Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? - Ehandel.se
Ehandel.se Forum

Gå tillbaka   Ehandel.se > >

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-25, 08:09
hejhopp hejhopp är inte uppkopplad
Ny medlem
Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? ingen
Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? inget

Reg.datum: mar 2016
hejhopp is on a distinguished road
Standard Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare?

Hej,

Jag har sparat lite pengar som jag vill använda till att starta en ehandel under verksamhetsformen enskild firma. Först vill jag bara kolla en sak, för det har jag inte lyckats läsa mig till eller förstå.

Det handlar alltså om min marginal. Ponera att jag köper en produkt för 32 kr + moms som jag sedan säljer för 96 kr + moms, hur mycket har jag då kvar att köpa in nya produkter för?

96 - 32 = 64 kr,
eller
(96 - 32) * 0,55 = 35,2 kr (dvs skatt och egenavgifter på 45%)?

För exemplets skull kan vi bortse från transaktionsavgiften om 4% samt kostnader för emballage och webbhotell osv. Jag kommer till en början inte heller att göra egna uttag utan låta pengarna jobba i firman (men om svaret är alternativ 2 så behöver jag få upp marginalen eller komma på något annat känns det som).
Svara med citat
Annons

Gammal 2019-04-25, 08:49
Stefan72 Stefan72 är uppkopplad nu
Senior Medlem
Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? VX Engineering

Reg.datum: jan 2015
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Att räkna så där på varje enskild detalj blir nog krångligt. Har du enskild firma så är det årets överskott du skattar för. Själva vinsten alltså. Vissa saker kan ju sälja bra och andra inte och köper du in varor så håller du ju också nere överskottet även om varulagrets värde såklart påverkar också.
Den marginal du ger exempel på är inte dålig på något vis. Sen beror det ju på vad man säljer såklart.
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 09:14
hejhopp hejhopp är inte uppkopplad
Ny medlem
Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? inget

Reg.datum: mar 2016
hejhopp is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan72 Visa inlägg
Att räkna så där på varje enskild detalj blir nog krångligt. Har du enskild firma så är det årets överskott du skattar för. Själva vinsten alltså. Vissa saker kan ju sälja bra och andra inte och köper du in varor så håller du ju också nere överskottet även om varulagrets värde såklart påverkar också.
Den marginal du ger exempel på är inte dålig på något vis. Sen beror det ju på vad man säljer såklart.
Jag hade uppfattningen att vinsten beskattades direkt. Men detta innebär då i sånt fall att jag för varje såld vara grovt kan köpa in två nya utan att gå back, stämmer det? Sen ska lagret inte växa hur mycket som helst förstås, men inledningsvis så kommer jag behöva fokusera på att köpa på mig så mycket som möjligt så att jag slipper oroa mig över att sälja slut.
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 19:32
kryllem kryllem är inte uppkopplad
Nyfödd
Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? figurgrossisten.se
Vad behöver jag ha för marginal i EF som ehandlare? Figurgrossisten Sweden

Reg.datum: nov 2014
kryllem is on a distinguished road
Standard

Din marginal är mer likt alternativ två.
Oavsett om du tar ut kasch eller lägger det i varulager så är det fortfarande överskott/vinst.
Sedan om du lägger det mesta i varulager och inte tar ut det direkt i pengar så har du en hel del skatteavdrag du kan använda dig av när du ska göra inkomstdeklarationen och därmed minska egenavgifterna.
En revisor kan svara på sådana frågor.
Det som drar nog ner egenavgifterna mest är räntefördelning.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp