Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Feedback på vår butik | Varför säljer vi inte?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105176
    Sippe
    Deltagare

    Hej!

    Vi startade i våras en webbshop retroheaven.se.

    Vi vill gärna ha lite tips om saker som vi bör tänka på eller förändra.

    Vi har under sommaren marknadsfört oss på lite olika sätt och har senaste månaderna börjat med mer och mer annonsering på Facebook. Vi får fler och fler besökare, så även följare på både Facebook och Instagram.
    Men köpen ökar inte i samma utsträckning.

    Så har ni tips eller idéer är dom välkomna!

    Mvh Simon

    #186698
    Cesar
    Deltagare

    Sidan är skitdålig så börja där. Ni borde bygga om den helt, jag antar att ni gjort den själv och det är inte så lätt.

    Mitt bästa tips:
    https://services.google.com/fh/files/events/pdf_retail_ux_playbook.pdf

    Utgå från denna PDF + kolla hur dom bästa e-handlarna gjort och ta det bästa från alla (ingen är bäst på allt, vissa är bra på menyer, andra på sök osv) sen applicerar ni det på er egna sajt.

    Gör en kravställning, kontakta webbutvecklare på tex fiverr.com eller freelancer.com som har bra omdömen, skicka kravställningen till utvecklaren och vänta på att magi skapas.

    Har ni pengar så gå till en svensk utvecklare så är det lättare med kommunikationen.

    Om ni behöver hjälp med att driva projektet så kan jag hjälpa er. (mod får ta bort detta om man inte får hjälpa andra)

    #186701
    Sippe
    Deltagare

    Tack för svar Cesar!

    Vi har ju valt detta koncept just för att hålla ner kostnaderna och kanske efter hand lägga över mer och mer arbete på någon annan.

    Jag kan ta att sidan är skit, ur det perspektivet att vi gjort allt själva.
    Men har svårt att ta att detta är orsaken till låg konvertering.

    Varför lägger så många saker i kundvagnen om dom tycker att sidan är skit?

    Mvh Simon

    #186706
    Dynacube
    Deltagare

    Hej!

    Fråga er själva!
    Kanske bästa frågan är vad är det som gör er unik mot andra e-handlare inom denna kategori produkter? Denna frågan kan hjälpa er hitta svar på vad ni bör arbeta med eller/och investera i.

    Hemsidan
    När det kommer till hemsidan så finns det massor med arbete!!!

    Hemsidan känns svår navigerad svårt att få ett första intryck av hemsidans helhet!

    Dock inget fel på leverans och betalnings metod.

    *Det jag ser är en lång meny med massor av rader texter (Länkar)
    *Det andra är när man kommer in på hemsidan så måste jag scrolla ner för att se de första produkterna som ni säljer.

    Här har du förslag på åtgärder som kan få kunder att lite mer på er som i sin tur kan leda till köp!

    Många kunder tänker oftast Oseriös hemsida = dåligt företag (vilket det inte alls behöver vara med detta är stor faktor som göra att folk inte vågar köpa på internet)

    1.) Jag skulle inte ha ett färg tema som skulle kunna uppfattas fel av t.e.x färgblinda samt med människor som har läs och skriv svårigheter.

    2.) Utvalda produkter först på hemsidan ev erbjudanden samtidigt (Banner eller annat format)

    3.) Tydligare meny med mindre antal expanderade länkar.

    4.) Bättre produkt bilder! (ta in en produktfotograf)

    5.) Använd Trustpilot – Upplev effekten av kundomdoemen eller annan tjänst hänvisa även på er egna hemsida.

    6.) Om ni inte har pengar till en professionell logotyp eller har svårt att få till färg tema så rekommenderar jag Access to This Page Has Been Blocked där kan ni hitta billiga logotyper och grafiska profiler.

    Alla 6 punkter är viktiga och precis som Cesar säger ta hjälp av Googles retail ux playbook eller en webbyrå.

    Hör av dig om ni har några problem eller funderingar!
    Lycka till :)

    #186707
    Sippe
    Deltagare

    Tack för svar Dynacube!

    Du har rätt i det du säger. Dock känns det som att det är dom stegen vi ska ta för att utveckla sidan när vi har fått igång den, inte att det är kvar för att få nått sålt.

