Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Starta Webshop – Budget

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104243

    Hej

    Jag är i full färd med att starta en webshop. Eller iallfall i initiala planer till det.

    Jag har lokal och lager redan. Detta blir ingen kostnad i detta projekt.
    Jag behöver göra en liten budget för projektet och är osäker på vilka kostnader jag måste tänka på.

    Spontant tänker jag 60.000kr som budget per år för att starta upp.

    I detta har jag följande poster.

    Webhotell+Webshop+Domän: 5000kr per år
    Bokföring, Revisor, Plattform: 15000kr per år
    Inköp av varor (lager): 10000kr per år
    Marknadsföring: 20000kr per år
    Betallösning webshop: 10000kr per år

    lokaler för lager är “gratis” (ja inget är gratis, men det går i ett annat företag redan)
    Min lön är inte intressant just nu, vill ha kosntader för att starta upp och komma igång.

    Tänker att med webhotell, webshop och domän så får jag något enkelt (färdig lösning paket) att börja med. Denna kan ökas om inkomst tillåter.

    Bokföring/Revisor är rådgivningskostnader samt eventuella avgifter för bokföringssystem osv.

    Inköp av varor/lager är en startsumma, att ha lite på lager i början.

    Marknadsföring är störst och viktigast.

    Betallösningar webshop, här siktar jag på kortbetalning och Klarna fakturor.

    Vad mer tror ni är vettiga poster att tänka på?
    Vad glömmer jag?

    Är siffrorna rimliga för ett projekt i liten skala där försäljning och resultat kommer styra utvecklingen och hur snabbt projektet växer och utvecklas till det bättre.

    #183935
    Patrik Palsson
    Deltagare

    Hej,

    Dina siffror är inte helt orealistiska men…

    Jag vill tipsa om att en bra marknadsundersökning och vinstkalkyl bör föregå din uppstart. Det är många som tror att de är duktiga bara för att de säljer men i själva verket gör de inte vinst.

    Tänk också på logistik kostnader. Unifaun tar sitt om du använder API koppling.

    Ett gott alternativ till att marknadsföra sig själv är att låta försäljnings-kanaler ta smällen mot att du får ge dom en kommission på försäljningen. Vi har orderkopplingar med flera. Alla är inte att rekommendera men jag vill inte namnge några.

    Att marknadsföra sig själv kräver mycket erfarenhet och det finns många som vill sko sig. Det borde du ägna dig åt när du sökmotor optimerat din egen webb-sida.

    Betalväxlar skor sig gärna också. Kolla med flera innan du bestämmer dig. Det har att göra med antal ordrar och försäljnings-summor.

    Glöm inte lagerutrustning. Hyllor, etikettskrivare, emballage m.m.

    Vi programmerar själva och har egen vps så jag kan tyvärr inte säga vad webb-hotell, plugins m.m. kommer kosta. Men starta försiktigt och välj webb-hotell med omsorg för du kommer att bli låst av deras lösningar om du inte kan ratta en egen vps och webb-lösning.

    Mvh
    Patrik

    #183936

    Hej
    Tack för svaret.
    Unifaun är något nytt, berätta gärna vad det är. Googlade lite, men förstår inte dess roll.

    Annars håller jag med om det du säger.
    Ska täna på dina råd när jag fortsätter planera.

    Mitt mål nu är att så fort jag fått lite mer klartecken ska starta upp i liten skala.
    Vi har fördelen att vi har lokaler och lager oavsett vad som händer. Vi kan sätta upp en butik, ta in lite varor och sedan köra stora delar av produkterna på beställning (dvs beställa från leverantör och skicka när vi får).

    Med detta upplägg tänker jag att dom enda fasta kostnaderna blir för den fysiska affären, betalsystem och bokföring/revisor kostnader. Resten får gå på marknadsföring…

    #183938
    Patrik Palsson
    Deltagare

    Hej,

    Unifaun är ett system som kopplar ihop företag med fraktbolag.

    Genom en koppling till deras API kan du automatiskt föra över information till din fraktleverantör och skriva ut deras fraktetiketter att sätta på försändelserna. Alternativet är att endast skaffa avtal med en fraktleverantör och på egen hand fylla i all information i deras portal och skriva ut etiketten för att skicka produkten. Kan bli rätt jobbigt vid många orders. Tror att brytpunkten ligger vid 20 orders per dag att gå över till koppling till unifaun.

    Men ska du drop-shippa spelar det ingen roll.

    //Patrik

    #183939
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Långt ifrån allt, men lite mer att tänka på:

    Skrivare, papper, toner, fraktlapper
    Fraktavtal (typ E-handel edge, fraktjakt etc)
    Kopplingar till betalsystem, fraktsystem, olika försäljningskanaler så som Fyndiq etc
    Utveckling av hemsidan
    Design så som logga etc
    Tejp, tejphållare, kartonger, packmaterial etc
    Packbord
    Dator, internet etc
    Försäkringar
    Bank, företagskonto etc
    Bolagsverket avgifter
    Eventuella översättningar på hemsidan om du ska sälja utanför Sverige. Räkna minst 2 kronor per ord om du ska ha en svensk firma att översätta.
    Bokföringssystem typ Speedledger/Fortnox etc

    #183940
    Plastskivor
    Deltagare

    Uppskatta kostnaderna så gott du kan. Sedan multiplicerar du med pi.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.