Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Separationsrätten – Utekök hos konkursbo

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103035
    Emilll
    Deltagare

    Hej,

    Vi har nyligen fått meddelande att en av våra återförsäljare har gått i konkurs. Vi har sedan början på sommaren haft ett utekök stående hos dem genom ett muntligt avtal att de får ha demoköket hos sig tills dess att vi väljer att ta tillbaka det. Nu har dessvärre bolaget gått i konkurs och konkursförvaltaren hänvisar till separationsrätten och att vi inte har något skriftligt avtal gällande detta utekök.

    Är det någon som varit med om detta tidigare eller liknande? Finns det något sätt att få tillbaka detta köket på?

    Vi är totalt 3 vittnen, varav två från Svenska utekök, 1 från företaget som gått i konkurs och 1 utestående person från Sciencepark i Jönköping som skulle kunna vittna om att detta kök är vårt. Men jag vet inte om man kommer någon vart med detta?

    #179682
    GregerA
    Deltagare

    Nu skall jag inte göra anspråk på att vara nån slags expert, men lite kan jag kanske hjälpa dig.

    Konkursförvaltaren utgår alltid från att all egendom som finns i lokalerna tillhör konkursboet. Men det behöver inte betyda att det är så. Tyvärr hamnar bevisbördan på den oskyldige.

    För det första tvivlar jag på att det finns ett absolut krav på ett skriftligt avtal. Det är i princip bara fastighetsöverlåtelser som kräver skriftliga avtal i Sverige. Men som alltid så är det ju mycket lättare att bevisa saker med ett skriftligt avtal.

    Om egendomen är utlånad så har den inte överlåtits (traderats) till den andra parten. Det talar för att den skulle kunna separeras.

    Man kan också se det som att återförsäljaren har varan på kommission, och då skulle den också kunna vara skyddad enligt Kommissionslagen.

    Har ni inte några som helst papper på utlånet, t.ex en följesedel eller noll-faktura där ni skrivit “lån för utställningsbruk” eller nåt liknande?

    Om konkursförvaltaren inte skulle ge med sig så får ni väl skicka en faktura på köket så att den kommer med i skulderna.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.