Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik nytt "trygghandel certifikat"

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99518
    Sam
    Deltagare

    Hej,

    har precis “utvecklat” nytt certifikat för tryggt köp, ses i vänstermenyn i butiken. Jag vill gärna veta hur ni upplever det, naturligtvist om ni tänker er som kunder?

    Övriga/off topic kommentarer välkomnas också när ni redan är inne.

    Tack på förhand!

    #158710
    BjornAndersson
    Deltagare

    Menar du den inramade texten som står på vänster sida?!

    #158712
    Sam
    Deltagare

    @BjörnAndersson 59415 wrote:

    Menar du den inramade texten som står på vänster sida?!

    Ja, just den.

    #158713
    nobynator
    Deltagare

    Roligt! 😮

    #158714
    Bjorn
    Deltagare

    Ska bara hämta förstoringsglaset.

    #158715
    Dan
    Deltagare

    Ser inte att detta gagnar dig alls förutom att du känner att du ger en känga till certifieringar som du inte tycker har ett värde.

    Så jag tycker det är ganska meningslöst måste jag nog erkänna, men vill man slåss mot väderkvarnar och blanda in sina kunder i det så är det väl ganska lyckat :)

    #158716
    lukasbrisman
    Deltagare

    Nja, säger jag. Hade hellre sett att du skrev lite lockande ord i större font där, typ “TRYGGT, FRI FRAKT, FRIA RETURER, FAKTURABETALNING, m.m.), för ramen var snygg :)

    #158717
    Sam
    Deltagare

    @Dan 59420 wrote:

    Ser inte att detta gagnar dig alls förutom att du känner att du ger en känga till certifieringar som du inte tycker har ett värde.

    Så jag tycker det är ganska meningslöst måste jag nog erkänna, men vill man slåss mot väderkvarnar och blanda in sina kunder i det så är det väl ganska lyckat :)

    Tänk som en kund, de känner inte till bakgrunden.

    Och de vill ha lägre priser. En butik som har lagt ut 5-10k för en loga är inte på något sätt tryggare än de utan logan har det visat sig i praktiken. Jag försöker upplysa mina besökare/kunder om det, det är allt.

    För mig liknar det hela de produktförsäkringar som de säljer på elektronikvaruhusen, dyrt och onödigt, för du är redan försäkrad antigen genom garantin eller reklamationsrätten eller ditt kreditkort. För e-handels kunder svensk lag räcker långt som konsumentskydd.

    Jag tror att jag låter logan ligga ett tag och följer reaktionerna om det blir några…

    #158719
    Dan
    Deltagare

    Kunder vet inte vad du pratar om och i värsta fall (för dig) ser de trygghetssymbolerna som kvalitetsmärkning, då blir detta helt fel. I andra fallet känner de inte till märkningarna alls och då slösar du yta på ett statement ingen bryr sig om.

    I min värld är det alltså helt meningslöst och du kan bara förlora på det. Skulle vara att någon annan ehandlare som tycker trygghetsmärkningar är skit handlar för att stötta “kampen” men oddsen på det scenariot är inte så bra.

    Tycker du fick bra tips att lyfta fördelarna du har istället, det hade varit mer produktivt och kanske ökat konverteringen. Alternativt om kunderna upplevt detta som ett problem så hade det varit vettigt att ta ställning mot det. Typ som Siba gjorde mot fejkrean under mellandagarna (nu fuska de också så ja inte helt bra exempel).

    Sen så förenklar du hela trygghetsmärkningen också och har fel på vissa punkter men det är ju inte relevant.

    Om man nu ska köra detta upplägget så vore det väl rumsrent om man visade vad du skänker alla dessa tusenlappar till och inte bara ha en massa tomma ord som kan tolkas som att du bara inte vill vara certifierad för du inte vill lägga dina pengar på det. Låga priser talar för sig själv (eller inte), välgörenhet får du en stödföretagslogga för 5 papp. Upp med en sån?

    #158721

    Först och främst: jag är 23 år och kan inte läsa texten utan att zooma in, och då kan man ju tänka att de som ens bryr sig om en certifiering är de rädda, vilket i regel är den äldre delen av befolkningen med i regel sämre syn.

    Vidare kan man väl tänka sig att certifieringar inte vinner förtroende genom att de blott visas, utan genom att en extern part har bedömt din affär som trovärdig. Visst, en certifierad butik kan spåra ur totalt, men risken är onekligen mindre vid köp hos en affär med bra track record än vid köp av en med dålig – och däri ligger vinsten.

    Jag är inte heller övertygad om att konsumenter (dvs. icke-ehandlare) känner till certifieringar, och således är det högst oklart om din kritik (som till viss del är befogad) verkligen går fram.

    Sist, men inte minst, är det ju en ganska bra plats du upplåter till bilden. Frågan är om du inte kan visa något bättre där?

    EDIT: såg att typ allt jag skrev har skrivit under tiden från läs till post. får väl ligga kvar ändå?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.