Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Startup frågor

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103793
    Kamilla
    Deltagare

    Hej,
    Är nyreggad men har läst på forumet ett tag :)

    Jag har funderat länge på att öppna en egen webshop med hygien artiklar. Jag kommer att sköta den själv och (förhoppningsvis) med en 3pl.

    Vad som gjort att jag tvekar är:
    Jag har hittat några sidor med de produkterna jag är intresserade utav. Hur räknar jag ut på ett ungefär hur mycket priset för kunden blir? Bara så jag kan se om jag ens kan konkurera med de som finns på marknaden redan.

    Retur och folk som inte betalar eller får sina produkter men väljer att ringa kortföretaget och påstå att de inte gjort köpet… Är det vanligt och hur hanterar man det på bästa sätt?

    Tack på förhand
    Kamilla

    #182521
    Kamilla
    Deltagare

    Såg just detta inlägg i en annan tråd:
    @dihag 87618 wrote:

    Jag kommer inte heller få tillbaka mina pengar då banken har en ny lag som säger att bedrägerier under 500sek inte kan behandlas, ??

    Sökte på detta men fann inte mycket. Det är väl klart att om man ringer sitt kortföretag och säger att man inte gjort köpet så tas väl pengarna tillbaka?

    #182530
    NO LINGO
    Deltagare

    Inpris utan moms x 2,5 = utpris till kund inkl moms om du vill ha 50% marginal. Tex du köper en vara för 100 kr och säljer den således för 250 kr till kund. Staten ska ha 50 kr (moms), kvar till dig är 200 kr varav 100 kr går till varukostnaden. Ditt täckningsbidrag blir alltså 100 kr och din marginal 50%. Behöver du mer marginal är det bara att räkna med ett högre påslag men 50% är ett bra riktmärke i de flesta branscher.

    #182554
    Kamilla
    Deltagare

    Tack så mycket No Lingo.

    #182658
    Kamilla
    Deltagare

    En annan undran: Just nu finns det i princip ingen konkurrens för de produkter jag har tänkt att sälja. Men om en etablerad shop gillar mina produkter och köper också in dem, då i större parti och därmed till bättre pris, då blir jag ganska snabbt utkonkurrerad.

    Är det något ni andra haft i åtanke eller t.o.m. upplevt – hur hanterade ni det?

    #182650
    Jonkejober
    Deltagare

    Kommer alltid finnas nån som är större och har mer muskler. Koncentrera dig på att hitta din nisch, vad du ska vara bra på istället

    #182651
    Kamilla
    Deltagare

    @Jonkejober 88479 wrote:

    Kommer alltid finnas nån som är större och har mer muskler. Koncentrera dig på att hitta din nisch, vad du ska vara bra på istället

    Tack för svar Jonkejober.
    Visst, jag har hittat min niche, men betala för annonsering för produkter som folk antaligen kommer googla, hitta andra sidor med bättre priser och vips är de borta, känns som ett stort hinder.
    Vet åtminstone en person som hade en niche shop och hade större konkurenter med bättre priser. Hennes shop är stängd idag.

    Så hur gör ni andra som köper in produkter och inte har eran egen unika?

    #182657
    Abbesnabb
    Deltagare

    Du hittar något att konkurrera med, något som du är bäst på. Det kan vara pris, snabba leveranser, sortiment, kundtjänst eller något annat. Det är frestande att tänka att du ska konkurrera genom att vara billigast men det är sällan hållbart i längden, särskilt inte om du är liten. Kanske kan du vara mer personlig, bjuda på mer kunskap eller vara den mest pålitliga av dem alla.

    #182643
    Kamilla
    Deltagare

    @Abbesnabb 88487 wrote:

    Du hittar något att konkurrera med, något som du är bäst på. Det kan vara pris, snabba leveranser, sortiment, kundtjänst eller något annat. Det är frestande att tänka att du ska konkurrera genom att vara billigast men det är sällan hållbart i längden, särskilt inte om du är liten. Kanske kan du vara mer personlig, bjuda på mer kunskap eller vara den mest pålitliga av dem alla.

    Absolut, men bara om de kommer så långt att de ser hur bra personlig service jag ger etc. Jag tror ändå att pris är den största anledningen folk väljer en sida. Andra är att de har ett stort utbud. Så finns mina artiklar på en stor shop så köper de nog där, ihop med annat, istället för att komma till min shop.

    Eller är jag bara nojjig?

    #182662
    Jonkejober
    Deltagare

    Du har rätt, pris och sortiment är och kommer alltid vara viktiga faktorer. Det är därför företag slåss om att vara störst och billigast. Men det är bara 1 som kan vara störst och bara 1 som kan bara billigast. Även fast du skulle vara störst i Sverige, störst i norden eller störst i Europa är du högst troligt bara en liten fjutt i världen.

    Därför är det bättre att klura ut något annat som ska göra dig bättre och unik.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.