Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms import. Kostsamt trots allt?

Etiketter: , , , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101100
    SWE-USA
    Medlem

    I mitt fall ställer momsen till det – även om det “ska belasta konsumenten”, vilket det förvisso gör. Men hur som helst sätter det käppar i hjulen för min tänkta idé.

    Jag hoppas att jag har snurrat till någon detalj – förklaring tas väldigt tacksamt emot.

    Så här ser det ut för mig idag. Jag tänkte sätta upp en e-handel där jag importerar produkter med styckpriset 60.000 kr från en grossist i USA. Hyfsat unik produkt men ett rimligt pris i Sverige ser jag som 100.000 kr.

    Snurrar jag till det? Se nedan.

    Import: 63.000 inkl frakt, x1,05 i tull x1,25 moms. Totalkostnad: 82.700 kr varav moms 16.540 kr.

    Säljer produkten till konsument för 100.000 kr, varav moms 20.000 kr.

    Ingående moms 16.540 kr.
    Utgående moms 20.000 kr.
    Skyldig staten: 20.000 – 16.540 kr = 3.460 kr

    Intäkt per produkt: 100.000 – 82.700 – 3.460 = 13.840 kr.
    13.840 kr dvs. 13.8% i bruttomarginal kommer inte göra det värt att täcka övriga kostnader.

    En intressant produkt, med till synes ok marginal blir i slutändan inte ens lönt att gå vidare med.
    Verkligen jätte tråkigt då det skulle vara väldigt kul att testa produkten för svenska marknaden. Jag hoppas att jag har gjort något fel i sättet jag tänker på.

    Tack på förhand! Mvh, PJ Nilsson

    #171030
    Dan
    Deltagare

    Förutom att du räknar bruttomarginalen inkl moms så är det korrekt.

    Intäkten är 13840 * 0,8

    #171035
    SWE-USA
    Medlem

    Hej Dan,

    Jag förstår inte riktigt hur du menar, skulle du kunna utveckla det?

    #171036
    Dan
    Deltagare

    Moms är ingen intäkt. Det är en skuld eller en fordran. Därför kan man aldrig säga intäkt per produkt inklusive moms. Det påverkar inte räkneexempelet dock.

    Enklast är bara att räkna utan moms så får man aldrig några problem med att räkna lönsamhet. Momsen påverkar bara likviditeten.

    #171046
    Fruktsam
    Deltagare

    Om det är en hyffsat unik produkt så kanske det finns de som är beredda att betala mer?
    Jag vet ju inte vad det är för produkt eller marknad så det är svårt att uttala sig om.

    Kanske finns det möjlighet att förhandla till ett bättre pris från leverantören? Kanske har de bra marginaler. Och bara några procent gör en hel del på slutpriset mot kund.

    Men ja, vissa varor blir helt enkelt inte lönsamma att importera från USA. Jag har några i sortimentet som jag inte tjänar många kronor på. Men jag satsar på att försöka få upp volymerna på sikt. Finns det inte marknad för det så får man kanske acceptera att det inte är lönt.

    #171070
    SWE-USA
    Medlem

    Tack för förtydligandet. Jag känner mig inte helt bekväm med att tänka i termer av exkl och inkl moms och dess egentliga effekt. Just nu har jag en mall i Excel där jag fyller i Inköp exkl. moms, fsg.pris exkl. moms, samt tull och frakt etc. Därefter får jag automatiskt ingående, utgående moms, momsskuld, bruttovinst och bruttovinstmarginal.

    Dock kopplar jag inte riktigt logiken när det gäller bruttovinstmarginal per produkt. Bruttovinsten känns logisk: fsg. exkl. moms – inköp exkl moms + frakt/tull. Enligt exempel 80.000 kr – 66.115 kr = bruttovinst 13.850 kr.

