Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra import med tull?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99078
    OskarK
    Deltagare

    Har köpt hem lite varor från USA och skulle behöva lite hjälp med hur jag bokför det rätt. Det är posten som har skött förtullningen om det spelar någon roll.

    Det står att man har dragit två tullsatser en på 2,3% och en på 25%. Fattar inte riktigt om den ena är tull och den andra är moms eftersom det står tull/moms på kvittot?

    Så utgifterna jag har är posten avgift på 100 kr, tull/moms på 724 kr. Vilka konton ska jag använda för dom här två avgifterna?

    /Stort tack på förhand

    #154902
    GregerA
    Deltagare

    2.3% är tullsatsen för den typen av varor, och den bokför du som en varukostnad på samma konto som själva varan, alternativt på ett separat konto i 4xxx-serien som brukar kallas hemtagningskostnader. Det beror lite på hur du lagt upp redovisningen och hur detaljerat du vill ha det.

    Förtullningsavgiften är Postens arvode för att de tullar in varan åt dig. Den bokför du på samma sätt som ovan.

    25% är moms, och den bokförs på samma sätt som moms på vanliga inköp. Dvs det är ingen kostnad, utan påverkar bara tillgångar och skulder.

    #154917
    david71
    Deltagare

    Tänk på att införselmomsen inte får dras innan ett visst datum och skulle det datumet infinna sig i nästa momsperiod så får du bokföra den som vilande moms fram tills dess.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.