Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105043
    hejhopp
    Deltagare

    Hej,

    Jag har sparat lite pengar som jag vill använda till att starta en ehandel under verksamhetsformen enskild firma. Först vill jag bara kolla en sak, för det har jag inte lyckats läsa mig till eller förstå.

    Det handlar alltså om min marginal. Ponera att jag köper en produkt för 32 kr + moms som jag sedan säljer för 96 kr + moms, hur mycket har jag då kvar att köpa in nya produkter för?

    96 – 32 = 64 kr,
    eller
    (96 – 32) * 0,55 = 35,2 kr (dvs skatt och egenavgifter på 45%)?

    För exemplets skull kan vi bortse från transaktionsavgiften om 4% samt kostnader för emballage och webbhotell osv. Jag kommer till en början inte heller att göra egna uttag utan låta pengarna jobba i firman (men om svaret är alternativ 2 så behöver jag få upp marginalen eller komma på något annat känns det som).

    #186342
    Stefan72
    Deltagare

    Att räkna så där på varje enskild detalj blir nog krångligt. Har du enskild firma så är det årets överskott du skattar för. Själva vinsten alltså. Vissa saker kan ju sälja bra och andra inte och köper du in varor så håller du ju också nere överskottet även om varulagrets värde såklart påverkar också.
    Den marginal du ger exempel på är inte dålig på något vis. Sen beror det ju på vad man säljer såklart.

    #186343
    hejhopp
    Deltagare

    @Stefan72 93671 wrote:

    Att räkna så där på varje enskild detalj blir nog krångligt. Har du enskild firma så är det årets överskott du skattar för. Själva vinsten alltså. Vissa saker kan ju sälja bra och andra inte och köper du in varor så håller du ju också nere överskottet även om varulagrets värde såklart påverkar också.
    Den marginal du ger exempel på är inte dålig på något vis. Sen beror det ju på vad man säljer såklart.

    Jag hade uppfattningen att vinsten beskattades direkt. Men detta innebär då i sånt fall att jag för varje såld vara grovt kan köpa in två nya utan att gå back, stämmer det? Sen ska lagret inte växa hur mycket som helst förstås, men inledningsvis så kommer jag behöva fokusera på att köpa på mig så mycket som möjligt så att jag slipper oroa mig över att sälja slut.

    #186352
    kryllem
    Deltagare

    Din marginal är mer likt alternativ två.
    Oavsett om du tar ut kasch eller lägger det i varulager så är det fortfarande överskott/vinst.
    Sedan om du lägger det mesta i varulager och inte tar ut det direkt i pengar så har du en hel del skatteavdrag du kan använda dig av när du ska göra inkomstdeklarationen och därmed minska egenavgifterna.
    En revisor kan svara på sådana frågor.
    Det som drar nog ner egenavgifterna mest är räntefördelning.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.