Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tjänster med samma namn?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103645
    MyJosephine
    Deltagare

    Om jag har ett registrerat bolag och en tjänst med ett visst namn, och där är någon som startat e-handel inom samma bransch med samma namn – fast med “en” i slutet..

    Finns där inget man kan göra åt det? :/ Är orolig att folk ska förväxla deras namn med vårt i framtiden om de tar fart.

    #182491
    blazern
    Deltagare

    Med enskild firma så har du namnskydd i länet där bolaget är registrerat om du har registrerat namnet hos Bolagsverket. Med aktiebolag så har du namnskydd i hela Sverige. Dock vet jag inte vad som gäller vid domäner.

    Man brukar inte få registrera aktiebolag med snarlika namn, dock kan det ju vara ett annat namn på bolaget som driver den andra sajten?

    #182492
    MyJosephine
    Deltagare

    Har aktiebolag, deras är bara domännamn och namn på Facebook :/

    #182493
    blazern
    Deltagare

    Lite klurigt läge, vet inte hur det funkar om du t.ex. ansöker om att registrera det som varumärke? Brukar ta lång tid dock vill jag minnas…

    #182495
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det finns ett antal aspekter som är viktiga här men om du lever upp till alla kraven så kan du gå vidare med tvistelösning hos IIS (https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/).

    Ett EN i slutet låter för mig som att det kan innebära ett ganska generellt ord, plånbok/plånboken snarare än något mer namnlikt google/googlen? Om namnet du har är något som används i dagligt tal och som inte du hittat på kan det vara svårare att få loss domänen.

    Kolla också hur länge de haft domänen, även om den inte varit aktiv så kan de ha varit ägare till den långt innan du startat ditt företag, i så fall blir det svårt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.