Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Söker feedback på Finanso

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104858
    finanso
    Deltagare

    Hej,
    jag driver siten Finanso.se och önskar feedback gällande startsida/huvudmeny. Vad finns det för konkreta tips när det kommer till SEO? Innehåller startsidan för många länkar eller går det att lägga till fler utan att tappa kraft? Har ni några tips och idéer gällande SEO i menyer?

    Tack på förhand!

    #185824

    Hej!

    Ett generellt tips gällande SEO är att du bör utveckla hemsidan så du stolt kan presentera dess utseende och funktion till din mamma, syster eller bästa vän. Programmera inte hemsidan utefter en SEO synpunkt utan snarare fokusera på att bygga en bra och snabb webbplats rik på relevant informsation. Det tjänar du på i längden.

    Något att tänka på när du programmerar/designar din hemsida är att ta hänsyn till den mobilanpassade versionen av hemsidan. Det lättaste är att redan från start bygga en ”responsiv” sida.

    Bara genom att snabbt kolla på startsidan så ser jag att en av dina två menyer är placerad samt överlappar med bilderna. Sedan är även flera bilder på hemsidan en fast storlek och sträcker sig bredare än skärmens yta. Det är något som påverkar sidans on-site SEO negativt, och medan du fixar bilderna kan jag rekommendera att du passar på att komprimera dem och använder dig av alt. attribut på samtliga bilder.

    – Sidan är extremt långsam att ladda in, saker att åtgärda i prioriterad ordning:

    1. Fördröj inläsningen av alla bilder ni har på framsidan. Detta kommer göra en enorm skillnad på inläsningshastigheten. Detta gäller även för inläsning av format-mallar, JS-kod ect. som blockerar rendering av hemsidans innehåll.

    2. Minska hemsidans lager av ”kategori” uppdelning och fundera ut en struktur av sidan som inte är lika påfrestande för inläsningen.

    3. Minska storleken på hemsidans inläsning markant. Som jag var lite inne på förut så kan du exempelvis koda bilderna på din hemsida effektivt.

    Mindre viktiga men saker som också påverkar:
    Minifiera CSS
    Minifiera Javascripts
    Använd anpassade och rätt typ av bilder (exempelvis PNG)
    Skjut upp inläsningen av CSS som inte används.
    Se över möjligheten att optimera hemsidans cache
    Ni har rätt mycket externa länkar på hemsidan, se över möjligheten att minska dessa, en vanlig tumregel är max 100 utlänkar.

    Lycka till!
    / Emil Sunnerberg

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.