Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Frågor om reklam & moms utanför Sverige/EU

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102365
    Bestblom
    Deltagare

    Hej på er,

    Jag har två frågor inom området ´moms vid marknadsföring´ och ´momsredovisning vid försäljning´ som jag hoppas en vänlig själ kan hjälpa mig att förstå :)

    fråga 1;
    om man betalar via bolaget för att marknadsföra sin vara/produkt har jag hört att man kan få tillbaka momsen för det, stämmer det? Hur ska man göra (går det ens) om man vill marknadsföra via Instagram? Det finns intressanta grupper som tar mellan 50 – 75 USD för att lägga upp en bild på sin sida. Betalningen sker till ett e-mailkonto på PayPal och jag gissar på att det går direkt till person och inte ett företag…

    fråga 2,
    jag har sålt en del varor via min webshop till utlandet där ca 80% av köparna har varit från USA & Kanada, 15% från Europa och cirka 5% från Sverige. Jag har sett att flera av mina ”konkurrenter” har samma betalningsstrategi på sina produkter, det vill säga ett fast pris för varan där frakten ingår inom Sverige men köper man från utlandet får man betala för frakten.
    Min fråga är hur jag ska redovisa momsen för varor jag har sålt till USA och andra länder utanför Sverige och EU?

    Jag köper mina varor från Alibaba där det mesta skickas från Kina och Singapore. Dessutom köper jag för små belopp, ca 10 kr/st för ett par strumpor.

    Vore tacksam om någon har lite råd att dela med sig kring mina två frågeställningar.
    Tack på förhand och trevlig helg!

    #160834
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Fråga 1. Jag undrar vad du får för faktura för detta. Är det en faktura ställd till ditt företag med Svensk moms så kan du dra av denna i din momsredovisning. Är det utländsk moms så gäller en del andra regler. Säg till i så fall så går vi igenom det.

    Reklam räknas som en tjänst så om du får en faktura från med Svensk moms så skall du ta upp denna under punkten C i ruta 24 och i punkten D i ruta 30.

    Fråga 2 är lurigare än den först verkar. Om jag kommer ihåg rätt så är AliBaba en sajt som skickar dropship?

    Om de skickar varor för dig direkt till kund i ett annat land så är det inte Svensk moms på detta. Men du måste kolla vilka regler som gäller i mottagarlandet. Samtidigt som du måste se på vilket leveransvillkor du använder gentemot din kund. Dessutom så verkar kan det faktum att dina varor inte kostar så mycket vara till hjälp och göra att de inte skall tullas och momsas. Men de skall däremot göras en importdeklaration av den som står för importen. I alla fall till EU. Nedre gräns för momsfri import ligger på EUR 22 tror jag.

    Lycka till

    Fråga 2.

    #160836
    Bestblom
    Deltagare

    Tack för ditt svar Stefa,

    Svar på dina frågor;

    Fråga 1. Jag undrar vad du får för faktura för detta. Är det en faktura ställd till ditt företag med Svensk moms så kan du dra av denna i din momsredovisning. Är det utländsk moms så gäller en del andra regler. Säg till i så fall så går vi igenom det.
    Jag får ingen faktura. Personen som driver sidan/gruppen på Instagram ber om en insättning på deras PayPal-konto. Det är flera som gör på samma sätt eftersom sidan/gruppen innehåller en del reklam från olika företag

    Fråga 2 är lurigare än den först verkar. Om jag kommer ihåg rätt så är AliBaba en sajt som skickar dropship? Jag får hem mina småpaket och skickar sedan ut det till kunder som beställer via hemsidan. Eftersom det är små belopp har tullen, som jag pratade med, sagt jag inte behöver göra något för detta. Det finns tydligen en gräns och ligger man under gränsen, som jag gör, behöver man inte tulla. Jag betalar ingen moms när jag köper från Kina… trots att jag har påpekat ett antal gånger så skriver leverantören som jag köper ifrån “Gift” på paketet som skickas till mig….hmmm… kan det vara för att mina varor som jag köper kostar så litet, mellan 10 – 70 lr? Vad ska jag göra så att redovisningen blir rätt?

    #160902
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Ok första delen:

    Du får ingenmoms på denna kostnad så där har du inget att dra av. Du bör däremot fundera över om den du betalar ut till har F-skattsedel. Annars kan du vara skyldig att betala in sociala avgifter för dem. Detta vet jag att en del bolag har haft problem med. Vi jobbar inte med sådant men kolla upp det med dem du betalar och med SKV.

    Andra delen.

    Ja vi har ett minivärde i Sverige EUR 22 tror jag per sändning. Så det är rätt att det inte är tull och moms på det. Går varuvärdet över det så skall det dock tullas och momsas in. Du får däremot inte bara ta in det. Det skall göras en imporklarering på varje sändning. Så det skall redovisas att du importerar även om du inte betalar något för det.

    Tullverket skriver på sin hemsida

    Måste jag lämna en deklaration för varor som är tullfria?

    Du måste alltid lämna en importdeklaration och förtulla dina varor. Att varan i sig är tullfri innebär inte att du slipper deklarera den, utan en tulldeklaration ska lämnas för alla sändningar. Även om du inte behöver betala något för dina varor till Tullverket på grund av att varan är tullfri, eller har beviljats tullfrihet av olika anledningar, ska du alltid lämna en importdeklaration.

    Tänk på att om ett ombud gör en deklaration åt dig och varan är både tull- och momsfri, exempelvis då den har ett värde under 300 sek (22 euro), kommer du att få deklarationsunderlag med bland annat angivet monetärt tullvärde från ombudet. Dessa sändningar ska trots det inte tas upp i momsredovisningen till Skatteverket eftersom varan är momsfri. Du måste alltså själv veta vilka underlag du får som du ska redovisa moms för och för vilka du inte ska det.”

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.