Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Leva på bolaget?

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102649
    Bestblom
    Deltagare

    Hej,

    Jag kommer att ta tjänstledig för att satsa 100 % på mitt företag tillsammans med min kollega. Jag har lite buffert att leva på och betala privata räkningar med. Kommer givetsvis behöva dra ner på “onödiga” kostnader under tiden men det är sånt man får ta :) Jag och min kollega har även satt undan lite pengar (startkapital) som ska användas för att bygga upp företaget….

    Men så kom jag att tänka på mitt lilla företag, webbshopp, som jag har vid sidan om som hobby. Idag säljer jag för ca 2000 – 3000 kr när jag marknadsför mina varor på sociala sidor. Om jag satsa lite mer på marknadsföringen och utbudet och får en stabil och fast försäljning på ca 3 000 – 4 000 kr/mån så kommer jag ha en “extra” inkomst att leva på under tiden jag är tjänstledig. Och det tar inte mer än 3-4h i veckan för att göra det jag behöver för att får den försäljningen jag behöver i webbshoppen. Men sen kommer jag till nästa “problem” och det är att jag kan inte, eller rättare sagt, det är inte lönsamt att ta ut vinsten i form av lön eftersom jag behöver skatta för det lilla beloppet. Vad behöver jag göra för att kunna använda pengarna för att en del av mina fasta kostnader utan att behöva skatta bor halva pengen?

    #178221
    Dan
    Deltagare

    Om du gör vinst kan du använda schablonutdelningen för aktiebolag.

    https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/foretagsformer/aktiebolag/famansforetag/reglerforfamansforetag/inkomstaret2014.4.15532c7b1442f256baeb430.html

    Det ger runt 160.000 schablonutdelat (delas på antal aktier och ägare, så om ni är två som äger 50/50) kan ni dela ut cirka 80.000 var till 20% skatt. Dock måste bolaget skatta på vinsten först.

    #178239
    Bestblom
    Deltagare

    Hej, tack för ditt svar.
    Jag var nog lite otydlig när jag skrev… jag menade att jag vill satsa på min lilla webbshopp (som inte tar mer än 3-4 h/veckan) under tiden jag är tjänstledig och satsar tillsammans med min kollega på ett nytt företag.

    Jag tänker på alla möjliga sätt där jag kan tjäna pengar under tiden jag är tjänstledig eftersom jag kommer gå utan lön och måste leva på mitt sparande :)
    Jag har en webbshopp idag vid sidan av min anställning, det har jag mest som en kul grej och inget jag har satsat 100 % på. Men när jag investerar på att marknadsföra hemsidan får jag beställningar för mellan 4 000 – 5 000 kr /mån. Och då har jag satsat typ 4h i veckan (MAX). Jag har tänkt att fortsätta göra så men satsa mer på reklam och att öka försäljningen. Min fråga är;

    vad/hur tycker ni jag ska göra för att kunna använda pengarna jag får in via webbshoppen utan att behöva ta ut det som lön och skatta för det? Jag kan tex dra av mobilräkningen och sänka mina privata utgifter…

    Det andra bolaget (ej webbshoppen) som jag och min kollega ska satsa på kommer ha 0:- i om sättning (i början). Vi räknar med att klara oss med eget kapital upp till 12 månader. Av den anledningen försöker jag komma på hur jag kan använda/komma åt pengarna från företaget jag webbshoppen.

    #178240
    Dan
    Deltagare

    Ja, det är ju aktieutdelning då. Det är enda sättet att lagligt undvika skatt. Allt annat där du lever privat av ett bolags tillgångar utan att betala skatt är ju inte lagligt. Om det är en enskild firma kan du däremot låna pengar ur bolaget, det kan du inte göra ur ett aktiebolag.

    Det finns få och små saker som är lagliga då jag gissar du har bolaget i din egen bostad:

    Fastpris-mobilabb
    Dator
    Hyreskostnader (krångligt och svårt att få hållbart)
    Förbrukningsinventarier övriga (skrivare, papper, hålslagare, mm)

    #178244
    Ekraft
    Deltagare

    Lägg in den lilla shopen i ert nystartade bolag så kan i alla fall intäkterna från den användas för bolagets kostnader.

    #178249
    Bestblom
    Deltagare

    Även om det är två olika företag?
    Jag är ensam ägare av ena bolaget och delägare till 50% av det andra bolaget. Slår jag ihop dessa måste jag dela på inkomsten med min kollega… bökigt att bokföra också..

    #178260
    Ekraft
    Deltagare

    @Bestblom 82500 wrote:

    Även om det är två olika företag?
    Jag är ensam ägare av ena bolaget och delägare till 50% av det andra bolaget. Slår jag ihop dessa måste jag dela på inkomsten med min kollega… bökigt att bokföra också..

    Well, du får skatta ungefär 50% i alla fall. Det du gör är att föra in verksamheten i det förlustbringande startupbolaget, låter det stå för försäljningen helt enkelt. Behöver inte bli så krångligt, det verkar ju inte vara några enorma värden vi talar om precis. Sedan får du väl komma överens med din kompanjon, eller helt sonika leva med att han har lika stor nytta av det där som vår finansminister annars skulle ha…

    #178533
    Bestblom
    Deltagare

    Kan man, om Ja hur, köpa en dator som privatperson innan man har registrerar ett aktiebolag och sedan, efter att ha registrerat aktiebolaget, dra av det från företaget? Alltså bokföra över till bolaget?

    #178534
    Sabbacus
    Deltagare

    Du kan föra över tillgångar från dig som person till bolaget. Grundregeln är väl att sakerna får vara upp till sex månader gamla. Se till att spara alla kvitton bara.

    #178594
    Bestblom
    Deltagare

    Tack för info Sabbacus

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.