Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inkassoavgift

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98346
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en fråga om ett inkassokrav.

    Har jag rätt att kräva in inkassoavgiften när kravet är daterat samma dag som pengarna kom in på kontot?
    Dvs dag 1 faktura betals (enligt kunden), dag 3 inkassokrav skrivs ut och skickas och senare på dagen kontrolleras bg-konto och då finns pengarna där.

    /Henrik

    #147898
    Parvelito
    Deltagare

    Normalt sett utgår man från bokföringsdatum, och kutym är att man skriver ut inkassoärendena en dag senare än de är daterade, för att kunna bocka av alla betalningar som kommit in. Det är väl bara de mest nitiska lappliseföretagen som käftar och gnäller om en inkassoavgift som är tveksam, så jag tycker man gör klokast i att inte driva det vidare. Jag hade definitivt upphört att vara kund hos det företag som hade en så fyrkantig syn.

    #147904
    GregerA
    Deltagare

    Jag instämmer med Parvelito.

    De flesta påminnelser brukar ju ha med texten “om du betalt skulden någon av de senaste dagarna kan du bortse från detta krav”.

    Annars är det väl så att om man skall tolka lagen strikt så har du rätt att ta ut påminnelseavgift om inte pengarna kommit in och bokförts på ditt konto senast på förfallodagen. Påminnelsens datum har nog ingen egentlig betydelse – bara du skickat den.

    Men är det en kund man vill skall handla igen så är det dumt att bråka. Man får även beakta risken för negativa skriverier i diverse forum.

    #147905
    Borje
    Deltagare

    Tror Klarna vantar ett par dagar efter forfallodatum innan de skickar paminellse. Sa jag haller med Greger och Parvelito.

    #147916
    henrik
    Deltagare

    Nu handlar detta inte om påminnelseavgift/faktura för kunden har fått en påminnelsefaktura och det är den han har betalat samtidigt som jag skickat inkassokravet.
    Problemet med denna kunden att han aldrig betaler sin faktura förrän ca 15 dagar efter att jag skickat ut påminnelsen som det står betalas inom 10 dagar på, dvs han har ett betalsnitt på 50-60 dagar vilket jag börjat tröttna på. Så jag tänkte vara lite nitisk och skicka inkassokravet direkt efter att påminnelsen “förfallit” för att antingen få in lite mer pengar eller få honom att betala tidigare.

    Jag tänkte mer juridiskt om jag har rätt att kräva även inkassokostnaden på 160:-. Inte bara för just detta fallet men även för framtiden. När börjar inkassokravet gälla. Är det när jag skriver ut och skickar det eller är det när kunden har det tillhanda?

    #147918
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror du skall sluta erbjuda faktura till den där kunden.

    Jag kikade lite på inkassolagen som inte alls tog upp den punkten. Det finns säkert någon prejudicerade dom som en jurist kan leta reda på, men om du vill ha denne kunden kvar så är det kanske inte aktuellt med juridiska spetsfundigheter utan om att man förklarar för kunden att så här kan man inte hålla på.

    #147919
    GregerA
    Deltagare

    Om det framgått av dina betalningsvillkor och/eller påminnelsen att inkassoavgift tas ut om betalning inte sker i tid, så har du rätt att ta ut den om du inte fått in pengarna på ditt konto senast på förfallodagen. Det är min tolkning. Praxis kanske är att man tillåter 2-3 dagar extra.

    Med förfallodag menas då här den betalningsfrist du gett på påminnelsen, där du antagligen skrivit att han skall betala “snarast och senast inom 10 dagar” eller något liknande, alternativt ett fixt datum.

    Du kan ju alltid skicka en räntefaktura i efterhand inkl de avgifter du vill ha in. Betalar han inte den så kan du lämna den till Kronofogden.

    Det går utmärkt att diva in bara påminnelse- eller inkassoavgifter om man anser det värt mödan.

    Om han är en notorisk sen betalare så bör du väl fundera över om du verkligen skall sälja på faktura till honom.

    #147928
    Richie72
    Deltagare

    @henrik 47357 wrote:

    Nu handlar detta inte om påminnelseavgift/faktura för kunden har fått en påminnelsefaktura och det är den han har betalat samtidigt som jag skickat inkassokravet.
    Problemet med denna kunden att han aldrig betaler sin faktura förrän ca 15 dagar efter att jag skickat ut påminnelsen som det står betalas inom 10 dagar på, dvs han har ett betalsnitt på 50-60 dagar vilket jag börjat tröttna på. Så jag tänkte vara lite nitisk och skicka inkassokravet direkt efter att påminnelsen “förfallit” för att antingen få in lite mer pengar eller få honom att betala tidigare.

    Jag tänkte mer juridiskt om jag har rätt att kräva även inkassokostnaden på 160:-. Inte bara för just detta fallet men även för framtiden. När börjar inkassokravet gälla. Är det när jag skriver ut och skickar det eller är det när kunden har det tillhanda?

    Om kunden ändå betalar så förstår jag inte problemet. Han betalar ju påminnelseaviften vilket mer än väl täcker kostnad för utskick och förlängd kredittid.

    #147936
    henrik
    Deltagare

    @GregerA 47361 wrote:

    Om det framgått av dina betalningsvillkor och/eller påminnelsen att inkassoavgift tas ut om betalning inte sker i tid, så har du rätt att ta ut den om du inte fått in pengarna på ditt konto senast på förfallodagen. Det är min tolkning. Praxis kanske är att man tillåter 2-3 dagar extra.

    Med förfallodag menas då här den betalningsfrist du gett på påminnelsen, där du antagligen skrivit att han skall betala “snarast och senast inom 10 dagar” eller något liknande, alternativt ett fixt datum.

    Du kan ju alltid skicka en räntefaktura i efterhand inkl de avgifter du vill ha in. Betalar han inte den så kan du lämna den till Kronofogden.

    Det går utmärkt att diva in bara påminnelse- eller inkassoavgifter om man anser det värt mödan.

    Om han är en notorisk sen betalare så bör du väl fundera över om du verkligen skall sälja på faktura till honom.

    Tack. Det var så här jag misstänkte att det var men var inte helt säker, så då är det inte bara jag som tolkar det på det viset.

    Och jag har funderat på att neka honom faktura men samtidigt så betalar han alltid och jag får igen pengarna på påminnelseavgiften men jag vill ändå påpeka för kunden att det inte är okej att strunta i våra vilkor.

    #147951
    Plastskivor
    Deltagare

    Nä vaddå.. det är en återkommande kund som betalar för sig och dessutom 50 spänn mer än vad han behöver som är momsfri intäkt för dig.
    Låter som en bra kund. Skulle inte jag ha bråkat med.

    Dock om han lägger en betydligt större order så får man ju vara vaksam..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.