    Men vinstmarignalen känns mindre logisk. Att man dividerar med fsg.pris exkl. moms, 13.850/80.000 = 17,3% istället för att dividera med fsg.pris inkl moms 13.850/100.000 = 13,85%. Den verkliga vinstmarginalen borde väl divideras på vad jag faktiskt säljer produkten för? Efter att ha googlat runt verkar jag tänka fel här, men jag skulle gärna ha en bra förklaring på det – så till och med jag förstår.

    Fruktsam: Absolut, och efter att ha kommit upp i större kvantiteter finns det utrymme för att få ner priset några procentenheter, samt att frakten naturligtvis blir lägre per produkt vid större volymer. Initialt är tanken att beställa 20 st produkter, vilket de inte har utrymme att förhandla ner priset på.

    Mvh PJ

    #171071
    Parvelito
    Deltagare

    Moms är något du kan glömma bort i alla kalkyler, för det är ju inte dina pengar. Moms räknas inte in i omsättningar, beräkning av lagervärde, marginalberäkningar etc.

    #171072
    SWE-USA
    Medlem

    Parvelito. Jo polletten börjar trilla ner nu. Men däremot blir ju skillnad i utgående och ingående moms en kostnad, skatteskuld att betala. Vilket borde tas hänsyn till för att räkna ut verklig vinst per produkt.

    Exempel på att räkna ut verklig bruttovinsten per produkt – med enklare siffror.
    Inköp 100 kr exkl moms. Fsg exkl moms 160 kr. Bruttovinst 60 kr. Vinstmarginal 60/160= ca 38%. Dock tillkommer ju kostanaden i form av skatteskuld till staten utg moms- ing moms; 40 kr – 25 kr = 15 kr. Dvs verklig vinst 60-15 kr = 45 kr. Verklig VM: 45/ 160 = ca 28%. Dvs den verkliga vinstmarginalen blir ca 10 procentenheter lägre med hänsyn till skatteskulden som ska betalas.

    Inte sant? Dvs man bör ta hänsyn till momsens påverkan på skatteskulden.

    Mvh PJ

    #171073
    nathandlarentina
    Deltagare

    @SWE-USA 72968 wrote:

    Parvelito. Jo polletten börjar trilla ner nu. Men däremot blir ju skillnad i utgående och ingående moms en kostnad, skatteskuld att betala. Vilket borde tas hänsyn till för att räkna ut verklig vinst per produkt.

    Exempel på att räkna ut verklig bruttovinsten per produkt – med enklare siffror.
    Inköp 100 kr exkl moms. Fsg exkl moms 160 kr. Bruttovinst 60 kr. Vinstmarginal 60/160= ca 38%. Dock tillkommer ju kostanaden i form av skatteskuld till staten utg moms- ing moms; 40 kr – 25 kr = 15 kr. Dvs verklig vinst 60-15 kr = 45 kr. Verklig VM: 45/ 160 = ca 28%. Dvs den verkliga vinstmarginalen blir ca 10 procentenheter lägre med hänsyn till skatteskulden som ska betalas.

    Inte sant? Dvs man bör ta hänsyn till momsens påverkan på skatteskulden.

    Mvh PJ

    Nej momspengarna påverkar inte vinsten över huvudtaget. När du säljer varan för 160 kr exkl moms, dvs 200 kr inkl moms, så får du 40 kr som inte är dina. Dessa kvittar du mot de 25 kr du redan betalat i moms för dina varor, vilket ger en skuld till skatteverket på 15 kr. Pengar som du får låna helt gratis.

    #171083
    VATadviser
    Deltagare

    Du kanske skall tänka på momsen som den skatt den faktiskt är.

    Jämför med den skatt du/ditt företag betalar in till staten för din lön. Du ser ju på ditt lönebesked hur mycket den är men du vet att det du har som är ditt är det som står under utbetalt.

    Samma sak med moms du ser vad du har fått in men det som är ditt är det som står ex moms. Det andra är bara siffror för redovisning. Mellanskillnaden mellan in moms och ut moms är alltså ingen kostnad för dig. Om du räknar den moms du får in som en intäkt som du egentligen inte vill betala ut så kommer du att leva ett frustrerat liv som företagare:-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.