Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Någon som kan moms och prissättning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100494
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Jag är i startfasen med att köra igång en webshop där jag ska importera och sälja solglasögon (inga kända eller falska märken) från Kina.

    När jag läser på nätet och går igenom prissättningen blir jag väldigt fundersam, eller rättare sagt förvirrad :confused: , över hur jag ska räkna på momsen, frakten, marginalen och tullavgiften…

    Är det någon som kan/har erfarenhet av att driva webshop och hur man prissätter produkterna?
    Jag köper solglasögon från 20 kr/st (inklusive frakt). Hur bör jag prissätta innan jag ska sälja vidare där marginalen också är inräknat?

    Jag läste på en sida att man kan tänka så här:

    Inköpspris 20 kr x 2 + moms
    eller
    Inköpspris 20 kr (utan moms) x 2,5

    Är det rätt? Har ni egna räknesätt?

    Väldigt tacksamt för lite hjälp

    #166790
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Du kan ju inte bara kolla på en marginal… Du måste ju bedöma dina kostnader utöver inköp, ex din lön, kostnader för plattform, marknadsföring etc. Sen måste du ju se vad dina konkurrenter tar också och vad dina kunder är beredda att betala.

    Om brillorna har unik design och bara säljs av dig, ja då kan du säkert ta 2-300kr för dem. Om det är vanliga standardbrillor av wayfarer typ som säljs överallt, ja då kanske du får nöja dig med kalkylen ovan. Men det kommer att vara en enorm utmaning att tjäna några pengar på det upplägget. Det är väl knappast så att dina kunder köper 10 par i stöten?

    Visa dina brillor för ett gäng kompisar som inte vet inköpspriset, fråga vad de skulle vara beredda att betala, där får du nog en bra indikation.

    Sen är det nog bättre att ligga lite högt, då kan du ju rea ut brillorna och fortfarande tjäna pengar.

    #166793
    Bestblom
    Deltagare

    Jag har tänkt att dra igång detta som en “hobby” vid sidan av mitt vanliga jobb… men man vet aldrig hur det blir i framtiden, om några månader eller år så kanske jag kan försörja mig på detta. Men just nu är det mer en “kul” grej som jag vill dra igång för att lära känna den här typen av verksamhet (e-butik med import).
    Jag har inte fokuserat så mycket på “min lön”… utan tanken är att komma igång med försäljningen så småningom och ha en bra marginal per såld vara så att jag kan få igen det jag har lagt ut, till exempel kostnaden för att bygga hemsidan… I övrigt har jag inga andra kostnader (jag har valt att inte ha lager)..

    Jag har kollat runt lite och sett att det finns några som också erbjuder nästan samma typ av solglasögon, men jag har andra modeller som dessa aktörer saknar. Prismässigt säljs dessa mellan 89 kr – 299 kr…

    Tycker du att marginalen jag har skrivit ovan är för litet?

    #166794
    Fruktsam
    Deltagare

    Ja det finns ju ingen direkt anledning att lägga sig långt under konkurrentern, speciellt inte om du ska ha det som sidoverksamhet. Ta ut så mycket du kan och är rimligt.

    Annars får du bara massor att göra för knappt några pengar.

    Och kostnader får du ju. Emballage, kontorsmaterial, marknadsföring, frakter och troligtvis en hel del andra utgifter du inte räknat med.

    #166795
    Bestblom
    Deltagare

    Men tycker ni räknesättet är rätt?

    Inköpspris 20 kr x 2 + moms
    eller
    Inköpspris 20 kr (utan moms) x 2,5

    Ska marginalen vara mer?

    #166797
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker man skall räkna så här:

    Inköpspris (väl tilltaget för tullar, frakter, valutakursdifferenser etc)
    +
    Din marginal (50% på modegrejer är nästan lågt, det är mycket man får rea bort, det är en massa returer och reklamationer).
    +
    En hanteringskostnad (Vad kostar ett köp för dig i form av betalning och hanteringskostnad för att skicka ut varan?)

