Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inkassobolagen skär guld

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101479
    Torin
    Medlem

    Medan antalet svenskar med skulder hos Kronofogden växer finns det andra som skor sig på deras bekostnad. För inkassobolagen är det blomstrande tider.
    I fjol fanns 434 627 personer i Kronofogdens register. Sammanlagt uppgick skulderna till drygt 70 miljarder kronor.
    -Antalet personer varierar medan beloppen ökar konstant, vilket beror på att skuldsättningen ökar, säger Johan Krantz hos Kronofogdemyndigheten.
    Enligt Christin Holm Gatica på Sveriges konsumenter kan ökade möjligheter till avbetalning leda till problem.
    -Nästan varje webbutik erbjuder avbetalning. Företagen är inte alltid transparenta med sina villkor och det är inte alltid konsumenterna förstår vad man går med på, till exempel vilken ränta det är eller vilken avtalsfrist.
    Samtidigt blomstrar inkassobranschen.
    Läs resten

    Kanske något för den som är seriös, att fundera på.

    #173329
    danielandersson
    Deltagare

    @Torin 75653 wrote:

    Kanske något för den som är seriös, att fundera på.

    Fundera på.. ? Att sluta med delbetalning eller starta inkassobolag?

    #173339
    bslask
    Deltagare

    Jag sa först nej till delbetalningsfunktionen när jag väl tog ett faktureringsbolag att sköta vanliga fakturor. Personligen är jag emot hela denna “köpa först och betala sen” mentalitet som tyvärr alldeles för många i dagens Sverige tydligen omfamnat, det är helt enkelt inte bra för samhället.

    Men efter flertalet påtryckningar från kunder som behövde dyrare delar till sina brännare men inte kunde betala hela beloppet direkt så har jag slagit på den funktionen, dock satt ett minibelopp om 1000kr. Jag får dock fortsatt förfrågningar på mindre belopp, men säger dock nej, i mina ögon är delbetalning galenskap i allmänhet, och mindre summor i synnerhet.

    #173340
    argit
    Deltagare

    Jag personligen väljer aldrig att delbetala något, men tycker att det är upp till varje individ att ta lite eget ansvar när det gäller sin ekonomi. Förstår din tanken bslask, men lite eget ansvar måste man kunna ta.

    Sen beror det helt på vilket belopp vi talar om, vissa saker är vanligt med delbetalningar / lån till exempel bilar.

    #173472
    Torin
    Medlem

    Inte bra när alltför många privatpersoner skuldsätter sig. Alla kan inte ta eget ansvar. Heder åt dig bslask som funderat över detta problem.
    Att jag uppmärksammat dettas beror på att jag sedan 1990-talet ägnat mig åt de frågorna. Den som vill veta mer kan gå in på den idéela sidan http://www.fattiga.se

    #173474
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Njaa visst kan alla ta eget ansvar. Men sen efter man hamnat “under ytan” är det inte enkelt att ta sig upp. Vårt sociala skydd som alla påstår vi har (socialen etc) funkar inte alls (tro inget annat, testa så märker ni andra själv hur det är i verkliga Sverige när du faller).

    Så vi har mycket att lära oss av T.ex. Tyskland hur man låter människor kunna komma tillbaka efter en ekonomisk krasch. Men eget ansvar anser jag varje man/kvinna/HEN har och kan man inte ta eget ansvar bör man ha fått en personlig man/kvinna/HEN (som i för sig inte heller funkar…….Men vem är förvånad i för sig)……

    Men att skylla på att det är för enkelt att ta lån etc, jo visst är det så men det är lika enkelt att välja att ta livet av sig och det gör inte alla för det…..

    @Torin 75846 wrote:

    Inte bra när alltför många privatpersoner skuldsätter sig. Alla kan inte ta eget ansvar. Heder åt dig bslask som funderat över detta problem.
    Att jag uppmärksammat dettas beror på att jag sedan 1990-talet ägnat mig åt de frågorna. Den som vill veta mer kan gå in på den idéela sidan http://www.fattiga.se

    #173476
    bslask
    Deltagare

    @Jimmy Öström 75848 wrote:

    Men att skylla på att det är för enkelt att ta lån etc, jo visst är det så men det är lika enkelt att välja att ta livet av sig och det gör inte alla för det…..

    Kanske en lite väl dramatisk jämförelse?

    Kul att det är fler som funderar över detta. Hade jag sålt hemelektronik eller annat som verkligen kan klassas som “onödigt” eller “lyx” hade jag nog avstått från att tillåta delbetalningen. Men nu säljer jag reservdelar till värmesystem, som kanske kan klassas som något mer nödvändiga, ingen vill ju frysa i sitt hem.

    OBS att jag inte menar att klanka på de som erbjuder delbetalning, men jag är positiv till att problemet lyfts på forumet så kanske fler tänker till kring alla problem och tragedier alla dessa “enkla/snabba lån” som delbetalningar egentligen är orsakar.

    #173479
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej det tycker jag inte. Sen är det en människa bakom som väljer att ta på avbetalning/delbetalning så det är ingen som tvingar en.

    Jag anser att detta för det första är helt fel forum för detta och nummer två är du tyvärr fel ute som “skyller” på kreditföretagen. Säger inte att dessa inte är svin för det är många. Hade man haft lite mer koll så hade man gått på problemet som är större och där det finns mer chans att förändra och det är just när man hamnat i skiten, det är här man kan förändra och verkligen bör förändra.

    Vill man förändra pekar man finger på rätt sak, eller så fortsätter man skylla på att det är kreditbolagen som gör att folk hamnar i ekonomisk kaos…..

    @bslask 75850 wrote:

    Kanske en lite väl dramatisk jämförelse?

    Kul att det är fler som funderar över detta. Hade jag sålt hemelektronik eller annat som verkligen kan klassas som “onödigt” eller “lyx” hade jag nog avstått från att tillåta delbetalningen. Men nu säljer jag reservdelar till värmesystem, som kanske kan klassas som något mer nödvändiga, ingen vill ju frysa i sitt hem.

    OBS att jag inte menar att klanka på de som erbjuder delbetalning, men jag är positiv till att problemet lyfts på forumet så kanske fler tänker till kring alla problem och tragedier alla dessa “enkla/snabba lån” som delbetalningar egentligen är orsakar.

    #173485
    Effell
    Deltagare

    Hej

    Vad bra att det finns fler som funderat över detta!
    När vi väl kommer igång kommer vi inte tillåta någon delbetalning – mentaliteten i Sverige måste ändras radikalt – har man inte pengar undansparade som kan avvaras, ska man heller inte handla något. Tyvärr är boendet ett undantag, men bilar t ex – har du inte råd att köpa bilen cash så ska du inte köpa den. Man kommer fram dit man behöver med kollektivtrafik/CYKEL/ eller om det krävs, en gammal volvo el dyl. Det är alltför många som kör i en flott bil de inte har råd med.

    Jag vill INTE tjäna pengar om det sätter en medmänniska i mer problem än nödvändigt.

    Väl gjort alla som struntar i delbetalningsalternativ!

    Med vänlig hälsning,
    Frans

    #173486
    danielandersson
    Deltagare

    Men alla som handlar med kort INNAN de betalat sina räkningar, hur ska ni rädda dem?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.