Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Några tankar om Fyndiq

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104271
    BohoHippies
    Deltagare

    Hej på er alla! Vi driver en nätbutik sedan 2012 och säljer kläder mm. Vi har använt Fyndiq redan från starten, mest för att bli av med kvarvarande enstaka plagg osv.

    Jag tycker det har funkat rätt så bra tills för några månader sedan, och detta tycks bara eskalera. Vi får nästan varje vecka flera olika typer av anmärkningar från Fyndiq, vilka definitivt inte gynnar oss som handlare.

    1. 200 kr regel, allt som kostar under 200 kr krediteras till kunden bara kunden gör en anmärkning på varan på webben, vi har inte en chans att strida emot. Skäl kan vara; färgen är inte riktigt samma som på bild, produkten känns använd, för liten i storlek mm. Kunden kan ju hitta på vad som helst och får utan vidare bevisning behålla varan och även pengarna tillbaka. Bra deal, för kunden. Kunden vinner 2-0.

    2. Vi har haft fall där Fyndiq har avslutat ärendet t.ex. för att kunden har angett fel adress (paketet har inte kommit fram). Men sen får vi ett par veckor senare ett mejl och frågan vart paketet är och blir tvungen att kreditera kunden i alla fall. Oavsett vad vi försöker att svara eller skriva så verkar det som Fyndiq bara vill blidka kunden och vi åker på att betala tillbaka varan till kunden. Dubbel förlust för oss, kunden vinner igen.

    3. Vi får reklamation på varor som kunder har tvättat flera gånger och de har gått sönder, hur många tvättar ska våra garantier hålla, undrar man ju lite lätt.

    4. När vi har frågat efter bilder på en “felande” vara så skickas de inte, vad som gäller är antigen retur eller kreditera. Tar vi varan i retur så åker vi på att kreditera kunden ändå i slutändan, vem tror på oss när vi tycker att det är kunden som har gjort fel. Och då har vi även betalat kundens frakt tillbaka.

    Ja, jag vet inte vad ni har för erfarenheter av Fyndiq men min är att de inte har blivit bättre genom åren, tvärtom. Det mest intressanta är att vi inte får alls i samma omfattning av reklamationer via vår egen web shop fast vi säljer samma varor.
    Vi har nog inte längre råd att sälja våra varor på Fyndiq, det klingar ju bra, eller hur, men det kanske är så att var sak har sin tid.

    Om det skulle vara någon från Fyndiq som läser detta så har jag två frågor till er:
    1. Hur utbildar ni er personal som svarar på våra mejl?
    2. Hur granskar ni att inte kunden utnyttjar era generösa regler?
    3. Vad gör ni för att behålla er handlare?

    Önskar alla en skön höst!
    Hälsningar
    Kristina

    #184486
    Bartender
    Deltagare

    Det är bedrövlig kundtjänst på fyndiq, får bara standard mail om att det är:
    Detta är inte ett ärende för vår kundtjänst utan vi har hanterat ärendet enligt våra nya rutiner.
    Vi har därmed återbetalat denna kunden för sitt köp då produkten kostar under 200 SEK.

    Ärendet är stängt, och vi ber er vänligen men bestämt att inte öppna upp avslutade ärenden.

    Oavsett vad det gäller..

    Samtidigt som detta sprids online:

    https://www.flashback.org/t2174581p3

    ” 2017-07-11, 22:57 #26
    Vladimis
    Medlem
    Reg: Apr 2016
    Inlägg: 4
    Riktigt bra sida reklamera så får ni tillbaka pengar eller skriv bara att ni inte fått varan så har ni gratis produkter gäller allt under 200 kr bara skriv något dumt så går dom på de tex. känns begagnad. lätt som en plätt. lol. Jag har fått gratis produkter för över ca 10000 kr”

    Det krävs handling då det bara ökar med konstiga “reklamationer”…

    Antingen så blir det en riktig kundtjänst igen, eller så får Fyndiq själva ta kostnaden för lavinen med “reklamationer” under 200kr.

    #184509
    mailingbags.nu
    Deltagare

    Gå in på vi som säljer på fyndiq forum i fb och läs, lägg en kudde på golvet först så hakan har nått att landa på:)
    Även forumet vi som säljer på fyndiq.
    Fyndigs “kundtjänst” är ett skämt, men det är klart någon har ju bestämt reglerna åt dom.

    #184525
    Prylandia
    Deltagare

    Fyndiq är medskyldiga till bedrägeri i mina ögon. Så enkelt är det. Vi har sålt på deras plattform som bisyssla i mer än ett år och går nu över till egen webbshop då det har blivit ohållbart att vara handlare där.

