Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Införsel eller import?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94409
    energie
    Deltagare

    Om man ska köpa in produkter som tillverkats i te.x USA men man köper av en grossist inom EU räknas det då som import eller införsel? Kan tillägga att det handlar om livsmedel?

    #109643
    fredde_r
    Deltagare

    import sker utanför EU, mao så är det inte import om du köper det från grossist inom EU.

    “Import innebär att du tar in en vara till den Europeiska unionen, EU, från ett land utanför EU. “

    länk tullverket

    #109645
    Emil
    Deltagare

    Men eftersom det rör sig om livsmedel så antar jag att det finns speciella regler. Kanske livsmedelsverket har mer info om detta.

    #109646
    Dan
    Deltagare

    Jag har skrivit om detta förut här:

    Importera livsmedel

    #109657
    energie
    Deltagare

    Så vad säger du Dan är det import eller införsel i mitt fall, stod ju inget om det i din bloggpost?

    #109662
    Dan
    Deltagare

    Nej, det där är bara vilka regler som gäller. Trodde det var det du ville ha reda på.

    Enda skillnaden jag känner till mellan direktimport från USA kontra införsel inom EU är moms/tull samt att det finns regler för vilka ämnen som är godkända inom Eu baserat på hur länge de sålts inom gemenskapen.

    Det är samma regler för märkning och hantering i övrigt.

    #122285
    cl1cker
    Deltagare

    Och det krävs alltså en svensk etikett, det duger inte att en innehållsförteckning finns på engelska? Hur löser man märkningen smidigt rent praktiskt, designar och beställer en hög med klisterlappar som man sätter på förpackningarna?

    #122286
    cl1cker
    Deltagare

    Insåg att jag har en fråga till om livsmedel. Dan, du som redan importerar och säljer det kanske kan svara. Hur är det med försäkring? Vad för någon sådan behöver jag om jag ska sälja saker som folk ska stoppa i munnen? Kan du rekommendera någon bra?

    #122287
    jockesoft
    Deltagare

    @cl1cker 19053 wrote:

    Och det krävs alltså en svensk etikett, det duger inte att en innehållsförteckning finns på engelska? Hur löser man märkningen smidigt rent praktiskt, designar och beställer en hög med klisterlappar som man sätter på förpackningarna?

    Ja, det krävs alltid svensk innehållsförteckning, och det skall även på den finnas adress (räcker med webbadress) samt telefonnummer till ditt företag, det är du som är importör. Tänk också på att etiketten du klistrar på skall vara permanent, dvs du får inte sätta den på skyddsplast som kunden plockar bort när de öppnar förpackningen.

    Tänk även på att du är ansvarig för att kunna spåra dina produkter ett led i varje riktining, dvs du skall veta vem du köpt en viss vara från samt även vem du sålt den till, så se till att någon typ av batchnummer finns, det räcker med bästföre datum om det går att spåra detta.

    Mitt tips är att du kontaktar den myndighet i din kommun som utfärdar ditt tillstånd för att hantera livsmedel, de finns till för att hjälpa dig med alla frågor kring detta, och de som vi haft att göra med har varit väldigt hjälpsamma.

    #122288
    Abbesnabb
    Deltagare

    Innehållsförteckningen måste finnas på svenska. I de fall vi måste lösa det så skriver vi ut på självhäftande etiketter och det funkar ju om volymerna inte är alltför stora. Vid stora volymer så kan producenten själv vara villig att märka på svenska.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.