på iden att begå urkundsförfalskning för att smita från moms när man ändå bokför inköpet i företaget?

    Hade du sålt varorna vid sidan om och lagt pengarna i fickan så hade jag förstått det. Nu är det ju bara korkat, momsen är ju ingen kostnad i företaget. Tullen är men hur stor kan den ha varit?

    #186280
    Stefan72
    Deltagare

    För att folk i allmänhet tror att det är oerhört dyrt att förtulla saker………Man kan köpa en 50kr grej i kina som normalt kostar 5000 här men likaväl så vill man ha det som gåva så man slipper tull. Det sitter i generna hos många.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.