Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Firmabil på enskild firma med förmånsvärde

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95559
    timmy
    Medlem

    Har funderingar på att köpa en bil på den enskilda firman och undrar om det är någon som har mer koll på hur man ska räkna.

    Som det ser ut nu kommer det bli ett vanligt billån med 20% kontant. Tänker jag fel när jag tror att avskrivningen på bilen (säg 10%) kommer att kvitta upp mot det förmånsvärde jag betalar. Avskrivningen gör att företagets resultat minskar vilket i sin tur minskar skatten som ska betalas in till skatteverket. Exempelvis att jag kan skriva av 30 000:- vilket blir ungefär samma som kostnaden är för förmånsvärdet på bilen. Förmånsvärde 60 000:- vilket ger en ungefärlig skatt på 30 000:- för företaget. Hoppas på lite hjälp!

    #118937
    nobynator
    Deltagare

    Hur dyr är bilen?

    Hade du tänkt köpa den kontant eller leasa?

    #118938
    hansanders
    Deltagare

    Om vi tänker oss en VW Caddy exvis, så kostar den c:a 2200:-/mån i leasing.
    Leasingen innebär att du inte får några avskrivningar alls. Däremot när du köper bilen, efter kanske 3 års leasing, kanske ytterligare ett par års re-leasing, betalar typ 15tkr för en bil som du kan sälja till en god vän ? för 60tkr.
    På en Caddy, el. dyl. betalar du halva momsen (tror jag)
    Med normala kostnader motsvarar kostnaden för en anställd ungefär kostnaden för tio (10) firmabilar :)

    #118939
    timmy
    Medlem

    Bilen kostar 300k och tänkte betala den kontant men med lånade pengar från banken (20% kontant på lånet).

    Det är ingen bil man kan dra av något för moms när man köper den tyvärr utan är en vanlig personbil.

    #118940
    nobynator
    Deltagare

    En firmabil blir väl momssmittad ifall du köper den på firman och att köpa en sådan bil kontant med lånade pengar från banken är frågan om det är värt det än att leasa? Personbilar kan bli svårsålda när det blir dags och sälja den.

    Hur ser det ut med moms avdraget ut på en personbil? hmm…

    #118941
    hansanders
    Deltagare

    Du tänker alltså låna 240tkr, betala ränta, betala bilförmån, få en värdeminskning på ??tkr/år ? För en personbil. Varför ?

    #118942
    timmy
    Medlem

    det är ju det som är frågan. När jag har räknat på det själv så blir kostnaden lite mindre om jag tar den på företaget istället för privat

    #118943
    hansanders
    Deltagare

    Jag tycker ju att det är du som är företaget.
    Du får ju tänka på att värdeminskningen försämrar din vinst varje år. Din balansräkning kan alltså bli rejält lidande av detta. Företaget får dessutom betala moms som inte är avdragsgill.
    Din kalkyl bygger kanske på att det blir mindre skatt om du gör ett sämre resultat ? Visst, bästa sättet att inte betala skatt är att inte tjäna några pengar.
    Vore det inte bättre att investera allt du kan avvara till marknadsföring, eller en investering som ditt företag har nytta av ?
    När du om ett par år behöver låna mera pengar, till varulager eller maskineri, hur ser din balansräkning ut då ?
    Jämfört med leasingbil. Jämfört med cykel eller gammal bil.

    #118944
    timmy
    Medlem

    Det med balansräkningen har jag inte tänkt på riktigt och det är som du säger inte helt optimalt. Jag får nog ta mig en funderare, tack för all input!

    #118945
    hansanders
    Deltagare

    Du minns väl vad vår käre exstatsminister Göran P. sade: -“Den som är satt i skuld är inte fri”.
    (f.ö. det enda han sagt som är värt att citera…..)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.