Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Feedback på Plocklista

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100461
    nordicwebteam
    Deltagare

    Hej hej
    Jag jobbar med att ta fram en plocklista för våra kunder. Skulle gärna vilja ha lite feedback på dess utformning då vi ska använda den till ett antal kunder.
    Tack tack :)
    PlocklistaMagento.png

    #166483
    Joel
    Deltagare

    Snyggt!

    Något att tänka på är väl hur många artiklar du får plats med på en A4-sida?

    Vi har optimerat våran för att få plats med så många artiklar som möjligt utan att det ska bli svårt att läsa. Det går säkert att göra det bättre och för de allra flesta fungerar det säkert med färre artiklar per A4, men det beror ju på hur många ordrar man vill hämta i ett stycke också :)

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=964&stc=1&d=1375695424[/IMG]

    #166484
    nordicwebteam
    Deltagare

    Bra feedback, kan ju helt klart bli många sidor ifall man klickar i många i griden. :D Ska kika på det så att det blir ett rimligt antal.

    #166553
    sanmic
    Deltagare

    Ni får gärna “planka” Moogentos PickPack och göra den bättre :)
    Vi kör med den och den har varit ovärdelig.

    Som Joel nämnde, listan kan bli väldigt lång om man har många ordrar eller många rader per order (som vi tex).
    Se till att man som kund kan göra många inställningar själv, tex om man vill ha produktbild eller inte. I vårt fall vill vi tex ha produktnamnen på svenska oavsett om kunden beställt i den svenska eller engelska shopen (vi har olika namn på vissa produkter i de olika butikerna)
    Man bör kunna ställa in själv vilka kolumner man behöver se, typ hyllplats, produktvikt osv osv.

    #166558
    nordicwebteam
    Deltagare

    @sanmic 67686 wrote:

    Ni får gärna “planka” Moogentos PickPack och göra den bättre :)
    Vi kör med den och den har varit ovärdelig.

    Som Joel nämnde, listan kan bli väldigt lång om man har många ordrar eller många rader per order (som vi tex).
    Se till att man som kund kan göra många inställningar själv, tex om man vill ha produktbild eller inte. I vårt fall vill vi tex ha produktnamnen på svenska oavsett om kunden beställt i den svenska eller engelska shopen (vi har olika namn på vissa produkter i de olika butikerna)
    Man bör kunna ställa in själv vilka kolumner man behöver se, typ hyllplats, produktvikt osv osv.

    Vi har kört med den på några shoppar också. Men vi vågade inte planka alltihop. :D Däremot så har vi givetvis sneglat på den lite för den är helt klart bra.
    Bra synpunkter, hade inte tänkt på inaktivera fält på just plocklistan. :rolleyes:
    Ska också kolla på språket. Men jag tror att vi gjorde så att det namnet genereras beroende på vilken shop det är och inte den som är global i hierarkin eller liknande.

    #166566
    Rashid
    Deltagare

    @Joel 67609 wrote:

    Snyggt!

    Något att tänka på är väl hur många artiklar du får plats med på en A4-sida?

    Vi har optimerat våran för att få plats med så många artiklar som möjligt utan att det ska bli svårt att läsa. Det går säkert att göra det bättre och för de allra flesta fungerar det säkert med färre artiklar per A4, men det beror ju på hur många ordrar man vill hämta i ett stycke också :)

    Lite OT kanske.
    Joel, hur ser er plock-och-pack process ut?
    Som jag förstår så skriver ni ut en plocklista med säg mellan 15-20 order beroende på antal produkter. Plocklistan är ordnat efter plats. På er plocklista finns det en kolumn “Order” och under den står det alfabet, jag misstänker att det är siktar på någon fack på er plockvagn eller plocklåda (?) och alla produkter från en order hamnar i samma fack. Hur många fack har ni i er plockvagn om det finns några?

    Hur många order plockar ni åt gången? Jag förstår att du har hundratals ordrar per dag med flera hundratals produkter och kolumn “Order” har bara ett alfabet så du kan ha ca: 26-29 fack/platser i din plockvagn. Om ni plockar 15-20 ordrar per gång och packar så blir det väl en 10-tals gånger man går och plockar. Det låter lite tidskrävande då man kanske behöver gå igenom hela lagret alla gånger.

