Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Deklarera (fåmansföretag)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102666
    Bestblom
    Deltagare

    Inkomstdeklaration 1

    Hej,

    Jag loggade in på Skatteverkets hemsida för att deklarera (privat) och såg att jag behövde komplettera med uppgifter om Kvalificerade andelar i fåmansföretag. Jag är faktiskt osäker på vad jag ska svara och tänkte höra om någon är bra på detta?.. :confused:

    1. Antal ägda andelar under hela året 2013 (används vid beräkning av p. 6.5) Jag är ordinarie ledamot och min flickvän är suppleant. Jag äger aktierna i (aktie)bolaget. ska jag skriva 100 % eller 50 000 kr?

    2. Antal andelar förvärvade under året 2013 (används vid beräkning av p. 6.10) Vad betyder det? Vad ska man skriva här om man inte har gjort något?

    3. Antal ägda andelar vid årets ingång 20140101 (används vid beräkning av p. 1.1) Vad ska man skriva här om man inte har gjort något?

    4. Totala antalet andelar (företagets) (används vid beräkning av p. 1.1, 6.5 och 6.10) Vad ska man skriva här om man inte har gjort något?

    5. Erhållen utdelning (förs till p. 1. 6 och 1.12 eller p. 2.7 och 2.13)
    Jag har inte haft någon utdelning.

    6. Vid beräkning av skatt på utdelning och sparat utdelningsutrymme ska du välja om du vill använda dig av Förenklingsregeln eller Huvudregeln. ?

    Vore väldigt tacksam för era råd :)

    #178312
    Dan
    Deltagare

    Jag lämnar allt detta till min redovisningskonsult men steg ett är ju att läsa broschyren som medföljer har du kikat i den?

    #178314
    GregerA
    Deltagare

    1. Du skall skriva det antal andelar (aktier) du har i bolaget. Hur många du har beror på hur många du bestämde att det finns när du stiftade bolaget (t.ex 1000 st á 50:-). Kolla i bolagsordningen.

    2. Har inget hänt skriver du 0 (noll).

    3. Du skall skriva det antal andelar du ägde vid den tidpunkten. Ägde du inga skriver du 0 (noll).

    4. samma som 1

    5. Har du inte erhållit någon utdelning skriver du 0 (noll)

    6. Förenklingsregeln är den du använder om du inte har höga lönesummor.

    #178315
    Bestblom
    Deltagare

    Tack för info!

    1 Aktiekapital 50.000 SEK och antal 500 st. Jag skrev 500 på den här frågan.

    2 Jag skrev noll (0) på den här frågan för ingenting har hänt.

    3 Förstår inte riktigt, ska jag inte skriva samma svar som fråga 1? Jag skrev 500 här för jag tolkade frågan “hur många hade du vid årets ingång 2014” och jag hade fortfarande 500.

    4 Skrev samma som fråga 1

    5 Jag valde förenklingsregeln för jag är verkligen inga höga lönesummor.

    Kan man ändra på svaret efter att skickat in det via hemsidan?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.