    I en kategori hade vi flera varor som var bästsäljande under nästan 2 veckor. När jag öppnar kategorin idag har varorna under “Bästsäljande” ersatts med helt random artiklar. Dessutom går våra produkter inte att hitta i hela kategorin medan de är sökbara. Vad i hela världen håller de på med?!

    Angående 200kr regeln så vi själva börjat fakturera kunder som reklamerar men inte returnerar en vara. De enda man ej kan ta på detta sätt är ju kunder som hävdar att de inte har fått sin beställning. Alla andra såsom “dålig kvalitet” m.m. får en lapp med inbetalningskort hemskickade helt enkelt.

    #184527
    BrunoH
    Deltagare

    Hej,
    jag kan inget annat än att hålla med.
    Har fått en order på produkt för 1999kr. skickade produkten spårbart. Efter en vecka får jag ett mail där det står att kunden saknar produkten och att vi ska svara inom 24 timmar, problemet är att jag har haft stängt under några dagar i december (som alla andra vanliga människor har under den perioden) och svarade på mailet efter några dagar. Jag bifogade spårningsnummer och t.o.m info där det står att kunden har MOTTAGIT försändelsen hos ombudet. MEN Fyndiqs kundtjänst har fattat beslutet att återbetala kunden eftersom jag inte svarade inom 24 timmar.
    Men varför dröjde det så länge med leveransen? Jo fraktbolaget har tappat paketet men sen hittad den och levererat, därför var leveransen längre än väntad men det kan jag ju inte påverka.

    I slutändan – kunden fick order gratis. Jag får inga pengar utan olika paragrafer från Fyndiqs villkor.
    Jag sa till de att om de inte vill betala för produkten får de då skicka den tillbaka till mig!

    Min rekommendation till de som tänker börja sälja på Fyndiq är: Läs deras villkor och förstå att de kan göra vad de vill! De kan dela ut dina produkter gratis om de vill!

    #184608
    Prylandia
    Deltagare

    Då var det dags.

    En kollega e-handlare som har blivit av med varor till ett värde av flera tusentals kronor på fyndiq och blivit hotad av supporten med polisanmälan om hen själv direktfakturerar köparna har polisanmält bolaget för medverkan till bedrägeri.

    Enligt kollegan är Fyndiq mycket medvetna om vilka diskussioner som förs på sociala medier där man tipsar varandra om hur lätt det är att lura till sig kostnadsfria produkter men agerar inte för att stoppa bedrägerierna. Dessutom menar kollegan att Fyndiqs allmänna villkor står i strid med svensk lagstiftning och därmed inte gäller i dessa fall.

    Tror ni att det finns någon chans till framgång? Är själv absolut inte insatt i lagtexten kring det som fyndiq sysslar med.

    #184609
    Ricky
    Deltagare

    Jag säljer själv inte på Fyndiq, men har ändå följt debatten då jag tidigare jobbade på ett e-handelsbolag som då sålde mycket via Fyndiq.

    Står det inte i avtalet mellan säljare och Fyndiq att Fyndiq de facto köper in varan från säljare för vidareförsäljning till slutkund, eller är jag helt ute och cyklar?

    För i sådana fall hade man ju kunnat fakturera Fyndiq snarare än slutkund.

    Som sagt, ska låta det vara osagt. Det kan vara jag som bara svamlar…

    #185083
    BeritE
    Deltagare

    Som det inte vore nog med att man känner sig utnyttjad av Fyndiq. När jag började sälja på Fyndiq så tog de 5 % i provision, för drygt 2 år sedan. Sedan har de höjt sin provision med några månaders mellanrum så idag är det 12,5% + 5 kr, så om en vara kostar 100 kr så är det totalt 17,5 % plus frakten. Och det är tufft.
    De har också ändrat villkor till de sämre för oss som säljer, så att vi som säljer kan förlora hela förtjänsten genom att kunden skriver en reklamation istället för ånger om de ångrar en vara. Jag har kontaktat kundtjänst när sådant har skett och de ser klart och tydligt i kommentaren att det inte varit en ånger, men då har de bara bara sagt att de håller med att det nog är så, men inte kan göra något utan att jag måste kontakt handlarsupporten. Jag har 24 timmar på mig att svara på ett reklamationsmail om köpet ska krediteras eller om jag skickar en retursedel, skriver jag något annat godkänns inte det. Mailar jag handlarsupporten så tar det upp till en vecka innan jag får svar och de kan inte fixa till det retroaktivt. Tycker att Fyndiq själva får stå för om de har så dålig rutiner så att de betalar tillbaka felaktigt till kunden.
    Idag kom droppen
    “På torsdag 19/4 ändrar vi till 60 dagar för utbetalningar. “

    Det är olagligt enligt svensk lag sedan mars 2013, jag vet inte om det står i avtalet att de får göra vilka ändringar som helt utan vårt medgivande men det är en så stor grej att det behövs godkännande av var och en av oss. Sveriges riksdag har tagit beslut om det för att större företag inte skulle kunna utnyttja mindre företag.

    https://www.smaforetagarna.se/pressmeddelanden/nya-regler-om-betalningstid-och-drojsmalsranta/

    Den 18/4 pausar jag alla mina annonser på Fyndiq i protest.

