Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lägga in pengar i ab och sedan ta ut för att

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102585
    Bestblom
    Deltagare

    Jag och är kollega funderar på att ta ledigt från jobbet och satsa heltid på att driva ett företag under 6 månader. Vi har tänkt att försörja oss på 110 000 kr/per i 6 månader, alltså ta ut en “lön” på ca 18 000 kr/per. Eftersom bolaget saknar inkomst i början har vi tänkt att använda våra egna privata pengar som vi har sparat ihop.

    Ska man sätta in pengarna i Aktiebolagets företagskonto och sedan betala ut det till sig själv varje månad som lön under 6 månader? Eller ska man låta pengarna ligga kvar på sitt privata konto och ta ut det därifrån?

    Min nästa fråga är att vi behöver köpa 2 st bärbara datorer och bekosta hyran för ett kontor (kontorsrum) för 4 000 kr/mån. Datorerna kostar ca 18 000 kr totalt och hyran kommer bli 24 000 kr för 6 månader. Eftersom det är ett nytt bolag som saknar inkomst har vi tänkt att låna från oss själva till bolaget för att kunna bekosta detta genom bolaget. Brukar man göra så eller har jag tänkt fel?

    Är tacksam om ni säger vad jag ska tänka på eller inte göra

    Tack på förhand.

    #177910
    Dan
    Deltagare

    Att sätta in pengarna och ta ut dem som lön är ganska onödigt, pengarna är redan skattade. Däremot kan ni sätta in dem och ta ut dem igen men det blir inte lön då utan återbetalning av en skuld till er. Det saknar funktion att sätta in pengarna om det inte är för aktiekapital eller liknande.

    Ja, det är rimligt att ni lånar ut till bolaget. Om det är ett aktiebolag kommer ni ju sätta in minst 50.000 i aktiekapital som kan användas till hyra och datorer exempelvis.

    #177911
    Bestblom
    Deltagare

    Tack Dan :)
    Jag trodde inte att man fick röra Aktiekapitalet på 50 tkr (?) och att det ska ligga där tillsvidare (??)… Så för att köpa datorer och betala hyran på bolagets räkning behöver man sätta in mer pengar till företaget (till att börja med när bolaget inte genererar intäkter)? Men du menar att det är för dessa saker man ska/kan använda aktiekapitalet till?

    #177912
    Dan
    Deltagare

    Detta är lite krångligt, men jag förenklar det lite för att det inte ska bli massa nonsens här som du inte behöver veta :)

    I ett företag har man två olika sätt att använda sina pengar. Antingen köper man en pryl som man sparar (en bil, en fastighet, ett dyrt skrivbord) och då bokförs det som en tillgång.

    Om du köper en dator för 10.000 kr och du har ett aktiekapital på 50.000 kr så har du fortfarande 50.000 kr i tillgångar om du inte bokförde datorn som en kostnad utan en tillgång.

    Om ditt egna kapital (förenklat de pengar du som ägare sätter in plus den vinst bolaget historiskt har genererat) går under halva aktiekapitalet så måste du upprätta en balansräkning och börja mecka en massa. Det är inte bra och det ska man undvika.

    Exempel där du gjort fel:

    Du har aktiekapital på 50.000 och betalar hyra för 50.000 under ett år och har inga intäkter utan gör 50.000 i förlust under året. Nu är ditt egna kapital 0 kronor och allt är skit. Detta ska du inte göra.

    Exempel på vad du kan göra:

    Du har aktiekapital om 50.000 kr, ett år går och du gjorde 20.000 i vinst. Du har nu 70.000 i eget kapital (förenklat). Nästa år köper du en bil för 50.000 kronor, men en bil skrivs av på 5 år för det är en tillgång. Din kostnad är alltså bara 10.000 kr detta året, så om du inte gjorde några intäkter detta året, blev årets resultat -10.000 kr och kvar av din bil har du 40.000 som en tillgång. Du har nu 60.000 i eget kapital och inga problem. Att man gör såhär är för att en bil har ju ett värde i 5 år (enligt skatteverket) och då ska kostnaden fördelas under den tid som bilen används så att bokföringen avspeglar verkligheten.

    Precis som när man köper ett hus så är ju inte kostnaden 1 miljon när du köper huset, det är 1 miljon fördelat över en himla massa år när du bor och lever i huset.

    För att göra det enkelt så är tillgångar saker man sparar och kostnader saker som bara “försvinner” ut i luften. Det kan vara avgiften till banken, en hyra, eller ett paket kaffe. Allt som du inte har “kvar” när året är slut. En dator är dock lite gråzon för vissa saker som inte kostar så mycket brukar man inte ha som tillgångar, de drar man av direkt som en kostnad för att minska bolagets vinst så man slipper betala skatt i onödan. Jag kan inte dessa reglerna utantill men skatteverket brukar mest bry sig om att man skriver av prylar för snabbt, än för sakta eftersom man inte slipper skatt genom att skriva av saker på flera år.

    Så, mitt tips är att hitta någon som hjälper er lite grann med bokföringen, eller att ni köper en bok om bokföring, det är inte så svårt men det är lätt att göra fel om man inte tänkt på det här sättet innan. Att göra ett enkelt aktiebolags bokföring ska bara kosta några tusenlappar om året om ni hittar någon snäll och bra redovisningskonsult.

