Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms/VAT vid internationell handel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 160 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99128
    GregerA
    Deltagare

    I den här tråden ställer vi frågor som har med moms vid internationell handel att göra.

    #155378
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Jag tänkte dela med mig av det jag kan inom internationell moms här. Det finns fler inlägg längre ner i tråden.

    Först lite grunder i vad som händer vid försäljning av varor till privatpersoner i andra EU länder. Det är viktigt att läsa igenom hela inlägget innan du drar några slutsatser om hur du skall göra själv.

    Förutsättningen för nedan är att du skickar varan från Sverige till ett annat EU land och att köparen är en privatperson.

    Sådan här försäljning skall i början faktureras med Svensk moms. Du kan alltså börja med att testa en marknad tills du har fått upp din omsättning något.

    När din omsättning den senaste 12 månaders perioden överstigit det tröskelvärde som ditt mottagarland har så skall du fakturera med det andra landets moms.

    Ex I England så är tröskelvärdet för omsättning GBP 70 000. När jag den senaste 12 månadersperioden överstigit den omsättningen så är jag skyldig att registrera mig för moms i England och fakturera mina kunder med Engelsk moms. Givetvis skall jag också betala in denna moms till England.

    Om man inte registrerar sig för moms i det andra landet så bygger man sakta men säkert upp en rejäl skatteskuld i det landet. Något som kan bli väldigt kostsamt.

    Tröskelvärdena är olika i olika länder. Det vanligaste är EUR 35 000.

    Ni hittar tröskelvärdena på Skatteverkets hemsida

    Tröskelvärden vid distansförsäljning | Skatteverket [NS4 version]

    Hoppas att detta kan vara till hjälp.

    Mvh

    #155459
    Flagstore.se
    Deltagare

    Och om kunden i EU-landet är ett företag. Kan man skicka “momsfritt” då? En företagskund i Finland vill ha det så. Och isf. borde jag då jämt skicka momsfritt till andra företag inom EU?

    #155468
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Ja du kan skicka en faktura utan moms om din kund sitter i ett annat EU land och är momsregistrerad i det landet. Då skall du på din faktura ange Din kunds momsnummer och anledningen till varför du skickar en faktura utan moms. Exempelvis “intracommunity supply, reverse charge” . Då blir det rätt.

    Glöm inte att kontrollera så att din kunds momsnummer är korrekt. Det är du skyldig att göra. Du kontrollerar det i Vies registret som du hittar här Kontrollera VAT nr

    Hoppas detta var svar på din fråga.

    Mvh

    #155476
    Jacob B
    Deltagare

    Hur är det om man fakturerar en kommun i annat EU-land? Jag förmodar att vi lägger på moms, stämmer det?

    #155479
    GregerA
    Deltagare

    @Jacob B 55747 wrote:

    Hur är det om man fakturerar en kommun i annat EU-land? Jag förmodar att vi lägger på moms, stämmer det?

    Kommuner har VAT-nummer, så om de uppger det så gör du på samma sätt som till företag.

    #155492
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Jacob och Greger,

    Ditt svar Greger är rätt men inte helt:-) .

    En kommun har oftast vad man kallar delad verksamhet. Dvs. en del som är omomsad, sjukhus, skolor etc är oftast ej momsade medans andra delar är momsade såsom renhållning exempelvis. Det handlar ju mest om hur/om organisationen fakturerar sina tjänster eller om de är skattefinansierade.

    Om du skall fakturera moms avgörs av, till vilken del av deras verksamhet som du säljer till. Om du säljer till den delen som är momsregistrerad så skall du såsom Greger säger fakturera utan moms och ange deras momsnummer samt “intracommunity supply, reverse charge”.

    Men om du säljer till den delen som inte är momsregistrerad så har du ju inget momsnummer att åberopa. Då skall du i start fakturera med Svensk moms. Det skall du göra tills du har nått upp till tröskelvärdet i det land du säljer till. Ett företag/organisation som ej är momsregistrerad räknas som privatperson och faller under det jag skrivit om överst i denna tråd.

    Alltså efter att du nått tröskelvärdet så skall du fakturera med det andra landets moms.

    Hoppas att detta var tydligt?

    Mvh

    #155501
    Flagstore.se
    Deltagare

    @VATadviser 55738 wrote:

    Hej,

    Ja du kan skicka en faktura utan moms om din kund sitter i ett annat EU land och är momsregistrerad i det landet. Då skall du på din faktura ange Din kunds momsnummer och anledningen till varför du skickar en faktura utan moms. Exempelvis “intracommunity supply, reverse charge” . Då blir det rätt.

    Glöm inte att kontrollera så att din kunds momsnummer är korrekt. Det är du skyldig att göra. Du kontrollerar det i Vies registret som du hittar här Kontrollera VAT nr

    Hoppas detta var svar på din fråga.

    Mvh

    Tack för snabbt o bra svar :)

    #155506
    GregerA
    Deltagare

    @Stefan: Är det min uppgift (som säljare) att ta reda på om kommunen köper för den ena eller andra verksamheten? Kan jag riskera något om jag säljer utan moms och köparen (felaktigt) åberopat momsfrihet vid beställningen?

    #155507
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Ja tyvärr så är det din skyldighet. Det faller tillbaka på att din momsredovisning måste stämma. Om du varit skyldig att fakturera med moms och det visar sig att du har fakturerat utan moms så har du fått en momsskuld. Denna momsskuld kommer myndigheten att vilja kräva in. Då kommer man att få betala ränta och i värsta fall även straffavgifter.

    Du riskerar mindre om du alltid fakturera med moms tills kommunen/organisationen kan visa på att de är momsregistrerade och att det är till den verksamheten som de gör sitt inköp.

    Mvh

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 160 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.