Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Använda ett redan känt varumärke?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104258
    Parfymtester
    Deltagare

    Hej!

    Jag tänker öppna en webbshop där jag ska sälja kända parfymer upptappade i småflaskor/sample storlekar. Undrar ifall jag får använda en bild på t.ex. Armanis flaska på hemsidan, bilderna kommer vara tagna av mig på min privata flaska.

    http://www.myperfumesamples.com – ungefär så hade jag tänkt

    Bryter jag mot någon varumärkeslag?

    #183995
    Stefan72
    Deltagare

    bilder eller inte. Om du inte köper från officiella armani källor eller vilken leverantör det än må vara så får du troligen inte göra sken av att du säljer deras produkter.
    Tex, finns det en armani importör i sverige och du importerar själv och gör det du gör så får du inte göra reklam om att du säljer armani på något vis. Varken bilder eller text troligen.

    #183996
    Plastskivor
    Deltagare

    Jag förmodar att du kan den här branschen mycket bättre än vad jag kan och om du har anledning att tro att denna typ av verksamhet ogillas av leverantörerna och deras distributörer så kanske det inte så smart att driva sådan business. Vill de klämma åt dej så hittar de säkert ett sätt. Det handlar inte bara om varumärken utan ett helt batteri av immaterialrätter såsom tex flaskans design etc etc.

    #184007
    Investit
    Deltagare

    @Stefan72 90350 wrote:

    bilder eller inte. Om du inte köper från officiella armani källor eller vilken leverantör det än må vara så får du troligen inte göra sken av att du säljer deras produkter.
    Tex, finns det en armani importör i sverige och du importerar själv och gör det du gör så får du inte göra reklam om att du säljer armani på något vis. Varken bilder eller text troligen.

    Är det äkta Armani kan ingen svensk Armani importör stoppa det på långa vägar, monopol finns inte på parfym.

    Du kan även sälja det med texten “doftar liknande” bilder däremot är svårare på armaniprodukter

    #183805
    Parfymtester
    Deltagare

    @Investit 90362 wrote:

    Är det äkta Armani kan ingen svensk Armani importör stoppa det på långa vägar, monopol finns inte på parfym.

    Du kan även sälja det med texten “doftar liknande” bilder däremot är svårare på armaniprodukter

    Tack för det tipset!
    Så jag skulle kunna använda kända parfymer, ha dem i andra flaskor och byta namn på dem helt?

    #183806
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Byta namn på dom??

    @Parfymtester 90365 wrote:

    Tack för det tipset!
    Så jag skulle kunna använda kända parfymer, ha dem i andra flaskor och byta namn på dem helt?

    #184008
    Parfymtester
    Deltagare

    @Jimmy Öström 90366 wrote:

    Byta namn på dom??

    Verkar som jag måste ha tillstånd från varumärket för att sålja deras produkter. Ställde frågan till en jurist http://lawline.se/answers/lagligt-att-salja-annans-varumarke-i-mindre-forpackning

    Så jag kommer köra på fast byta namn till något eget påhittigt

    #184009
    Qarillion
    Deltagare

    Fast då kommer jag att tänka på… är det verkligen tillåtet att tappa om en parfym och sälja det som något helt annat?

    Måste finnas någon form av skydd mot kopior även inom parfymbranschen? För du tar ju någon annans produkt och gör till din egen om du bara tappar om och döper om den sen att säga? Eller har jag missförstått dig?

    #181671
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det här låter som totalt galet.

    För det första att bara ta en annans parfym och döpa om den är jag ganska säker bryter mot ngn varumärkesskydd eller liknande.

    För det andra, det känns totalt oetiskt att göra så, jag som kund skulle aldrig se dig som en seriös verksamhet tvärt om. Du hamnar i mina ögon i samma fack som de som säljer väskkopior och andra olagliga saker. Bara för att man kan göra en sak är det inte säkert det är en god ide.

    För det tredje varför skulle man vilja köpa en omdöpt märkesparfym i småflaska???? Det lär ju vara märket man vill ha, för du kan knappast marknadsföra det som omdöpt armaniparfym….

    #181672
    Parfymtester
    Deltagare

    @Kodmyran 90374 wrote:

    Det här låter som totalt galet.

    För det första att bara ta en annans parfym och döpa om den är jag ganska säker bryter mot ngn varumärkesskydd eller liknande.

    För det andra, det känns totalt oetiskt att göra så, jag som kund skulle aldrig se dig som en seriös verksamhet tvärt om. Du hamnar i mina ögon i samma fack som de som säljer väskkopior och andra olagliga saker. Bara för att man kan göra en sak är det inte säkert det är en god ide.

    För det tredje varför skulle man vilja köpa en omdöpt märkesparfym i småflaska???? Det lär ju vara märket man vill ha, för du kan knappast marknadsföra det som omdöpt armaniparfym….

    Du har rätt! Det blir inget av den här parfymshopen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.