Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hobbyverksamhet

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102564
    Bestblom
    Deltagare

    Hej

    Vad jag har förstått genom att söka på skatteverket och lite på nätet så kan man göra 30.000 ren vinst på hobbyverksamhet utan man behöver skatta? (Måste man dock deklarera det?)

    Mvh
    Blom

    #177805
    Dan
    Deltagare

    Den informationen kan jag inte hitta, det verkar vara skatt från första kronan som gäller.

    http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf

    #177806
    Runns.se
    Deltagare

    Omsättningen är max 30000kr vid hobbyverksamhet, allt ska dock bokföras givetvis.

    #177808
    Bestblom
    Deltagare

    Jag läst lite mer och tittat på dokumentet, finner dock ingen “fördel” med att bedriva en hobbyverksamhet Vs enskild näringsverksamhet/handelsbolag?
    Varför hobbyverksamhet (även om man gör det som hobby vid sidan av) och man ändå måste skatta på överskottet? Vad är fördelen med detta?

    #177809
    Dan
    Deltagare

    Enklare bokföring, slipper momsregistrering, enklare att starta.

    #177810
    Runns.se
    Deltagare

    Finns ingen fördel, bara ett regelverk för den som får lite saker över och vill kunna sälja dem. Ska du gå med vinst så måste du ha enskild firma.

    Om verksamheten är självständig och varaktig men
    saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet.
    Beskattning sker för sig inom inkomstslaget
    tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i
    form av egenavgifter.
    Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst av
    tjänst genom att:
    • Resultatet av verksamheten beräknas för sig.
    • Om det blir underskott behandlas det på särskilt
    sätt.
    • Om det blir överskott ska du betala egenavgifter

    #177811
    Bestblom
    Deltagare

    Det var en bekant som tipsade om hobbyverksamhet istället för AB. Idag har jag ett aktiebolag till min webbshopp, men jag vet inte om företagsformen är rätt val? Eftersom jag driver detta vid sidan om mitt jobb som hobby med låg omsättning, strax under 30 000 kr/år. Kan man säga att det är rätt att gå över till hobbyverksamhet istället för aktiebolag? Jag har haft utgifter för aktiebolaget som har varit för mycket för mig då jag har en låg omsättning… är fundersam på jag ska göra..

    #177812
    Dan
    Deltagare

    Enskild firma är nog det du borde satsa på.

    #177813
    Bestblom
    Deltagare

    Ja, det kan vara rätt val :)

    #177814
    KristofferA
    Deltagare

    Ja eftersom du inte får ha vinstsyfte med hobbyverksamhet så instämmer jag med övriga att enskild firma är bäst. :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.