Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur och när bokför jag valuta vinster och förluster?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103195
    LagomTjock
    Deltagare

    Valutan på mitt paypal är USD och vi säger att USD är värd 7 SEK. Jag får en betalning till paypal på 100 USD inkl moms. Jag bokför såhär:

    3010 K: 560 SEK
    2611 K: 140 SEK
    1960 D: 700 SEK

    3 månader senare stärks USD och är värd 9 SEK vilket betyder att mitt saldo på paypal nu är värt 900 SEK (100 * 9). Jag har alltså mer pengar på paypal än vad som står i bokföringen eftersom att USD stärkts. Hur bokför jag detta? USD går ju upp och ner i värde konstant så måste jag bokföra valuta vinster/förluster varje dag?

    #180370
    Stefan72
    Deltagare

    enklast är väl att boka kursförändringen när du flyttar pengar från paypal till vanligt konto. Det är ju då du får en vinst eller förlust som ska bokas på nåt.

    #180371
    LagomTjock
    Deltagare

    @Stefan72 85495 wrote:

    enklast är väl att boka kursförändringen när du flyttar pengar från paypal till vanligt konto. Det är ju då du får en vinst eller förlust som ska bokas på nåt.

    Men hur gör man om man inte tar ut pengarna från paypal som i mitt fall?

    #180372
    Stefan72
    Deltagare

    låter det vara som det är? Så länge du bokar de normala transaktionerna så fungerar det ju. Vill du kunna stämma av på öret vid avstämningar så kan du ju boka kursändringar varje månad eller nåt. Vill du kunna stämma av varje dag, ja då får du ju boka detta varje dag men kursen kan ju ändras flera ggr om dagen och det blir ju mycket jobb för ingenting.
    Låter du pengarna vara och köper och säljer med dessa medel så får man ju iallafall stämma av vid årets slut. Då får du iallafall ta upp vad som finns på kontot och skillnaden mellan bokföringen och kontosaldot blir ju kursförändringen som bokas på lämpligt.

    #180419
    LagomTjock
    Deltagare

    Tack Stefan.

    #180428
    Stefan72
    Deltagare

    observera dock att jag på inget sätt är nån bokföringsguru utan bara en lekman. Det finns säkert “korrekta” sätt att göra det på men det vet jag inget om.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.