Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101959
    Hedonisten
    Deltagare

    Om jag förstått det rätt så oavsett vad man betalar ut i löner på ett aktiebolag så får man betala ut 155 650 kr i utdelning.

    Och första tiden så ligger man knappt i ekonomin. Så behöver min lön varje månad.
    Utdelningen beslutas ju på årsstämman.

    Under år 1 har jag en budget på 360000 kr i löneutrymme inkl. avgifter.

    Går det på något vis göra att 210000 kr är lönekostnader och 150000 kr utdelning men ändå få samma summa per månad. Kan inte bara ta 210000 kr i lön och vänta till året efter på utdelningen.

    Hoppas ni förstår min fråga

    #175662
    shopson.se
    Deltagare

    Intressant “dilemma”. Har du tillräckligt med eget kapital så kan du göra utdelning. Har du inte det tror jag det är tveksamt att göra en i förväg utdelning baserat på uppskattad vinst.

    #175677
    nmn
    Deltagare

    Varför är det så viktigt för dig att ta utdelning?

    Skatteskillnaden mellan utdelning och lön är inte så stor om du är under brytpunkten för statlig skatt. Med jobbskatteavdraget så är lön att föredra, då du kan spara utdelningsutrymmet (som dessutom växer) men du kan inte spara outnyttjat jobbskatteavdrag. Lön ger dessutom pension och övriga trygghetsförsäkringar som sjuk och föräldrapenning.

    Oanvänt utdelningsutrymme kan du använda den dag du säljer din verksamhet eller då du har så mycket pengar i verksamheten att de inte gör nytta där längre.

    #175714
    Plastskivor
    Deltagare

    När man tar ut lön så ska källskatt och arb avg betalas in ca mitten av månaden efter. Så skattekrediten är bara några veckor.

    Jag förmodar att frågan gäller huruvida utdelning skulle kunna vara ett sätt att förbättra likviditeten genom att plocka ut pengar på ett sätt som gör att skatteavbränningen kan betalas långt senare (?)

    Jag vet inte om det funkar så men det kanske kan vara värt att kolla upp för den som har det behovet.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.