Skickat fel vara, vad gäller? - Ehandel.se
Ehandel.se Forum

Gå tillbaka   Ehandel.se > >

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-28, 20:44
wanderoo wanderoo är inte uppkopplad
Nyfödd
Skickat fel vara, vad gäller? http://www.wanderoo.se
Skickat fel vara, vad gäller? Wanderoo

Reg.datum: aug 2014
wanderoo is on a distinguished road
Standard Skickat fel vara, vad gäller?

Hej!

Vad är det som gäller om jag skickat fel vara till en kund, där varan är betydligt dyrare än den som kunden beställt?

Jag har mailat och påtalat detta för kunden och erbjudit dem att skicka tillbaka den felaktiga varan eller behålla den och få en faktura på mellanskillnaden.

Vad säger juridiken i ett sånt här fall? Vad har jag rätt att göra?

MVH
Tommy
Svara med citat
Annons

Gammal 2014-09-29, 09:31
VATadvisers avatar
VATadviser VATadviser är inte uppkopplad
Har Ehandel.se som hobby
Skickat fel vara, vad gäller? 1Time.se, Fotbollshjälm.se Fotbollsskydd.se, Protecthead.com (på sidan om, ILogic systems AB)
Skickat fel vara, vad gäller? E2 Redovisning AB, Ilogic Systems AB (Arbetar även som Director VAT & Global Flows påVolvo Penta A

Reg.datum: nov 2012
VATadviser is on a distinguished road
Standard

Hej,

Har inte paragrafer etc i huvudet men du är skyldig att leverera rätt vara. Vill du få tillbaka din fellevererade vara så har din kund tror jag ingen egentlig skyldighet att vara behjälplig med mer än att lämna ut den till ditt ombud som skall hämta tillbaka den. I praktiken så brukar väl dock kunden skicka tillbaka en vara om man ber dem. Du får dock ta kostnaden.

Du har ingen rätt att fakturera dem mellanskillnad för den vara du skickat till dem om de inte vill det. Du har heller inte rätt att kräva att de skall ta den vara du skickat istället för den de har beställt. ´Även om du avstår från att fakturera mellanskillnad, om de inte vill det.
E2 Redovisning AB
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 11:28
Henrik_G Henrik_G är inte uppkopplad
Flitig Medlem
Skickat fel vara, vad gäller? www.trumslagaren.se
Skickat fel vara, vad gäller? AB Trumslagaren

Reg.datum: jul 2010
Henrik_G is on a distinguished road
Standard

Klassiskt misstag som händer alla. Dock innebär inte det att kunden har sympati för "ditt" dilemma. Fundera också på hur kunden upplever det som har hänt.
Som kund väntar jag ivrigt på att få min beställda produkt. Istället får jag veta att företaget skickat något annat och föreslår att jag ska vara snäll och skicka tillbaka alternativt att jag ska ta en dyrare vara, som jag inte önskat beställa, och snällt betala mellanskillnaden. Jag hade personligen varit ganska besviken och genast beställt från någon annan.
Ska du ha någon chans att behålla kunden, minimera kostnaderna och förhoppningsvis också få en affär så gäller det nog att du är väldigt ödmjuk och direkt erbjuder någon form av kompensation.
Gammal 2014-10-10, 14:27
wanderoo wanderoo är inte uppkopplad
Nyfödd
Skickat fel vara, vad gäller? http://www.wanderoo.se
Skickat fel vara, vad gäller? Wanderoo

Reg.datum: aug 2014
wanderoo is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik_G Visa inlägg
Klassiskt misstag som händer alla. Dock innebär inte det att kunden har sympati för "ditt" dilemma. Fundera också på hur kunden upplever det som har hänt.
Som kund väntar jag ivrigt på att få min beställda produkt. Istället får jag veta att företaget skickat något annat och föreslår att jag ska vara snäll och skicka tillbaka alternativt att jag ska ta en dyrare vara, som jag inte önskat beställa, och snällt betala mellanskillnaden. Jag hade personligen varit ganska besviken och genast beställt från någon annan.
Ska du ha någon chans att behålla kunden, minimera kostnaderna och förhoppningsvis också få en affär så gäller det nog att du är väldigt ödmjuk och direkt erbjuder någon form av kompensation.
Som tur är löste det sig väldigt bra. Kunden ville gärna behålla produkten och gick med på att betala halva mellanskillnaden. I det här fallet så var produkten snarlik, fast den som hade levererats snäppet bättre.
Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 21:06
Henke Henke är inte uppkopplad
Nyfödd
Skickat fel vara, vad gäller? www.butik

Reg.datum: nov 2009
Henke is on a distinguished road
Standard

Grattis! Låter som en jättebra lösning för er båda.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är