Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik HJÄLP, woocommerce + wordpress långsamt!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103098
    Jobo
    Deltagare

    Vår sajt går sjukt segt… vi är relativt nystartade så vi förstår om allt inte är tipp topp än. Men vi har haft stora problem med att sajten går extremt långsamt.
    Vi har testat ett flertal olika cachesystem men inget funkar jätte bra.
    Vi har just nu server på Banhof och vi har även testat en annan som heter digitalocean.
    Känns lite som om vi är fast och vet inte mer vad vi ska göra… tips någon?

    Lovetales.se – erotikshop

    #179853
    DavidWigg
    Deltagare

    @Jobo 84818 wrote:

    Vår sajt går sjukt segt… vi är relativt nystartade så vi förstår om allt inte är tipp topp än. Men vi har haft stora problem med att sajten går extremt långsamt.
    Vi har testat ett flertal olika cachesystem men inget funkar jätte bra.
    Vi har just nu server på Banhof och vi har även testat en annan som heter digitalocean.
    Känns lite som om vi är fast och vet inte mer vad vi ska göra… tips någon?

    Lovetales.se – erotikshop

    Vad är det för specifikationer på servern? OS, Ram, kärnor osv…

    #179858
    timpelt
    Medlem

    Du har väldigt mycket fel på hemsidan, felkodad sida kanske m.m vilket faktiskt kan göra en hemsida väldigt seg. Men sen om du hostar själv, vad är eran internetuppkoppling, ram, cpu som en annan se et.c

    9h83l3.png

    Finns kod problem inne i För henne och Konto och kundservice

    #179863
    rln
    Deltagare

    Det finns några uppenbara saker och några mindre uppenbara saker som ni kan kika på.

    En sak som är uppenbar att se, men mindre uppenbar att hitta, är att det tar nästan en och en halv sekund innan er sajt ens börjar svara! Det kan beror på långsam maskin, långsam databas, eller någon felkonfigurering. Det jag kan säga är att det inte har med själva designen (HTML, CSS, Javascript) att göra, utan problemet ligger troligare i hur sidorna byggs ihop (PHP, gissar jag om det är WooCommerce), webbserveringen, databasen eller den underliggande hårdvaran.

    Bland de mer uppenbara (men sekundära – ni har redan väntat 1,5 sekunder innan dessa påverkar sidan) så finns följande:
    – Ni serverar bilder som är större än vad de behöver vara. Pröva skala om dem till samma storlek som de ska ritas upp i.
    – Era bilder är inte komprimerade. Genom att köra bilder genom tjänster som tinypng/tinyjpeg så kan man ibland minska bildstorleken med 70% men i stort sett behålla kvaliteten.
    – Ovanstående två saker kan minska ner er bildladdning med ca 400kB, eller 20%.
    – Ni serverar rätt många statiska bilder från er webbserver. Jag skulle lägga dessa i något slags CDN istället för att servera dem från servern.
    – Ni har massor av HTML-fel på sidan.

    De senare felen kan man få en bra sammanfattning av på Google Pagespeed Insights/.

    #179946
    Femtioprocent.nu
    Deltagare

    Vi hade liknande problem som ni (femtioprocent.nu), på Google Pagespeed (som ovan länkar till) så fick vi följande betyg:

    Mobil: 27/100
    Dator: 45/100

    Efter otroligt många tester så fick vi detta resultatet:

    Mobil: 63/100
    Dator: 80/100

    Steg 1 (Gratis/kostar): Skaffa CDN (Content Delivery Network). Vi valde Cloudflare då det var gratis och gjorde stor skillnad. Det finns möjlighet att uppgradera för extrafunktioner och fler siter. Funktioner som Minify CSS, Javascript och HTML, cachelagring samt SSL-skydd är en del av de gratisfunktioner som du enkelt kan installera. Sök tillägg: Cloudflare. Du kan vara igång på några minuter. Finns som tillägg.

    Steg 2 (kostar): WP Rocket: Minifiering och sammanlänkning av CSS, HTML, Javascript och Lazy Load-funktion. Väldigt simpelt och effektivt. Finns som tillägg.

    Steg 3 (gratis/kostar) WPSmush: Reducerar bildstorlek utan att göra kvaliteten sämre. Reducerar bilder som du redan har laddat upp och alla du kommer att ladda upp, helt automatuskt. Finns som tillägg.

    Det var allt jag kom nu. Lycka till!

    #179959
    TommyK
    Medlem

    Jag ser att ni har varnish på servern, men att sidorna gör cache miss på alla sidor.

    Jag kan rekommendera att köra något mindre komplicerat än en egen varnish. Tex w3tc som funkar väldigt bra med nginx som du kör. Du kan också köra nginx egna cache istället för varnish, men det kräver mer konfiguration.

    Jag ser också att admin-ajax.php laddar 2 ggr på varje sida, vilket äter resurser.

    #180087
    Abathingart
    Deltagare

    Det finns olika saker som man kan optimera.

    1. Välj en bra webbhotell. Skulle tipsar om Bitnami x Amazon. Alla känner ju hur bra deras AWS är. Läs mer här.

    2. Välj en bra tema som är optimerad.

    3. Använda cache plugin. Skulle föreslå WP-rocket.

    4. Använda Jetpack plugin och aktivera “Photon”. Läs mer här.

    5. Använda CDN. Skulle rekommendera Amazon Cloudfront.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.