Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ändra ett aktiebolag

Etiketter: ,

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102741
    Bestblom
    Deltagare

    Hur bör jag gå till väga om jag vill ändra ett aktiebolag?

    Jag har ett ab som jag använder för min webbshopp. Men eftersom jag har en låg omsättningen, beror på att jag driver shoppen som hobby utan att ha satsat jätte mycket på reklamen för att höja försäljningen, så kostar det mig att ha ett aktiebolaget. Det blir lönsammare att koppla EF till webbshoppen istället.

    Jag och en kollega har ett projekt på gång och kommer behöva starta ett företag – aktiebolag. Istället för göra allt på nytt med att registrera ab tänkte jag istället att göra om mitt aktiebolag…

    Jag behöver ändra namnet, lägga till en ny person i bolaget, ändra företagets beskrivning och syftet… Är det något mer jag behöver tänka på? På vilket sätt kan jag själv göra ändringen?

    #178595
    Dan
    Deltagare

    Skulle återigen rekommendera en redovisningskonsult… risken att göra fel med småsaker som blir stora om bolaget växer är väldigt stor annars.

    Men i kort:

    1. Sälj aktierna till nya parten (värdering här är klurigt, men kan gissningsvis göras till kvotvärde mot aktiekapitalet. Aktiekapital 50k och 50% av aktierna=25.000kr till dig)
    2. Ändra namn, styrelse och bolagsordning görs i en ändring till bolagsverket.

    Allt detta går att göra på verksamt.se

    #178642
    Bestblom
    Deltagare

    Tack, punkt 2 kommer jag kunna göra själv. Men punkt 1 verkar lite “krångligare” för en som inte är så bra på detta. Får nog söka på nätet efter en konsult som kan hjälpa mig med detta..

    #179054
    Bestblom
    Deltagare

    Finns det någon som har gjort det här tidigare och har erfarenhet?
    Att ändra namn, adress, styrelse och bolagsordning går säkert att göra via Bolagsverket. Men det här med att sälj aktierna till nya parten som jag behöver professionell hjälp med. Aktiekapitalet är 50.000:- och den nya partnern ska övertag hälften genom att betala mig 25.000:-. Vi har diskuterat att betalningen på 25 tkr ska ske i två omgångar, hälften i samband med att vi ändrar på bolaget och andra halvan ska bestämmas närmare. Pengarna jag får kommer jag inte ha i bolaget utan det kommer jag sätta över till mitt privatakonto eftersom jag lånade ut 50.000:- privat till företaget för att starta ab.

    Ska man kontakta en revisor för detta?

    #179056
    GregerA
    Deltagare

    Om jag förstår det rätt skall den andra parten överta 50% av aktierna från dig, och han skall för det betala 25000:- till dig.

    Det är DU som säljer aktierna – inte bolaget. Alltså påverkar det inte bolagets bokföring över huvud taget.

    Ni skall skriva en avräkningsnota (“härmed överlåter A x aktier i bolaget till B för y kronor per den datum”).

    Du skall deklarera överlåtelsen i din egen deklaration. Har du inte gjort någon vinst eller förlust så påverkar det inte din skatt.

    Du skrev att “… eftersom jag lånade ut 50.000:- privat till företaget för att starta ab”. Jag antar att du menar att du betalade in 50000:- som aktiekapital. Det är då inget lån, utan en insats. Den blir kvar i bolaget. Du kan bara handla med dina aktier – och på så sätt överlåta din insats till någon annan.

    När överlåtelsen är klar kan ni ha en bolagsstämma för att utse ny styrelse. Denna anmäler ni till Bolagsverket.

    #179058
    FredrikGust
    Deltagare

    Jag skulle nog kontaktat en redovisningskonsult som hjälper till med detta även om det är precis som Greger skriver.

    En viktig detalj i privatägda bolag är att ha ett partnersvtal där det tydligt framgår vad som förväntas av den som är delägare. Det bör framgå de här tråkiga sakerna om hur tvister ska hanteras, hur det ska gå till om en vill sälja sin del och liknande. Vissa saker framgår i bolagsordningen men detta avtal är viktigt att ha på papper ändå vilket en duktig redovisningskonsult säkert redan har färdiga mallar för.

    #179059
    Bestblom
    Deltagare

    Du har förstått det helt rätt och det är korrekt att jag har betalat 50.000:- till bolaget som aktiekapital från mitt sparande (som egen insats).
    Jag förstår, det är alltså jag som privatperson som säljer och inte bolaget!? Det visste jag inte. Då kan jag ta emot dessa 25.000:- och få det insatt på mitt privatkonto och därefter utse en ny styrelse. Vinsten i bolaget har varit blygsamma 1.000:- :/

    Aktiekapitalet på 50.000:- ska betalas i två olika omgångar, hälften nu och hälften en månad senare. Ska det tas upp i avräkningsnotan? Ska det också skrivas i kompanjoravtalet?

    Lite osäker och här får jag nog avslöja min okunskap, men vad gör jag när avräkningsnotan har skrivits? Om det är ”bara” avräkningsnotan som ska skrivas verkar det inte vara så krångligt. Jag har fått en bra mall för partnerskap/kompanjoravtalet som en annan vän har använt med sin kollega för deras företag. När avräkningsnotan har skrivits, och även avtalet mellan oss två, är det namnändring, adressändring och företagets inriktning som ska uppdateras.

    Om det visar sig att vara krångligare än vad jag har trott, hur mycket tar en redovisningskonsult ta för att upprätthålla en avräkningsnota?

    Tack på förhand!

    #179060
    GregerA
    Deltagare

    Avräkningsnotan skall främst visa att ägarskifte skett på aktierna, och till vilket pris. Eventuell betalningsfrist behöver inte framgå där, men det kan ju vara bra att det finns någon form av skuldebrev så att den andra parten inte snuvar dig på betalningen när nu inte allt skall betalas på en gång.

    Eller skriv två avräkningsnotor och sälj hälften på varje, i takt med att betalningen sker.

    Du borde etablera kontakt med en redovisningskonsult som kan sköta sånt här åt dig. Då kan du ägna mycket mer tid åt att sälja saker i din butik. Gula sidorna borde ge dig ett flertal konsulter att kontakta.

    #179068
    Bestblom
    Deltagare

    Tack, hur mycket ska man förvänta sig att en redovisningskonsult tar för detta?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.