Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bilda AB, Holding eller ej?

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103018
    Dancar
    Deltagare

    Tjenare,

    Jag har funderingar på att ombilda till AB (från egen firma), jag skulle dock behöva lite återkoppling på vilket setup som är bäst. Idag är det alltså en enskild firma som bedriver två olika verksamheter som inte har med varandra att göra, en är ehandel och den andra är kommissionsförsäljning. Nedan är de setuper jag har kommit att tänka på:

    • Starta ett AB med båda verksamheterna i.
    • Starta ett AB för varje verksamhet (Ehandel AB och Kommission AB)
    • Starta två AB där ett av dem äger det andra (Går det? Rena holdingbolag ska väl iaf inte ha någon större egen verksamhet)
    • Starta holdingbolag som äger de två andra AB:na (Holding AB äger både Ehandel AB samt Kommission AB)

    Vilka för- och nackdelar finns med de olika setuperna? Spontant känner jag att två separata AB:n utan koppling via holdingbolag är en dålig idé då man inte kan föra pengar dem emellan, typ koncernbidrag. Jag har inga planer på att sälja någon del så kanske Holding är överkurs då? Främsta fördelen med Holding är att man kan sälja ett bolag och behålla 100% av pengarna i Holdingbolaget. Men rätta mig gärna om jag har fel. I så fall återstår bara att bilda ett AB och ha allt däri.

    Tacksam för all input.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.