    #185085
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Fast nu har du nog tagit text ur sitt sammanhang. På vilket sätt skulle det vara olagligt för ett företag att ha 60 dagar?

    Jag tycker detta är skit med 60 dagar men detta är deras villkor och gillar man inte det så kan man sluta sälja där. Jag skulle aldrig gått med på 60 dagar, men så har jag heller inga produkter kvar på Fyndiq längre.

    Bara för det finns en marknadsplats som man kan sälja på betyder inte detta att alla produkterna ska säljas där. Jag skulle aldrig sälja en produkt för under 200kr hos Fyndiq med deras nuvarande retur/kreditregler. Men väljer man att göra detta så är det helt enkelt dessa regler man har att förhålla sig till och det vet man för detta är inget som Fyndiq hemlighåller. Gillar man det inte så slutar man att sälja där helt enkelt.

    @BeritE 91872 wrote:

    Som det inte vore nog med att man känner sig utnyttjad av Fyndiq. När jag började sälja på Fyndiq så tog de 5 % i provision, för drygt 2 år sedan. Sedan har de höjt sin provision med några månaders mellanrum så idag är det 12,5% + 5 kr, så om en vara kostar 100 kr så är det totalt 17,5 % plus frakten. Och det är tufft.
    De har också ändrat villkor till de sämre för oss som säljer, så att vi som säljer kan förlora hela förtjänsten genom att kunden skriver en reklamation istället för ånger om de ångrar en vara. Jag har kontaktat kundtjänst när sådant har skett och de ser klart och tydligt i kommentaren att det inte varit en ånger, men då har de bara bara sagt att de håller med att det nog är så, men inte kan göra något utan att jag måste kontakt handlarsupporten. Jag har 24 timmar på mig att svara på ett reklamationsmail om köpet ska krediteras eller om jag skickar en retursedel, skriver jag något annat godkänns inte det. Mailar jag handlarsupporten så tar det upp till en vecka innan jag får svar och de kan inte fixa till det retroaktivt. Tycker att Fyndiq själva får stå för om de har så dålig rutiner så att de betalar tillbaka felaktigt till kunden.
    Idag kom droppen
    “På torsdag 19/4 ändrar vi till 60 dagar för utbetalningar. “

    Det är olagligt enligt svensk lag sedan mars 2013, jag vet inte om det står i avtalet att de får göra vilka ändringar som helt utan vårt medgivande men det är en så stor grej att det behövs godkännande av var och en av oss. Sveriges riksdag har tagit beslut om det för att större företag inte skulle kunna utnyttja mindre företag.

    https://www.smaforetagarna.se/pressmeddelanden/nya-regler-om-betalningstid-och-drojsmalsranta/

    Den 18/4 pausar jag alla mina annonser på Fyndiq i protest.

    #185571
    Patrik R
    Deltagare

    Vi hade nydligen en kampanj på en vara och sålde bra. Men när jag läser allt ovan känner jag igen mig. Vi känner oss blåsta eftersom kunden efterlyser varan. Vi skickar givetvis kollinummer. Sedan går det ett par dagar och man tror allt är löst. Får sedan detta från Fyndiq:
    Hej igen,

    Vi har inte fått någon återkoppling från vårt senaste mejl så vi kommer nu att återbetala kunden och stänga ärendet.

    Ha en fin dag.

    Hälsningar,
    Jessika
    Kundtjänst
    .……………………………

    Detta hände med massor av varor och där nu kunden hämtat ut och medvetet vet med sig att dom ej betalt för sin vara. Stöld eller bedrägeri ?

    Vi kommer möjligen vara dom första som stället dom riktigt mot väggen för det är fan inte okej av Fyndiq! I morgon kommer vårt ombud granska hela hanteringen för vem som ska stå för våra kostnader! Vi pratar om produkter för 60k där man återbetalar kunden och där kunden behållt produkterna!

    En tanke som slog mig. Du vill sälja din företagsbil via ett säljbolag. Kunden Karin köper bilen. Men Karin är inte nöjd. Får då Karin behålla bilen och vi som säljare till bilfirman inte ska får betalt eller bilen?

    Hmmm. Tankarna går varma om hur Fyndiq gör!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.