    Det korta svaret är:

    Ja för datorer så bör du kunna använda aktiekapitalet OM du bokför det korrekt. För hyra kan du INTE använda aktiekapitalet. Dessa regler spelar bara roll om du inte går med vinst primärt, om du går massa med vinst är det inte samma problem. Men man tittar på om aktiekapitalet är förbrukat hela tiden, inte bara i slutet av året, så aktiekapitalet kan förbrukas efter 6 månader och då har man gjort “fel” också.

    #177913
    Dan
    Deltagare

    Jag skulle inte rekommendera att man startar aktiebolag om man inte tänker bygga lönsamt och långsiktigt bolag. Ska man bara testa i 6 månader är det enklare att starta ett handelsbolag och du kan göra vad du vill med era 50.000 kr utan att någon säger något.

    Jag har bokfört i mina bolag sedan 2002 men såfort jag skaffade aktiebolag (från Enskild firma) så tog jag in hjälp för att göra deklarationer och bokslut för det var mycket krångligare än min enskilda firma tyckte jag. 2012 slutade jag bokföra helt själv eftersom det är mycket billigare att låta nån som är expert göra det och det blir mycket bättre :) Försöker bara förklara att det är värt de tusenlapparna även om man har en tight budget, för då kan ni fokusera på det som är kul och som ger försäljning istället för att sitta en dag i veckan och försöka förstå bokföring.

    #177915
    david71
    Deltagare

    Men en poäng med att sätta in pengar och sedan ta ut lön kan ju vara att man vill ha en inkomst så att man har rätt till ersättning vid ev. sjukdom eller föräldraledighet. Kan också vara bra för att upprätthålla en god kreditvärdighet vid privata lån. Bolaget kommer ju fortsättningsvis vara “skyldigt” er pengarna ni satte in och ni kan ju plocka ut dom senare när det har börjat bära sig själv.

    #177918
    Dan
    Deltagare

    Fast om man sätter in pengar och tar ut de som lön så har man först skattat för dem en gång och sedan en gång till men med arbetsgivaravgifter som extra bonus. Visst det är bra för skyddsnätet men tror man får pension och liknande om man sätter de skattepengarna i en indexfond då.

    Om man ska investera 50.000 så har man först betalat minst 22.000 kr i källskatt. När de går in i bolaget och tar ut dem som lön betalar man sedan 16.000 i arbetsgivaravgifter och ungefär lika mycket i källskatt. Den totala kostnaden för bolaget blir då 66.000 kr. Alltså har man slösat bort över hälften av sina pengar på skatt utan att få något konkret i handen eller bygga bolaget med pengarna.

    Däremot kan man ju sätta in pengarna som aktieägartillskott eller aktiekapital och få ut dem igen utan beskattning, men det ger inget löneunderlag för pension osv.

    #177921
    david71
    Deltagare

    Men om man lånar ut 50 000 skattade kronor till sitt bolag så kan man ju få tillbaka de skattefritt vid ett senare tillfälle. Jag menar att om bolaget inte har några pengar och ägaren vill ha lön, ja då lånar ägaren ut pengar till bolaget och sen när bolaget har råd så kan ägaren få tillbaka sina pengar.

    Skippar du att ta ut lön så minskar din sjukpenninggrundande inkomst. (inte bra om du blir sjuk eller föräldraledig) Det leder också till att om du tex ska handla privat mot faktura eller låna pengar på banken så ser din betalningsförmåga liten ut eftersom du har så låg inkomst.

    #177923
    Dan
    Deltagare

    Ja, det är korrekt, men fortfarande ologiskt :)

    Om du har 50.000 skattade pengar, och stoppar in dem i ditt aktiebolag, och sedan tar ut dem som lön så skattar du dem två gånger.

    Visst du kan få tillbaka 50.000 skattade pengar av bolaget sedan igen, men du har fortfarande skattat bort 32.000 kr typ som du aldrig får tillbaka. Och 50.000 i lön ger en ganska kass sjukpenninggrundande inkomst som är sämre än att ha 32.000 kr i fickan skattat o klart?

    Om man har 50.000 skattade pengar så kommer en kreditupplysning oavsett visa på en intäkt historiskt eftersom kreditupplysningar släpar typ minst 18 månader när det gäller skattedeklarationen. En lön du får i mars månad i år kommer ett kreditupplysningsbolag känna till under sommaren 2016.

    #177942
    Bestblom
    Deltagare

    Nej, man vill liksom inte skatta dubbelt :/ så det är bättre att låta pengarna ligga kvar på kontot (privata kontot) och ta ut det när det behövs.

    Tanken från början var att vi skulle ta ledigt från jobbet i 6 mån för att satsa på bolaget. Men vi börjar inse att 6 månader inte är tillräckligt och kommer förmodligen att ta 1 år istället. Vi kommer att starta ett ab för det känns mer “seriöst” och passar oss bättre.
    Hyran för ett kontor kostar ca 4 000 kr/mån = 48 000 kr/år. Är det bättre att, förutom aktiekapitalet på 50 000 kr, lägga in 48 000 kr till i företagskontot och låta det dras därifrån?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.