Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ändra näringsgränsindelning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97112
    Magnus
    Deltagare

    Har just 2st bolag.
    MSF Trading och Phelt AB.
    Phelt AB startades precis innan årskiftet 2011.

    Har upptäckt att jag har glömt att ändra näringsgrens indelning (skatteverket) på MSF Trading.
    Tanken är att MSF Trading ska äga faktasidor som drar in trafik till e-butiken.
    Det blir med andra ord någon typ av IT-verksamhet.

    Har ni något förslag på vilken näringsgren indelning jag ska välja samt på hur jag enklast ändrar detta (länk)?

    Fördelen som jag ser det är att om AB av någon orsak skulle gå åt pipan så har jag ändå fakta-sidorna kvar och kan bedriva någon typ av reklam från dem.
    Nackdelen är att det blir extra arbete samt kostar lite pengar.

    #133583
    Majsan
    Deltagare

    Menar du sni-kod?

    #133584
    Magnus
    Deltagare

    Det är den där koden man ser på allabolag.se tror det är sni-kod.

    #133585
    Majsan
    Deltagare

    Lättast är om du själv letar reda på rätt SNI då den är väldigt omfattande.

    Här har du listan i alfabetsordning http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Forsta_Statistik/Klassifikationer/_Dokument/101001alfabetisk.pdf hos SCB.

    Ändringen av SNI-kod gör du hos Skatteverket. Antingen på baksidan av ditt registreringsbevis eller så använder du blankett SKV4639

    Se även till att du har rätt verksamhet registrerad hos Bolagsverket. Ändring av verksamhet hos Bolagsverket skall du även sända med ett bolagsstämmoprotokoll där ändringen framgår samt att betala in avgiften för ändringen. Mer kan du läsa på bolagsverket.se

    Hoppas det hjälper dig lite på vägen. Sni-kodningen kan vara ganska så snårig om man inte specifierar sin verksamhet helt ordagrant. Inte lätt för Skatteverket heller att åsätta en SNI-kod när det t.ex. bara står konsultverksamhet för man måste även veta inom vilken genre osv. Så ta den som du själv tycker passa bäst.

    Ett alternativ är att om du hittar någon på alfabetisk ordning, kontrollera då i så fall efter på sni-kod att allt ser ut att stämma.

    #133586
    Magnus
    Deltagare

    Tack för svaret Majsan!
    Apropå sni-kod finns det ingen som har liknande it-verksamheten på ett annat bolag som kan föreslå sni-kod.
    // Magnus

    #133588
    Majsan
    Deltagare

    Kan du specificera mer vad du håller på med? Låter mycket som en typ av konsultverksamhet som du hittar inom 7 serien

    #133589
    Parvelito
    Deltagare

    63120 tycker jag ser bra ut.

    #133590
    Majsan
    Deltagare

    Var inne på samma som dig Parvelito men den säger huvudsakligen

    63.120 säger

    63120 Webbportaler
    Omfattar:
    drift av webbplatser där en sökmotor används för att generera och upprätthålla omfattande databaser
    med Internet-adresser och innehåll i ett lätt sökbart format
    drift av andra webbplatser som fungerar som portaler till Internet. t.ex. mediasajter som erbjuder
    innehåll som uppdateras regelbundet
    Omfattar inte:
    utgivning av böcker, dagstidningar, vecko- och månadstidningar o.d. via Internet, jfr huvudgrupp 58
    TV-sändning via Internet, jfr huvudgrupp 60
    Exempel på vad som ingår i koden:
    – Datakonsultverksamhet, (IT-konsult), drift av
    webbplatser
    – Internet, sökmotortjänster
    – IT tjänster, (it-konsult), drift av webbplatser – Portaler, på internet med söktjänster
    – Sökmotortjänster, på internet – Söksidor på internet som erbjuder innehåll som
    uppdateras regelbundet t.ex. prisjämförelser
    – Utgivning online av statistik och annan
    information som uppdateras regelbundet
    – Web portaler med söktjänster
    – Webbportaler med söktjänster

    #133591
    Magnus
    Deltagare

    MSF Trading ska äga och underhålla faktasidor på webben med nytt material för att få mer trafik till e-butiken.
    Kan det kallas för reklam på nätet eller något liknande.

    Se exempel på faktasidor inom foto: kamerafilter.se | ljustalt.se | motljusskydd.se mm
    MSF Trading skickar sedan en faktura till Phelt AB för detta arbete så att MSF Trading håller sig flytande.
    Syftet med detta är att att om AB av någon orsak skulle gå åt pipan så har jag ändå fakta-sidorna kvar och kan bedriva någon typ av reklam från dem någon gång i framtiden.
    De har inget större värde nu men kanske får det.

    #133592
    Parvelito
    Deltagare

    63120 omfattar följande:
    Datakonsultverksamhet, (IT-konsult), drift av webbplatser Internet, sökmotortjänster
    IT tjänster, (it-konsult), drift av webbplatser
    Portaler, på internet med söktjänster
    Sökmotortjänster, på internet
    Söksidor på internet som erbjuder innehåll som uppdateras regelbundet t.ex. prisjämförelser
    Utgivning online av statistik och annan information som uppdateras regelbundet
    Webbportaler med söktjänster

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.