    Då skulle det kunna se ut så här:

    Inköpspris: 20kr
    Marginal: t.ex. 60%
    Hanteringskostnad: t.ex. 22kr
    Moms 25%
    ((20/(1-0,6))+22)*1,25 = 90kr ut till kund

    Om inköpspriset är 40kr så blir priset ut till kund 152,50

    Förslagsvis avrundas utpriserna till 99 respektive 149kr, det följer ett mönster som kunden är van vid.

    #166867
    Bestblom
    Deltagare

    Ok, tack så mycket för tipset. Är det många räknar för att prissätta sina produkter?

    En tullfråga
    Jag kollade med tullen som sa att varan jag vill importera och sälja ligger på 4 % (tullsats). Än så länge har jag beställt några solglasögon för att se hur dem ser ut. Jag beställde dessa som “privatperson” och inte företagre och har inte behövt betala tull. Är det tur eller behöver privatpersoner inte betala tull?

    Jag undrar:
    a) kan inte jag fortsätta köpa in i små mängder, som privatperson, och sälja det vidare på webshopen?
    b) när jag som företag köper varor som ska säljas vidare, måste jag redovisa köpet? Vad ska man göra/hur går det till om man köper från en privatperson?
    c) när jag registrera företaget och börjar köpa mina solglasögon på företagets namn, hur funkar det med tullsats på 4%? Måste jag betala det varje gång jag beställer en vara eller får jag hem en “nota” på totalsumman??
    Jag förstår ingenting om hur processen går till, vem som är skyldig att redogöra detta och när man ska göra det samt hur man ska göra det ;/

    Någon som kan det här bättre?

    #166880
    Fruktsam
    Deltagare

    @Bestblom 68041 wrote:

    En tullfråga
    Jag kollade med tullen som sa att varan jag vill importera och sälja ligger på 4 % (tullsats). Än så länge har jag beställt några solglasögon för att se hur dem ser ut. Jag beställde dessa som “privatperson” och inte företagre och har inte behövt betala tull. Är det tur eller behöver privatpersoner inte betala tull?

    Det är lite gambling detdär. Ibland blir det tull ibland inte. Det beror på lite hur och vem det fraktas med och vad värdet på försändelsen är, om det deklarerats som gåva eller varuprov.
    Räkna med att alltid betala tull. Se det som en bonus när du inte behöver… som privatperson. Som företag kan du ställas till svars om du inte betalar tull.

    a) Visst kan du det. Men det blir onödigt krångligt. Gör det rätt från början tycker jag. En tullsats på 4% är verkligen inget att bråka om.
    b) Du redovisar det precis som alla andra inköp i bokföringen. Vilket gör att det blir krångligare redovisningsmässigt att köpa varor av dig själv. Du kan exempelvis inte dra moms på ett köp av en privatperson.
    c) Ja du betalar tull och moms på varje försändelse du tar in. Det är lite olika när och hur du betalar den beroende på fraktbolag. Du kan ansöka om att få kredittillstånd hos Tullverket och deklarera varorna själv, men enklast är att låta fraktbolaget sköta förtullningen. Det kostar vanligtvis någon hundring för mindre försändelser.

    #167454
    Bestblom
    Deltagare

    Okey, så här har jag tänkt att räkna för att prissätta:

    1) Inköpspris tex 50kr
    2) Tullkostnad 4%
    3) Moms 25%
    4) Post/frakt 54kr (inom Sverige)
    5) Min marginal 40%

    Är det rätt att summera punkt 1 – 4 och sedan lägga på marginalen på summan jag får? Alltså 50kr + 4% + 25% + 54kr = 119 kr och så lägger jag på 40% marginal och får det till 166.6 kr men avrundar det till 179kr?

    Vad tycker ni om det? Bra eller dåligt?

    #167458
    Plastskivor
    Deltagare

    Din intäkt exmoms: 179 x 0,8 = 143,2
    Dina direkta kostnader exmoms: 50 x 1,04 + 54 = 106
    Bruttovinst: 143,2 – 106 = 37,2
    Bruttomarginal: 37,2 / 143,2 = 26%

    .. eller lite annorlunda om du menar att fraktkostnaden 54:- är inkmoms, men det blir ändå inga 40+ marginal.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 59 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.