    Jag kommer att uppskatta om du kunde ta dig lite tid att förklara er pack-o-plock process steg för steg då vi vill optimera vår plock och pack process och vill gära veta mer hur andra har optimerat.

    (En bild på er plockvagn vore roligt att se på)

    #166567
    Johan W
    Deltagare

    Printa bild känns ju bara som slöseri på bläck? Man bör kunna sitt sortiment om man packar produkter.

    Skulle nog sätta antal före produktnamn så man inte missar det. Väldigt bra att markera bakgrunden noga som Joel gjort om det är mer än en produkt.

    #166569
    Joel
    Deltagare

    @RZW 67702 wrote:

    Lite OT kanske.
    Joel, hur ser er plock-och-pack process ut?
    Som jag förstår så skriver ni ut en plocklista med säg mellan 15-20 order beroende på antal produkter. Plocklistan är ordnat efter plats. På er plocklista finns det en kolumn “Order” och under den står det alfabet, jag misstänker att det är siktar på någon fack på er plockvagn eller plocklåda (?) och alla produkter från en order hamnar i samma fack. Hur många fack har ni i er plockvagn om det finns några?

    Hur många order plockar ni åt gången? Jag förstår att du har hundratals ordrar per dag med flera hundratals produkter och kolumn “Order” har bara ett alfabet så du kan ha ca: 26-29 fack/platser i din plockvagn. Om ni plockar 15-20 ordrar per gång och packar så blir det väl en 10-tals gånger man går och plockar. Det låter lite tidskrävande då man kanske behöver gå igenom hela lagret alla gånger.

    Jag kommer att uppskatta om du kunde ta dig lite tid att förklara er pack-o-plock process steg för steg då vi vill optimera vår plock och pack process och vill gära veta mer hur andra har optimerat.

    (En bild på er plockvagn vore roligt att se på)

    Den ser ut ungefär så som du beskriver. Plocklistan är baserat på antalet artiklar, inte antal orders. Mao försöker systemet plocka ut 40 artiklar åt gången och bryter vid order. Sedan får varje order en bokstav (A-Z).

    Varje order är av olika storlek så vi har inga färdiga platser på vagnarna utan det är upp till den som plockar att lägga ut lapparna på vagnen baserat på antalet artiklar och storlek på dem, alternativt plocka ihop samtliga artiklar och sedan sortera ordrarna på vagnen efter avslutad plockslinga, innan den lämnas till packaren.

    Anledningen till att vi plockar 40 artiklar som mest är att vi inte får plats mer på vagnen. Vi kikar på att köpa nya vagnar som är längre, bredare och högre, för att på så vis kunna plocka fler artiklar per plockslinga, vilket borde resultera i att man inte behöver gå plockslingan lika många ggr.

    En vanlig dag plockar vi i snitt 100 orders. En order innehåller i snitt 3 artiklar vilket blir 300 artiklar per dag = 8-10 plockvagnar med 30-40 artiklar på varje.

    Hoppas att det gav dig svar på frågorna, annars får du återkomma! :)

    #166722
    TommyK
    Medlem

    @RZW 67702 wrote:

    Jag kommer att uppskatta om du kunde ta dig lite tid att förklara er pack-o-plock process steg för steg då vi vill optimera vår plock och pack process och vill gära veta mer hur andra har optimerat.

    Vi körde en variant där lagerplats, artikelid och orderid hamnade på en klisterlapp. Vi körde ca 10-15 ordrar per runda där vi satte en klisterlapp på varje artikel, sedan sorterades dessa i korgar nära packborden märkta med order id och kontrollerade/packade därefter.

    Det var rätt skrymmande produkter och större ordrar, så det kan tänkas det är bättre med plockvagn med fack om man har små produkter/ordrar.

    Har även plockat på vagn i min ungdom, liknande den här;
    Plockvagn med dokumenthållare.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.