Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Omsättningsminskning i Januari! Är detta ok siffror?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102415
    snartehandlare
    Deltagare

    Hej

    Kollade på butiken jag är intresserad av och nedan ser ni omsättningen exkl moms. Den är rätt mycket lägre i Januari 2015. Är det för att alla kunder har ont om pengar, är det likadant för andra ehandlare?

    Se på siffrorna nedan.

    http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=1251&stc=1&d=1422294672

    #161122
    Kocken
    Deltagare

    @snartehandlare 81095 wrote:

    Hej

    Kollade på butiken jag är intresserad av och nedan ser ni omsättningen exkl moms. Den är rätt mycket lägre i Januari 2015. Är det för att alla kunder har ont om pengar, är det likadant för andra ehandlare?

    Se på siffrorna nedan.

    http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=1251&stc=1&d=1422294672

    Jämför du mot december? Du borde nog jämföra mot januari föregående år i stället.

    #161125
    snartehandlare
    Deltagare

    Jämför med December och de senaste 6 månaderna ja.

    Du har rätt, det har faktiskt gått bättre jämfört med förra året. :)
    Så det är helt ok siffror då?

    #161126
    david71
    Deltagare

    Jag brukar ha en ökning i jan mot dec. Utom för ett år sedan då tvärdök januari vilket jag tror beror på stor rea jag hade i december. Lärdom: Skippa stora reor :-)

    #161127
    Abbesnabb
    Deltagare

    Det är väl allmänt känt att december generellt är en bra månad för att sälja saker, åtminstone till privatpersoner. Underlaget kunde vara bättre men som det ser ut så går januari 2015 bättre än januari 2014 (redan nu, innan folk på riktigt har handlat för sin januarilön). Jag skulle gissa på att butiken har en uppåtgående trend.

    #161128
    snartehandlare
    Deltagare

    @Abbesnabb 81101 wrote:

    Det är väl allmänt känt att december generellt är en bra månad för att sälja saker, åtminstone till privatpersoner. Underlaget kunde vara bättre men som det ser ut så går januari 2015 bättre än januari 2014 (redan nu, innan folk på riktigt har handlat för sin januarilön). Jag skulle gissa på att butiken har en uppåtgående trend.

    Precis det jag tänkte. Januarilönen har inte ens trillat in på kontot för alla. Dessutom var det väldigt lugnt efter jul i december, vilket betyder att Januari drabbas då pengarna för slutet av december når butiken i början av Januari (Klarna Faktura).

    Så butiken har nog en uppåtgående trend tror jag med. Om fler har åsikter får ni gärna dela med er av dem.

    Bransch: Elektronik

    #161130
    Lubic
    Deltagare

    Om butiken har eget lager så är risken (eller chansen) att ett eventuellt “tapp” i tillväxten för januari kan bero på för låga lagersaldon nu efter jul. Men som andra redan sagt så är det ju några dagar kvar nu i januari så totalt bör försäljningen hamna på ca 30-40% upp jämfört med 2014, vilket ligger ganska bra i linje med vad tillväxten minst borde vara om man ser till vad tillväxten var 2014. Sen finns det så klart en hel del faktorer som kan påverka både upp och ner som vi inte vet med den information vi har fått i denna tråd.

    #161148
    staffanj
    Deltagare

    Det är väl ganska vanligt med en dipp i januari och februari månad. Maj är väl den sommarmånaden som säljer bäst?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.