    Vi har gjort lite små ändringar som redan gjort skillnad så vi fortsätter nog i våran stil och ser vad som händer framöver.

    Men tackar för era tips och tar absolut med mig dom tills det är dags för en uppgradering av shoppen! :)

    Mvh Simon

    #186708
    mjo
    Deltagare

    Helt rätt. Om ni inte säljer något trots rätt trafik till sidorna, så är det ingen idé att lägga energi. Det finns bara två parametrar som spelar någon egentlig roll och det är rätt produkt till rätt pris.

    Resten är bara optimering.

    Jag kan personligen intyga att designen av sidorna inte spelar någon som helst roll. Vill folk ha produkterna så handlar dom ändå.

    Det är nog snarare så att ni antingen inte når ut till rätt målgrupp, eller också är intresset för 50-tals produkter väldigt lågt. Det ni kan göra är att se om det finns klubbar, marknader eller annat med rätt målgrupp och försöka göra reklam hos dom. Kanske ge vissa grupper rabatt.

    Lycka till!

    #186709
    Sippe
    Deltagare

    Tack mjo!

    Ja det är lite så jag känner. Det verkar absolut finnas intresse så vi behöver nog pricka vår målgrupp bättre, och prova oss fram lite :)

    #186761
    JimiWikman
    Deltagare

    Ser att klimatet blivit lite vassare här sedan jag sist var här :)

    Med en liten budget så är det kanske lite begränsat vad man kan göra, men man kan göra ganska mycket med bara färg och text :)

    Min först fråga när jag kom in på sidan var: “vad menar ni med retro?”

    Loggan gav en hint om 80 talet, men produkterna kändes mycket som 50-60 tal. Om ni berättar för mig vad ni menar så blir det lättare för mig att förstå vad ni säljer. Exempelvis “Nostalgi från 1950 till 1975 då världen var lite enklare”

    Tänk på er målgrupp. Nostalgi säljer ni till en något äldre generation misstänker jag och då är något större fonter och lite renare still kanske mer passande. Minska stöket och lyft upp er viktigaste information tydligt. Om jag knappt kan läsa texten i loggan så är det nog fler som har samma problem. Fontstorleken kan ni dra upp till 15-16 pixlar utan problem och jag skulle också välja en lite kraftigare font för löpande text och sedan en rubrik font som matchar er tidsepok.

    Färger. Er sida blir väldigt ljus och färglad när ni väljer tre väldigt kraftiga färger. Om ni byter ut den gröna färgen mot gul får ni hela CMYK spektrumet och då behöver ni ha det i betydligt mer heltäckande stil (typ Inkclub) för att det inte ska ge fullt med ljusfläckar i ögat. Igen tänk på vilken typ av retro ni vill representera och välj färger därefter.

    Konvertering. Ni skriver att ni har problem med övergången till beslutsfasen, dvs när shoppingen avslutas och beslut om betalning ska tas. Jag kan tänka mig att även om det i viss mån kan vara att några backar för att man inte gillar Klarna så tror jag det är mer troligt att priset inte matchar butikens känsla. Med det menar jag att ni har design som säger att det är lite budget variant, men priserna känns lite höga,speciellt om man vill plocka ihop ett litet minnes-kit. Med designen kan ni justera den känslan så det blir mer som att era produkter är lite samlar objekt och av gammal hederligt hantverk så passar det ihop med prisbilden.

    Inget av det här kostar speciellt mycket och ni kan nog få hjälp med både lite HTML och CSS om ni behöver det. Lite grafik kan ni nog få hjälp med också ska ni se.

    Överlag gillar jag era produkter och jag tror att om ni kör fysisk butik och personlig kontakt på bilträffar med mera så ska ni nog få snurr på det här. Med den gemenskap som finns i de kretsarna skulle jag nästan lyfta fram några av era kunder genom att fråga om ni får ta en bild på dem med en produkt i handen och fråga om ni får lägga upp det på hemsidan.

    Sedan kan jag föreslå att ni marknadsför er på veteran träffar och Guldwinge klubbarna om ni inte redan gör det. Kan tänka mig att det finns en hel del kunder där också.

    Lycka till med butiken och ge inte upp. Nostalgi är känslomässigt guld, så ni behöver bara hitta er identitet som påminner kunderna om deras barndom :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.