Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Expandera snabbt, svårigheter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101499
    Prix
    Deltagare

    Hej alla!
    Senaste tre månaderna som normalt brukar vara sega för oss har fortsatt i ett högt tempo… Så högt att livet har blivit lite jobbigt.

    Den snabba takten uppåt är självklart välkommen men likviditeten är nu ett problem, lagerplats är ett problem, tid är ett problem och ökat tryck på en nästan tidigare obefintligt belastad kundtjänst är ett problem. Jag antar att fler har haft dessa (välkomna) problem och jag hoppas på att Ni vill dela med Er hur löste Ni det på bästa sätt. Vad effektivisera ni som gav skillnad, osv osv?

    Räkenskaper säger mig att likviditeten kommer att komma i fatt och från april är det grönt gräs, lagret håller på att struktureras om och istället för att öka volymen per produkt så minskar vi den och har istället “mängder” med inleveranser varje dag (vilket blivit en del tid till inköp) och tiden disponeras istället för att utveckla till att packa samt agera säljande kundtjänst.

    Anställa är inget alternativ, jag varken vill eller har tid att lära upp någon eftersom jag har andra sysslor samtidigt så jobbar jag mycket kväll, natt och helger.

    #173416
    Parvelito
    Deltagare

    @Prix 75774 wrote:

    Hej alla!
    Senaste tre månaderna som normalt brukar vara sega för oss har fortsatt i ett högt tempo… Så högt att livet har blivit lite jobbigt.

    Den snabba takten uppåt är självklart välkommen men likviditeten är nu ett problem, lagerplats är ett problem, tid är ett problem och ökat tryck på en nästan tidigare obefintligt belastad kundtjänst är ett problem. Jag antar att fler har haft dessa (välkomna) problem och jag hoppas på att Ni vill dela med Er hur löste Ni det på bästa sätt. Vad effektivisera ni som gav skillnad, osv osv?

    Räkenskaper säger mig att likviditeten kommer att komma i fatt och från april är det grönt gräs, lagret håller på att struktureras om och istället för att öka volymen per produkt så minskar vi den och har istället “mängder” med inleveranser varje dag (vilket blivit en del tid till inköp) och tiden disponeras istället för att utveckla till att packa samt agera säljande kundtjänst.

    Anställa är inget alternativ, jag varken vill eller har tid att lära upp någon eftersom jag har andra sysslor samtidigt så jobbar jag mycket kväll, natt och helger.

    Nummer ett: Försök att skapa mer kvalitetstid i kalendern för ditt företag då du är pigg, utvilad och alert.

    Nummer två: Lös likviditeten istället för att jobba med dagliga leveranser. Gå till banken i morgon och försök få en checkkredit.

    Nummer tre: Automatisera och effektivisera flödet. Har du 100 beställningar per dag betyder 10 sekunder per beställning en kvart. Det blir en timme i veckan, en hel arbetsvecka per år.
    Var inte dumsnål. Antingen så anställer du någon som kostar 3-4kr/minut eller så får du betala för lösningar som gör dig mer effektiv. Med en taxa på 3kr sparad minut så brukar ganska mycket gå att räkna hem.

    Nummer fyra: Höj priserna på det som är minst lönsamt så tappar du antingen dem till förmån för det du tjänar pengar på, eller tjänar mer pengar så att du har råd med effektiviseringar.

    #173421
    Richie72
    Deltagare

    Vad har du för mål med din ehandelssatsning om du inte vill anställa och har massa andra sysslor. Hur du skalar upp beror ju mycket på vilket mål du har.

    #173423
    Joel
    Deltagare

    Varför inte försöka anställa någon på deltid? 25-50% behöver inte innebära så stor kostnadsökning och kan underlätta en hel del. Om du dessutom hittar någon som har rätt till bidrag från Arbetsförmedlingen (t.ex långvarit arbetslös) kan din kostnad bli väldigt låg.

    Det är i alla fall så vi skalade upp vår verksamhet, genom att anställa på mindre än 100% och endast anställa personal där vi fick bidrag från AF…

    #173468
    Prix
    Deltagare

    @Richie72 75783 wrote:

    Vad har du för mål med din ehandelssatsning om du inte vill anställa och har massa andra sysslor. Hur du skalar upp beror ju mycket på vilket mål du har.

    Relevant fråga. Jag är inte villig att dumpa studierna till förmån för företaget innan jag har examen klart. Men självklart så är målet ett företag som kan vara min huvudsyssla och där jag kan plocka ut en lön som jag lever på. Därför vill jag inte bromsa något när de väl börjat lossna.

    #173469
    Prix
    Deltagare

    @Joel 75785 wrote:

    Varför inte försöka anställa någon på deltid? 25-50% behöver inte innebära så stor kostnadsökning och kan underlätta en hel del. Om du dessutom hittar någon som har rätt till bidrag från Arbetsförmedlingen (t.ex långvarit arbetslös) kan din kostnad bli väldigt låg.

    Det är i alla fall så vi skalade upp vår verksamhet, genom att anställa på mindre än 100% och endast anställa personal där vi fick bidrag från AF…

    Tanken är att min bror kommer jobba här efter sin student i juni. Att lära upp någon för tre månader känns lagom onödigt eftersom min erfarenhet är att sådant tar tid. Då jag också jobbar ganska udda tider så kan jag inte finnas till hands för frågor hela tiden.

    Jag har idag mycket som sköts av externa parter istället för en anställd för detta.

    #173470
    Prix
    Deltagare

    Berra, tack!

    1: Försöker få till sådant och det har varit väldigt lyckat att flytta från hemmet (även om det var ett tag sedan). Då har jag kunnat separera jobb och andra sysslor helt.

    2. Fixat detta nu!

    3. Här är något som jag behöver jobba på men även som jag hoppas min plattformsleverantör kan tänka sig jobba på. Mycket tid går åt att pilla med ordrar från olika håll osv.

    4. Har redan gått åt detta hållet. Undantaget är det som jag vill lätta lagret på.

    #173475
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Men du hade väl wikinggruppen? Deras Fyndiq koppling är riktigt nice, borde inte deras koppling till exempelvis Tradera vara bra med? Sist jag pillade i deras system så var deras orderhantering under all kritik, som i för sig 98% av alla andra plattformsleverantörer med är…….

    @Prix 75844 wrote:

    3. Här är något som jag behöver jobba på men även som jag hoppas min plattformsleverantör kan tänka sig jobba på. Mycket tid går åt att pilla med ordrar från olika håll osv.

    #173477
    Prix
    Deltagare

    @Jimmy Öström 75849 wrote:

    Men du hade väl wikinggruppen? Deras Fyndiq koppling är riktigt nice, borde inte deras koppling till exempelvis Tradera vara bra med? Sist jag pillade i deras system så var deras orderhantering under all kritik, som i för sig 98% av alla andra plattformsleverantörer med är…….

    Vi har inte kopplingen än. Något som jobbas på eftersom vi har en del specialbyggt och jobbar med ej lagervaror som vi ej ska ut på Fyndiq.

    Ordersystemet är inte gjort efter att gå snabbt men har också lärt mig det och med en vana så går det OK. Det jag hade uppskattat mer är en smart och snabb lösning för att lägga in produkter.

    #173482
    Richie72
    Deltagare

    Låter som att nästa steg för dig är 3PL. Då slipper du allt jobb med att plocka, packa. Du behöver inte heller tänka på lagerytor och kan skala upp hur mycket du vill.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.